Badrum
P@rtgallery: Det finns en massa dyra badkars rengöringar, men fönsterputs eller grovrent med kalk lösare funkar minst lika bra. Se bara till att det inte finns något slipmedel i regöringsmedlet. Har sålt bubbelbadkar mm innan. Mest från Svenska Badkar som idag är uppköpta och heter Gutavsberg. Vi använde bara vanliga rengöringsmedel. Massage rent är funsterputs med en viss del kalklösande medel
PelleFork: Det beror ju en del på om du har eget hus eller en b-rätt, dvs bestämmer du själv när det finns värme i vattnet eller ej? Jag skulle nog ha elburen där, för att få ut fukten även när resten av huset inte vill ha värme alls.
charta77: Fördelen med att våtrumsgips skulle tåla vatten bättre köper jag inte. Inte i badrum i vart fall, måhända att de skulla vara lämpliga i andra rum. Men ändå så fundera jag på detta. Blir det vattenläkage i tätskiktet i ett badrum så borde man väl fixa det, istället för att gratulera sig till att använt våtrumsgips. Och fixar man tätskiktet så är det lämpligt att byta
P@rtgallery: Svar på din fråga. Generellt sätt får du inte ha koppling i vägg, men det finns sk. "presskopplingar" de är typgodkända att ha dolt i vägg. Mycket smidiga att använda, eller be en rörläggare göra bara detta jobb. Ja du kan ha rör i vägg om det inte finns några kopplingar. (presskopplingar är godkända). [bild] Bild på ett t-rör [bild] Bild på ett s-rör för den som e lat och
P@rtgallery: Min erfarenhet av Vedum är att de gör mycket bra badrumsmöbler mycket bättre än till exempel Svedbergs etc. Jag har monterat många badrum med Vedum i, tycker att de är ett av de bästa fabrikaten. men de är nog de mest prisvärda av alla. vet att det går att beställa rakuttag höger vänster, separat etc. men är osäker på hur det är med alla modeller ring och hör. 17 cm underkant
P@rtgallery: Är det en nyinstallation? Annars har man specialla brunnsmanchetter, som man sedan målar tätskikt på.
buildman: Har läst mycket om olika golvkonstruktioner på denna sajt men har inte kommit fram till vad som skulle vara bäst i mitt fall. Det blir ett stort badrum på övre plan med klinker + vattenburen golvvärme. Reglarna är cc 600 och det är svårt att ändra på. Jag kan tänka mig två alternativ: 1. Kortlingar mellan bjälkarna. Med kortlingarna byggs också fall från kanterna mot centrum.
Arne61: Hej Jakob, jag har läst allt ovanför och jämför med vad du skriver. Tycker du ska kolla om 150 hög balk räcker så det inte sviktar. Så här mätte jag: Jag har samma situation men gammal 50x210 mm och spännvidd 1,42. Men balkarna har urtag. Ville därför kolla om det var styvt nog. Satte en liten regelstump mitt i taket och en regel (som mätpinne) rakt ner till 50 mm över den svagaste
CarMan: Det befintliga badrumet ser ut såhär & är 1,65x3m där spegeln är ska det bli en öpning in till den nya delen, öppningen blir en meter bred & takhöjden blir bara 2,15 i den nya delen mot 2,30 som det komer att vara i denna del. [bild] [bild] Mitt hus har 3st våningsplan & det är bara en halv våning mellan våningsplanen. så en halv våning ner i det intill ligande rumet så
TN: Jag lade alla rören dolda, sedan drog vi fram dem på ett ställe (under handfats möbeln) där gjordes alla skarvar. Så nu har jag alla skarvar under kontroll men slipper se rören :)
OLHA: Tackar allra ödmjukast för detta. Precis köpt nytt hus med 25 kvm badrum. Köpt som nyrenoverat. Har angivit detta i prospekt och till besiktningsmän (2 st) samt till oss. Vi har det alltså skriftligt, via experter och muntligt. Vid tillträde visade det sig att duschen var åtgärdad och kakel samt golv"klinker" var det enda som var fixat. Ej hela badrummet. Därmed måste dom ha brutit
lassemajja: Oj det hamnade visst fel mitt inlägg.... Men kolla in idos inbyggnadskar för 6500:- // det väljer jag! De har ett snyggt ovalt badkar som står på en träställning uppställt på bauhaus i länna sthlm. Vet inte vad det var för märke men det var jäkligt snyggt! Och inte speciellt dyrt....
Fasting65: Nej, torrsprickningen sker ju under brinntiden vilken är mellan en och ett par dagar har jag för mej
P@rtgallery: nej finns inga krav på tätskikt det som avgär om det är ett våt utrymme är om det finns golvbrunn. Så lägg vad du vill, men det är bra om det tål lite stänk från handfat mm. När barn o.dyl tvättar händer! Mvh / Patrik
P@rtgallery: Har alldrig tätat tak, har gjort en himla massa badrun bara satt tätskit på väggar tak! Med undantag från snedtak då ! /Mvh Patrik
P@rtgallery: Skall du ducha direkt på glasväggen?? Annars är svaret nej du behöver inte nån Tätskikt. Var bara noga med att det blir en viss "klack" i golvnivå med tätskikt. Ifall golvbrunnen skulle sätta igen sig eller ovanligt mycket vatten skulle hamna på badrums golvet. /Mvh Patrik
moliden141: hejsan jag skulle slått på gipset direkt på tapeten men kolla bara först så du inte har nån gammal vattenskada under tapeten. och när vi kommer till golvet ser jag 2 alternativ om du ska ha fall. 1. flytspackla golvet och skrapa ut fallet runt brunnen. 2. slå på golvgips men lämna 1 m2 eller om du ska ha nån duschkabin så kan du ju ta måtten på den. och sedan spackla upp fallet runt
Ulmian: Jag har flyttat dina frågor till en ny [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1121198603] tråd![/link] / MathiasS
Skans: Enligt det jag har läst mig till ska det inte behövas att spacklas mellan skarvarna på gipsskivorna. Man ska dock vara noga och ta lite "extra" på alla skuvskallar enligt DEITERMANNs våtrumssystem. http://www.maxit.se/PDF/FAST%20OCH%20FOG/monteringsanv%20deitermann.pdf Läste ett tillägg i PERs branschregler om skarven mellan Golv/Vägg om denna är för stor blir tätskiktet för tunt.
Tompa01: Blir väv och målning först, sedan borra för VP rör. Tompa
Mia: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1121198799;start=0]Byggnadsmaterial[/link] av MathiasS.
ama: Nejdå, inga hallucinationer, bara jag som glömmer klistra...kolla igen, jag fixade länken nu... :-[ /ama
titanium: Om man har hård klinker (granitklinker el dyl.) så räcker inte kakelborr eller vanlig betongborr. Man måste ha klinkerborr. Jag har provat att borra med betongborr men den avverkade nästan inget och blev lätt varm. Klinkerborren är ungefär som en betongborr men har en lite annorlunda slipning.
Tilt: Jag vill också tro att rörmokare är människor! :) Jag kontaktade en rörmokare för att göra klart en del jobb i mitt hus, efter ett antal påminnelser kom han och tittade vad som skulle göras. Jag var tydlig och sade att jag ville ha de olika momenten specade, inte en klumpsumma. Efter en vecka och en påminnelse så kom offerten, naturligtvis en klumpsumma och dessutom väldigt hög. Jag
CarMan: [citat] ja, det är ju sant, men tanken med att köra 2 skorpor var att den översta då blir över hela rummet (båda ytorna)
fredl: Cirka 20 kr per bad är nog inte en helt orimlig gissning. Pumparna drar inte så blodigt och karen brukar ta mellan 200-300 l (runt 37-39 grader är lagomt så med tappvarmvatten på 60 grader går det åt runt 130 l tappvarmvatten. Om man inte förtar sig vid badrumsrenoveringen och gör allt jättedyrt så är nog kostnaden försumbar i det långa loppet om man inte lever väldigt nära
byggimpert: Konsollmontaget gör ju att du ser själva 'konsollen' sas. i tvättställets undre bakkant, detta får väl räknas som den 'gamla,vanlig' lösningen ;) Bultmontage är inte någon större skillnad eg., som det låter en bult in i väggen istf. skruvarna i konsollen, den stora fördelen med det är att man inte ser bulten :), blir mao. ett snyggare montage. MVH//Christina. *EDIT* Rent teoretiskt
MathiasS: [citat] En vanlig pax klarar betyglidt längre rör än 1,5m. Om du vill ha dold montering av fläkten får du använda en kanalfläkt. http://www.pax.se/pdf/9-089218.pdf Annars använder man ju en vanlig PAX i 200-serien: http://www.pax.se/pdf/9-089538.pdf Här kan du också utläsa hur långa rör du kan ha mha tryckfallsdiagrammet.
Henriettae: Frågan är väl om ni tycker det är snyggt, inte vi? Om det är praktiskt eller inte är ju en helt annan fråga, i vilken jag skulle kunna tänka mig att få råd, men om det är snyggt är ju helt upp till er?