E
eken: DEt har kommit en ny excenter med flexslang. http://www.jafovvs.se/produkter.php?produkt=3106698 Annars har du. http://www.jafovvs.se/produkter.php?produkt=3106672
3 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Tekniken med flytspacklet är att fixa det när det börjat härda. Det är känsligt för öppentiden innan det är försent är ganska kort. Och det stämmer, man måste se till att inte minimumtjockleken understigs någonstans. Känsligt är ju vid brunnen, men även där man kommer fram till gipssivan. Fallet skall ju vara 2 cm per meter i närheten av brunnen, och helst 1 cm per meter på
5 svar · 3,2k läst
S
Sonander: http://www.thorin-thorin.se/ har flera olika produker
0 svar · 2,1k läst
F
fjonsson: Fogen andas. Silikon gör det inte. Kanske har betydelse...
6 svar · 13,7k läst
M
Muki: Tack för svar. Hittade några plattor uppe på vinden så nu har jag tränat lite. Går hur bra som helst. Har lite svårt att hålla borren stadig så jag måste prova med maskeringstejp.
3 svar · 4,2k läst
T
Tomaser: tja nog kan man limma fast den, men det blir ju lite små struligt att ta bort den om den går sönder eller du måste ner i avloppsröret för att fixa nått,
2 svar · 4,2k läst
H
hempularen: Och om man inte avslutar hela spacklingsjobbet samma dag så skall man låta spacklet härda föreskriven torktid, därefter primer på "skarvarna" mot nytt spackel och sedan spackla färdigt. Om man lägger nytt spackel mot spackel som redan härdat så är det risk att det "gamla" spacklet suger åt sig vatten från det nya så att det aldrig härdar riktigt i skarven och då fäster det inte.
2 svar · 6,8k läst
C
chili: Vi gjorde om vårt lilla badrum för ett par år sedan och det landade på ca 40.000, men då drog vi om rören, gjöt nytt golv (och rörmokaren var rätt dyr, ca 6000!), köpte ny toa o tvättställ och kaklet var inte direkt billigt. Däremot hade vi bra kontakter som hjälpte oss hitta billiga grejer och det lönade sig verkligen att leta runt! Kan man tex hitta direktimporterat kakel är det
8 svar · 2,2k läst
N
Naimare: ppalm, Jag förstår inte riktigt vad du menar med "nog av ansluta pannan i den kanal du tänkt använda" (jag är nog lite trött idag). Kan du förtydliga dit svar ? Anders
3 svar · 3,7k läst
G
gaia: enligt min uppfattning så åldras bara stilen på kakel men inte själva kaklet om den är glaserad ;). Vil man ändra stilen/färgen/formen så river man ut allt ....men ärligt talat så skulle det räcka med att fresha upp fogarna och ta bort kalkavlagringar om man tycker om det kaklet som redan sitter på väggarna :). Att renovera ett badrum behöver faktiskt inte betyda att man bygger den
7 svar · 4,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Tack! Just vad jag letade efter! Är det fler som gjort något liknande så lägg gärna in bilder här! :)
2 svar · 3,1k läst
Fasting65
Fasting65: Vi köpte Gustavsbergs pop-upventiler i Sverige. Vi glömde köpa det från evvs. G-bergs popup är väldigt, väldigt lika Grohes. Det skulle inte förvåna mej om det är samma LEGO-fabrik i Italien som gör båda. Jag satte rören på cc160 och fick hem blandaren på cc150. Doh! Lyckligtvis hittade jag Trio Perfekta som tillverkar excentriska blandafästen som ser helt ok ut. Fästena är
6 svar · 3,1k läst
piliz
piliz: Eftersöker inspiration till badrum/wc. - Runda duschhörnor - Kakelsättning - mm Kan inte ni som har bilder på era fina badrum, lägga upp dom här. / Fredrik
0 svar · 2,3k läst
P
psamuels: Finns en tidigare tråd om detta: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1079214249 Här finns lite info om att böja gipsskivor: http://www.norgips.se/type1.asp?gid=406 Per :)
2 svar · 4,2k läst
MathiasS
MathiasS: 190cm står det i vedums anvisningar som bra höjd för el till ljusramper etc.
1 svar · 4,1k läst
H
Henriettae: [citat] :D Tänkte i så fall kakla duschutrymmet, men ha trägolv i resten. Fast det får nog bli kakel, verkar krångligt med trä.
3 svar · 2,9k läst
tynnis
tynnis: Såg i ett annonsblad att bauhaus hade ett billigt kylskåp igår 1495:- Kanske värt att kolla upp
9 svar · 6,6k läst
S
Sly_fox: Stå på er - även om Garbo godkänner det hela så är besiktningmannen tvungen att skriva ned vad ni anser är felaktigt eller ej fackmannamässigt utfört. Håll inne pengar om det inte fungerar. Lycka till!
7 svar · 3,5k läst
T
Tompa01: Njä, vågar inte chansa. Drar förbi duschen i en separat kort stam och ansluter under avloppsventen. Men det vore ändå skoj för allmänbildningen och framtida referenser om någon vet om det första alternativet hade funkat. Tompa
1 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Betydligt större risk att spräcka plattan om man borrar i fogen. Såvida inte hålet är mindre än fogen. men så klen skruvar kan du nog inte sätta upp en hylla med. Kör med antingen en kakel/glasborr (har en spetsig hårdmetallbit längst fram) eller en slagborr, fast utan slagfunktionen låt en bara snurra. Ett tips jag läst som jag inte vet om det är bra, är att doppa borren i
3 svar · 9,4k läst
MathiasS
MathiasS: Om du vill vara helt säker så hellimmar du golvgipsen i golvspånet, då är det ok. Detta kan vara ett lämpligt lim: http://www.lip.dk/lipse/menugolvlim.htm Billigare än Ardex gipslim har jag för mig.
1 svar · 4,9k läst
V
valter53: Det är två rör som handfatet trätt på. Finns i bostadsrätt i Uppsala från mitten av 60 talet. Alltså bort med rören (troligen skruvade i väggen), borra och plugga.
1 svar · 3,3k läst
hecke
hecke: BadrumsCD från www.room328.com är mycket bra tycker jag. Se nedan 2 bilder från vårt virtuella badrum. Skall försöka ladda upp bilder från det verkliga när det blir färdigt (Flytspackling skedde 050505). [bild] [bild]
1 svar · 4,9k läst
O
ottto: Ska du betala det vid sidan om så ca 100kr/kvm
1 svar · 2,3k läst
M
Mejann: Vi använde Mapei's Adesilex P10 för fix + fogning av glasmosaik i en inomhuspool . Det är gjort för att klara ständig väta :)
2 svar · 2,8k läst
tynnis
tynnis: [citat] Det tål tydligen att upprepas ;D ;D ;D
13 svar · 4,2k läst
L
Lakritssmurfen: Um.. Det är ungefär så jag menar. Jag uttryckte mej kanske lite oklart. Badkarets längd kan vara upp till 160cm. Badkarets bredd vore bra om den vore ca 100cm, tror jag. Längden på "Tino" är 158cm vilket passar perfekt, men bredden bara ca75cm om jag läser måttskissen rätt. Jag vill ha bredare och billigare! (Jag tror priset är nästan 24000kr om jag fattar rätt!) :( Hade
2 svar · 5,3k läst
C
Carre: Tack för svaret, jag tycker det första exemplet ser jätte-bra ut. TACK ännu en gång! :D
5 svar · 2,8k läst
Immobil
Immobil: Tackar för infon. :D
5 svar · 2,3k läst
P
ParkaKungen: Vad är en rimlig arbetskostnad för att få 2 toaletter gjorda? De är ca 1 kvm vardera. 230 i takhöjd. Arbete som skall utföras: Golvet skall flyttspaklas(trägolv idag), Skall sättas gips på väggarna(masonite idag), Toalett och tvättställ skall rivas ut, nya in. Riva gammalt kakel. Sätta kakel och klinker, foga etc. Sätta upp speglar, toahållare mm. Vad skall detta kosta egentligen i
0 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.