3 589 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Måla om kaklet...!?
Vi har rosa väggar med brunt kakel.
Vi köpte nån specialfärg och började måla men jag gav upp....
Det blir inte snyggt helt enkelt...
Nu ska badrummet göras om så det är sak samma
Vi köpte nån specialfärg och började måla men jag gav upp....
Det blir inte snyggt helt enkelt...
Nu ska badrummet göras om så det är sak samma
I ett Gör-det-själv Lexikon, delen Nytt bad, finns ett avsnitt om hur man målar om kakel.
"Det är väldigt enkelt och ytan blir både snygg och hållbar, så länge du ser till att göra det på rätt sätt".
Plattorna måste givetvis vara hela och sitta ordentligt fast.
1. Tvätta kaklet noggrannt med vatten och målarsoda. Använd grov tvättsvamp eller en riktig slpisvamp.
2. Tvätta kaklet med ättiksyra, 8-10% i vatten. Alla fogar! Sjölj med rent vatten och låt torka i minst 12 timmar.
3. Spackla skruvhål och mindre skador på fogarna med spackelmassa för våtrum. Låt torka, slipa.
4. Måla med en speciell häftgrund för hala ytor med bred pensel eller korthårig roller. Torka 4 timmar.
5. Rolla kakelväggen med alkydfärg i den färg du vill ha. Var noga med fogarna. Efter 12 timmars torktid målas en andra gång.
Låt färgen härda minst 5 dagar innan den utsätts för vatten.
Jag har inte testat detta själv, men bilderna i boken ser givetvis fina ut.
/EB
"Det är väldigt enkelt och ytan blir både snygg och hållbar, så länge du ser till att göra det på rätt sätt".
Plattorna måste givetvis vara hela och sitta ordentligt fast.
1. Tvätta kaklet noggrannt med vatten och målarsoda. Använd grov tvättsvamp eller en riktig slpisvamp.
2. Tvätta kaklet med ättiksyra, 8-10% i vatten. Alla fogar! Sjölj med rent vatten och låt torka i minst 12 timmar.
3. Spackla skruvhål och mindre skador på fogarna med spackelmassa för våtrum. Låt torka, slipa.
4. Måla med en speciell häftgrund för hala ytor med bred pensel eller korthårig roller. Torka 4 timmar.
5. Rolla kakelväggen med alkydfärg i den färg du vill ha. Var noga med fogarna. Efter 12 timmars torktid målas en andra gång.
Låt färgen härda minst 5 dagar innan den utsätts för vatten.
Jag har inte testat detta själv, men bilderna i boken ser givetvis fina ut.
/EB
Klicka här för att svara