Jag har hört att man kan måla kakel. Vet inte alls hur, men hörde en kompis kompis som gjort det (de hade också en del plattor som var rosa) och det blev jättebra!
Måste vara ett "säkrare" alternativ! Kanske inte alltför mycket jobb heller om det rör sig om en rad!

Jag rev nyligen ut ett litet badrum i vårt hus (igentligen en gäst toa med bad). Det var byggt 1976. Där var uppåt 20mm tjära och tjärpapp, men sedan hade dom satt gipsskivor utanpå tjäran och kaklat på. Hittade en smärre fuktskada vid badkarskanten, och en betydligt allvarligare djupt nere i golvet, med begynnande skador på syllen i yttreväggen. Syllen till en innervägg var helt pulvriserad. Fast av detta märktes inget i innan jag rev upp det.

Postad av: Nickolina Postad den: 19. aug 2005 kl 21:22 Jag har hört att man kan måla kakel. Vet inte alls hur, men hörde en kompis kompis som gjort det (de hade också en del plattor som var rosa) och det blev jättebra!
Måste vara ett "säkrare" alternativ! Kanske inte alltför mycket jobb heller om det rör sig om en rad!
Jag har sett snygg kakelmålning ovanför diskbänk och som var ett par år gammalt. Hur det blir i badrum är ju mer tveksamt men det finns specialfärg just för ommålning av kakel. Nickolinas råd är nog det mest ekonomiska. Om det håller ett par år är det väl ok - lätt att bättra på om det blir schabbigt!

Jag har faktiskt gjort det där.
Snyggt resultat, men som sagt, tätskiktet blev ju lite lappat. Och det var mycket pyssel med att göra det.

Min kakelrad satt typ 1,20 m från golvet så min bedömning var att om jag tätar tätskiktet så gott det går så blir det tillräckligt bra eftersom det är så pass högt upp.

Jag tog också två rader kakel för det var för svårt att få loss en rad utan att förstöra det omkring. Förutom randen tog också bort kakel och satte i några inbyggda speglar ovanför kakelranden.

Ersatte det borttagna kaklet med mosaik och en ny platta. Typ 3 rader mosaik, en rad ny platta och 3 rader mosaik igen. Svårt att beskriva, ska försöka hitta en bild.

För att få rätt avstånd mellan fogarna var jag tvungen att pilla loss mosaiken från sin väv och sätta en platta i taget. :-/ Det krävs en hel del tålamod för att göra detta projekt.

/Ulrica

Ulrica,

Låter spännande, vore jätteintressant att få se en bild. När var ditt badrum kaklat, vad för slags fuktspärr hade används?
Mvh
Linda

Ska fixa en bild om jag har någon. Har flyttat därifrån nu.

Badrummet hade renoverats typ 1985 tror jag, några år innan jag flyttadde in och var i bra skick förutom den hiskeliga färgen de hade valt på kakelranden.

Originalfuktspärren var någon sorts matta typ 1 mm tjock och lite seg, ljusblå. Den och en hel del av putsen följde med när jag tog bort kaklet. Kaklet och fuktskuddet satt betydligt bättre ihop än vad putsen satt fast på väggen (som för övrigt var av slaggplattor).

Så först gick det åt massor med vårtumsspackel för att få det platt igen och sedan målade vi massor med lager av något sorts flytande fuktspärr som jag inte minns vad det hette (gjorde detta 1997).

/Ulrica

Jag hade tagit bort och försökt fylla i med så mycket tätskiktsmedel det gick....

gluecifer,

Vart i badrummet, i duschutrymmet? Vad ersatte du kaklet med? Hur gick arbetet, någon svårighet?
När var ditt badum kaklat?

Mvh
Linda

Här kommer en bild på badrummet, den enda jag hittade.
Jag bytte kaklet hela vägen runt och satte i speglarna.

Badrum.jpg

:) Ulrica

Ursäkta sent svar!!
Nej jag menade inte att jag har gjort det, utan att om jag vore du så skulle jag försöka att ta bort kakletoch fylla i omsorgsfullt med flera lager tätskikt och sen nytt kakel :)

linsjo-9 skrev:
gluecifer,

Vart i badrummet, i duschutrymmet? Vad ersatte du kaklet med? Hur gick arbetet, någon svårighet?
När var ditt badum kaklat?

Mvh
Linda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.