Badrum
Per-Erik: Stabilare underlag ja.. Det bästa är ju att ta bort spån skivan samt den andra skivan (trätex??) kontrollera vad det finns under.. Ev regla upp med cc30.. Bästa är ju att ha en betong kaka.. sedan spackla fallet på det.. med Flytspakel.. Om du inte tar bort skivorna.. så lägg på 2 lager med Golvgips skruva den nerdesta & limma i mellan dom... Sen måste du prima och sedan flytspakla
zankan: Limma med casco eller maxibond eller dyl. Funkar utmärkt
Per-Erik: Kan ju vara så... allra bäst är det ju att kolla med försäkringsbolaget hur dom vill ha det.. Men jag vet också att det har gått ett "ryckte/myt" om att det bara behöver vara vatten tätt i dushen & 1 meter från den.. överallt annars räcker det med vattenavvisand.. Vilket är helt fel.. lät lite som om det K-ruta mannen svävade efter...
ama: [citat] Jo, det borde gå, beror så klart på hur mycket "liiite" är, men det bästa är att bygga en enkel attrapp av lite virke och testa om det är för mycket i vägen eller inte. /ama
Bobbe: Köpte både tvättställ och blandare från IKEA. Tvättstället är det inga problem med och kommer nog att hålla. Blandaren fungerar bra, men jag förväntar mig inte att den kommer att hålla lika länge som en MA eller FMM. Dessutom finns det inga reservdelar. Jag resonerar som så att den får hålla så lnge det går, sedan köper man någon annan rolig modell på IKEA. (Ombyte
Per-Erik: Fixat.. Limmade samt skruvade.. Väntar på att det ska torka.. men det verkar bli grymt stabilt..
Calle_L: Hur lång har ni gjort era glasbetongväggar? 80 cm räcker det? eller ni som kört på 4 x 10 stenar hur lång har vägen blivit då? 0,9 m eller? Vårt badrum kommer vara 1.6 m brett så vi funderar på att göra betongglasväggen 80 cm ut från väggen så att inte pasagen blir smalare än själva väggen. Ideer förslag???
CarMan: jag har fått tagi i måttena nu. dom har satt sträckna fel på ritningen karet är125 fram till sträcket som visar 138 & totalmåttet är 138
alfalfa: Ska sätta igång att bygga ut badrummet om några veckor och inhämtar info:) Är det bästa enligt er om man inte ser ur ekonmisk synvinkel att regla, skruva osb utanpå dem och sedan gipsskiva? Vad för tjocklek på osb´n rekomenderar ni? //Johan
husdrommaren: japp det var precis det jag var ute efter, tackar. mvh Kerstin
Tobbis: Tack för svaren! Nu känns det bättre och jag ska börja kolla på hur fint det kan bli med kakel bakom handfatet, det blir ju som sagt inte så värst mycket stänk på väggen heller... ha en bra sommar! /en som tänker i badrumstankar...
spocks_beard: Det finns begagnade gjutjärn att köpa. likaså tassar. Kolla här http://shop.qvesarum.se/ under VVS och Badrum, där finns det tassar för 250:- Måla dem till den färg du vill ha. Här har du ett renoverat badkar: http://www.byggherren.se/index.php?cPath=197
byggimpert: Ville minnas att exakt samma frågeställning nyss varit på tapeten ;), här kommer länk till aktuell tråd, http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1121969151 MVH//Christina.
jessica: Ingen erfarenhet själv. Men ett par kompisar har ölandsten i ett av sina badrum,eller är det båda?jag undrar om det inte är båda. Dusch i det ena och badkar i det andra. Deras hus är ett riktigt gammal hus så stilen är kanon.I alla fall så är dom nöjda med sitt och det är riktigt fint.Dom gjorde väl dom för typ 7-9 år sedan.
Nn: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1123008797;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
kacklaren: Hej! Du efterfrågar ett "tunnare" alternativ. Jag bor i ett hus med begränsad takhöjd ock kommer att använda mig av ett lågbyggande alternativ. På golvspån som är lagt på regel med cc 600, monterar jag Minerit VT sk. kakelskiva. Den är endast 8 mm tjock och godkänd för användning i våtutrymme, den är till och med behandlad med fuktspårr på båda sidor. Storlek = 900x2500 kostnad
byggimpert: Smal fog på de sågade (antar jag) väggplattorna, typ 2-3 mm. Beroende på om sjöstenen är tumlad, dvs. med ojämna kanter så kan det isf. behövas lite bredare fog där för att utjämna ev. differenser mellan de olika sjöstensplattorna, så ser iaf. mitt förslag ut :) MVH//Christina.
byggimpert: Ring ditt försäkringsbolag och kolla med dem hur och i vilken ordning de tycker att du ska gå vidare. MVH//Christina.
coztello: Okej, Tackar för det... Då blir det bara att åka hem efter jobbet och se hur pass den sitter. Vet som sagt inte vad som är under men troligtvis är det inte gips. Huset är ett Anebyhus och är byggt 1980. Är 1½ plans utan källare och badrummet är på andra våningen... Några idéer om vad som kan finnas under?
Per-Erik: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1122833433;start=0]El[/link] av MathiasS.
Oskar: dom 10mm rör som följer med blandaren är mjuka så dom kan du till o med bocka för hand....
ppalm: det kan finnas en vattendämpare i stigar röret som sitter mellan ingående vatten (wc stolen) & ventilen. denna ser ut som en skruv. prova att ta bort den.
Stefanw: Ber att få tacka för detta! Men... alla experter... nog finns det mer att säga/genmäla??? ;D
Johan Gunverth: Fixbruket måste i princip blandas med propeller och borrmaskin annars får man inte rätt konsistens. Preic som du säger väntade ni för länge med att sätta upp bruket alt. sätta plattorna på uppsatt bruk. Ha en duschflaska tillhands så kan man "hålla liv" i bruket ganska länge. Detsamma gäller det som sitter på väggen. Duscha snabbt på bruk som har suttit lite för länge (>10
Per-Erik: Problemet löst.. :D :D :D :D :D :D :D :D :D Tänk vad lite betenketid.. kan ge en lösningar.. ;D Nu mera har jag ett 100% knarrfritt badrumsgolv.. 8) Drog i några längre skruvar (50 mm) snett in i plankväggen nu är det tyst som musen.. satt även i 4 till från rummet brevid.. nu lär det hålla.. Tyst är det iallfall.. ::)
Stefanw: Hej Som jag ser det, om ROT-gipsen ser OK ut, behåll den, spackla, lägg på våtrumsmatta (tapet). Vad jag läst mig till, är att våtrumstapet + tillhörande lim (komplett system) utgör en säkrare fuktspärr än kakel med sina fogar, dessutom har det ju bättre chans att röra sig lite med kåken. Ett sätt att minska vatttenbelastningen, kan ju vara att sätta in en duschkabin (en sådan
jumjum: Det är väl inget konstigt med en sådan toalettstol. Såna stolar finns hos Gustavsberg och säkert hos flera andra tillverkare, de är avsedda för handikappade.