Onödigt att säga att detta har diskuterats mycket i forumet men andreashj's tråd ovan sammanfattar min åsikt oxå: inga rglar och gips så att det ska bilda ett "ventilerat???" utrymme bakom och så lite fuktspärr som möjligt på allt utåt.
Jag vet inte om jag ska rekomendera vår lösning men våra ytterväggar var extremt ojämna efterssom det var inguten en fiberskiva på insidan av ytterväggarna som sedan var putsad. Denna fiberskiva slet vi bort och då blev väggen minst sagt ojämn. Detta tillsammans med att vi ville ha lite mer isolering än betongyttervägg gjorde att vi murade ett lager med lättbetong av varierande tjocklek i ett lager innanför och fick en kalasvägg att kakla på plus lite mer isolering. Smidigt? Nej! Billigt? Nej! Funkar? Ja!!! :D

Vad har lättbetong (ytong/siporex) för isoleringsverkan?

Lättbetong kan ju naturligtvis inte mäta sig med "riktig" isolering. Våra stenar har värmekonduktivitet på 0,14 W/mK (se http://www.hhcelcon.se/html/default.htm).
Jag tror att mineralull ligger på 0,035-0,045 så mineralull är 3-4 ggr så bättre isolering.
I vårt fall så blev det 50 mm tjockt längst ner och 70 mm tjock längst upp (där det behövs som bäst). Detta motsvarar då ca 20 mm isolering med minaralull. Alltid nått!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.