Vi bygger ett litet badrum av en liten bit av vardagsrummet (2,5 kvadrat). Jag har reglat upp de två nya väggarna cc 30. Visst räcker det med ett lager 13 mm gips då?

// Lidman :D

Ja.

Men ska du skruva upp tunga saker på väggen etc så kanske det är skönt med lite plyfa eller OSB bakom gipsen.

Jo, det är klart, men jag har skruvat lite extra kortlingar på strategiska ställen. ;)

// Lidman

Det fanns en tråd här tidigare där det föreslogs att man skulle lägga in spånskivor eller OSB/plyfa mellan reglarna "löst" och sedan skruva fast dom med skruv genom gipsskivan. Då har man något att skruva i, gipsskivan tar upp belastningen utrspritt över hela skivan (eftersom spånskivan ju inte sitter fast i reglarna). Det låter som ett enkelt sätt att få lite skruvmotstånd utan att öka väggtjockleken.

Jag har tänkt tanken själv på det där och det kanske inte är en så dum idé. Jag tror att jag gör så faktiskt. Inte för att vi direkt har planerat att ha speciellt mycket just på de två aktuella väggarna, men man vet ju inte i framtiden.

Tack för tipset.

// Lidman :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.