Hej

Jag har hört att man inte skall kunna skarva ett tätskikt i ett våtutrymme, stämmer det verkligen till fullo?

Har helkaklat badrum och firman som gjorde jobbet har
gjort en miss i tätskiktet viket lett till en liten vattenskada som upptäcktes i tid som tur var.

Nu är det torrt och de vill laga det hela genom att ta bort kaklet där tätskikt var trasigt och lägga nytt tätskikt där samt över hela golvet och sedan lägga dit nytt kakel och golv direkt över det befintliga golvet i dushen.

Tätskiktet var trasigt på en sockel i ena hörnet av dushen, denna är va 10 cm hög.

Jag har frågat om detta verkligen kommer att fungera då jag hört att man måste göra om hela badrummet, men fick till svar att man vanligtvis måste göra det men att de kommer använda andra material så att det skall fungera!? Är det bara jag som tycker att detta låter konstigt?

Kommer verkligen en skarv mellan gammalt tätskikt och nytt att fungera 10-40 centimeter upp på befintlig vägg direkt i dushen?

Det jag misstänker är att vattnet kommer att rinna ner bakom det nya tätskiktet i skarven och vips så har jag en vattenskada på samma ställe igen, eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för snabbt svar då de skall kakla igen idag och jag får känslan av att jag borde dra i handbromsen.

Leo skrev:
Hej

Jag har hört att man inte skall kunna skarva ett tätskikt i ett våtutrymme, stämmer det verkligen till fullo?

Har helkaklat badrum och firman som gjorde jobbet har
gjort en miss i tätskiktet viket lett till en liten vattenskada som upptäcktes i tid som tur var.

Nu är det torrt och de vill laga det hela genom att ta bort kaklet där tätskikt var trasigt och lägga nytt tätskikt där samt över hela golvet och sedan lägga dit nytt kakel och golv direkt över det befintliga golvet i dushen.

Tätskiktet var trasigt på en sockel i ena hörnet av dushen, denna är va 10 cm hög.

Jag har frågat om detta verkligen kommer att fungera då jag hört att man måste göra om hela badrummet, men fick till svar att man vanligtvis måste göra det men att de kommer använda andra material så att det skall fungera!? Är det bara jag som tycker att detta låter konstigt?

Kommer verkligen en skarv mellan gammalt tätskikt och nytt att fungera 10-40 centimeter upp på befintlig vägg direkt i dushen?

Det jag misstänker är att vattnet kommer att rinna ner bakom det nya tätskiktet i skarven och vips så har jag en vattenskada på samma ställe igen, eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för snabbt svar då de skall kakla igen idag och jag får känslan av att jag borde dra i handbromsen.

Är ingen yrkesman skall väl först nämnas. Förmedlar bara vad jag själv läst.

Om det går att skarva eller inte beror på produkten. Man skall alltid följa tillverkarens anvisningar. Observera även att det ofta inte är så lyckat att blanda produkter från olika tillverkare, utan man håller sig vanligtvis till en och samma. Annars kan det bli problem med att få någon att ta ansvar för materialet.

Aquastop är det som sitter på väggen, och jag antar att de skall använt samma nu. Jag har däremot inte hittat någon info om Aquastop på nätet ???

Aquastop tillverkas av Casco.

www.casco.se och sök på aquastop så får du info.

Om själva förfarandet tvistar de lärda men beskedet som jag fått är att tätskiktet vulkar ihop med det gamla och bildar en ny yta över gamla skarven.
Om förfarandet med att göra om i hela badrummet p.g.a läckage i duschutrymmet finner jag mindre troligt att detta skall göras.
Men som sagt om detta tvistar de lärda.............

drx skrev:
Aquastop tillverkas av Casco.

www.casco.se och sök på aquastop så får du info.

Om själva förfarandet tvistar de lärda men beskedet som jag fått är att tätskiktet vulkar ihop med det gamla och bildar en ny yta över gamla skarven.
Om förfarandet med att göra om i hela badrummet p.g.a läckage i duschutrymmet finner jag mindre troligt att detta skall göras.
Men som sagt om detta tvistar de lärda.............
Låter som sunt förnugt att inte behöva göra om hela badrummet vid en mindre reparation.
Tittar man i Höganäs beskrivningar på hur tätskiktet skall göras, är det ju ett moment där väggen och golvet skarvas på samma sätt. Väggen görs alltså färdigt med plattor och allt. Sedan tar golvarbetet vid och det börjar med att lägga på tätskiktet mot skarven som lämnades från väggen.
Har svårt att tro att det inte skulle fungera när det är typgodkänt. ;)

Det var intressant information, då kanske det inte är så farligt trots allt.

Det enklaste är väl att ringa Casco och fråga? Om de inte rekommenderar det så kan man ju ifrågasätta om det verkligen är fackmannamässigt utfört och då får man ju överväga vilka krav man skall ställa på hantverkaren. Om de säger att det går bra så är ju allt frid och fröjd. :)

Hur får man bort det gamla fixet så man kan göra en säker skarv? Det är skillnad att skarva golv och vägg när man gör ett helt badrum. Vad gjorde hantverkarn för fel som gjorde att det läckte första gången?
Sunt förnuft är väl bra när man jobbar själv, men handlar det om försäkringskrav så är det väl snarare juridik som gäller! ;) ::) ::)
Jag skulle nog prata med både installatören, leverantören (tillverkaren) och försäkringsbolaget.
Man kan aldrig blanda material från olika tillverkare när det gäller fuktspärren (om hantverkaren gör det får han givetvis ta på sig ansvaret - en lokal kakelman som ändå har gott rykte fick göra om fyra badrum häromsistens...).
Och om man använder godkända produkter från en tillverkare måste ändå instruktionerna följas till punkt.
Jag blir mer och mer övertygad att det sätt vi bygger badrum på idag (gips+fuktspärr) inte är hållbart på sikt!!!

drjukebox skrev:
Man kan aldrig blanda material från olika tillverkare när det gäller fuktspärren (om hantverkaren gör det får han givetvis ta på sig ansvaret - en lokal kakelman som ändå har gott rykte fick göra om fyra badrum häromsistens...).
Detta tar jag som en förutsättning att samma typ av tätskikt används.

Jag kan även hålla med om att detta systemet som används idag säkert kommer att förändras inom en överskådlig framtid.

Har tyvärr haft väldigt mycket på jobbet så hann inte ringa casco förrän idag, 3 minuter över 16 och deras kundtjänst stängde kl 16...

Det som jag är orolig över är just skarven mellan gammalt tätskikt och det nya och om den räcker till. Det handlar ju trots allt om bara några millimeters ren kontaktyta mellan gamla och nya tätskiktet.

Kan tillägga att anledningen till den ursprungliga vattenskadan var att de missat tätskikt helt på den lilla sockel som byggdes i ena hörnet av duschen... :o

Därav min skepsis till allt som de gör och jag vill verkligen dubbelkolla detta så att man inte råkar ut för något igen.

Vad blev resultatet av denna intressanta diskussion ?

Talade med Casco och de sade att tätskiktet vulkar ihop med det befintliga så rent tekniskt är det fullt möjligt.

MEN de sade också att skaderisken ökar betydligt, speciellt om man gör det i dushplatsen.

De flesta skador uppkom nära brunnen och uppemot 40 cm upp på väggen så det är ett extra känsligt område om man skall tro statistiken.

Då antar jag att det bara är att hålla tummarna då...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.