Badrum
CarMan: vi borstar tänderna nästan samtidigt trots att vi har 1 handfat, man behöver ju inte skölja presis samtidigt !
P@rtgallery: Varför de är så dyra för att alla skall tjäna sjukligt mycket på dem. Ett vanligt påslag i branchen är inköpspris x1,75 på stora saker x2,2 på små lättsålda produkter alltså 45% marginal Ringholm tar ju 25% Har själv jobbat extra på flertalet bad och VVS-varuhus. Att en del är billigare beror på: Grossist själva, stora inköps volymer, samt paralell importer. Dvs att ett
P@rtgallery: Köp en ifö då är allt med den billiga gustavsberg är utan toasits etc. Samt ej dolt avlopp. 1975:- för ifö cera dolt avlopp på bauhaus köpte en i häromdan installerad och klar. Den är hel glasera känn själva upp under kanterna gustavsbergen är det inte och den blir skitigare ;) Så nu är min svärmormor glad ny porslinsfåtölj och lättstädad. /Patrik
millface: Gaia: Än så länge bara i ett år men det var en tillfällig lösning som vi vill byta efter ett tag ändå. Sen tror jag det håller länge. Det är ju samma behandling som på väggen till badrummet???
synpunkter: Köp en annan trafo - istället för att göra luckor och skit i badrumstaket.
jessica: [citat] Det var ju kanonfint!! Annars kan man ju leta upp gamla möbler på auktioner.Bla kan du ta bort ev jalusi eller det heltäckandet i luckan o sätta in glas och spröjs o spets på insidan. Gamla kommoder kan man hitta för en billig peng samt gamla tvättfat o dyl. Lycka till!
Gbat: OK, då börjar jag (nog) förstå. Då vore det alltså bäst om man tog bort den befintliga plastfilmen och istället förlitade sig på den nya tätningsmassan? Då blir det dessutom läge att byta ut spånskivan mot antingen gips+gips eller plywood+gips. Plywood vore ju praktiskt så att man kan hänga skåp osv var man vill i framtiden. Finns det nackdelar med att sätta plywood?
Jesso: Tack för tipset. Jag har varit där och snurrat ngn gång för länge sedan tror jag, men det finns grymt mycket matnyttigt där! Tack för tipset!! :)
ama: Jovisst får man ställa nya frågor, jag ville bara lite försiktigt kolla om du hade hittat de äldre inläggen. Det händer hyfsat ofta att folk inte tänkt på sökfunktionen (jo, det är sant!) och jag kommer vagt ihåg att jag läst inlägg om just GAT-badkar. Jag minns inte riktigt när, men jag tror ett bra sökord är gat.se En träff i alla fall (fanns någon till):
sandhall: Var bara medveten om att byggfelsförsäkringen inte täcker sådant man gjort själv.
MathiasS: Näe det räcker med primer. Jag tänker dock lägga fuktspärr på golvet, även om man inte måste. Har du remsat och spacklat behövs inget ytterligare på skarven.
spocks_beard: Vi har samma tankar att köra med kakel i duschdelen och sen pärlspont. Skulle vara roligt att få se en bild :)
Robbster: Vi har oxå funderat på att köpa ett badkar med lejontassar, det är himla snyggt. Vi har först fumderat på ett bubbelbadkar men har mer och mer börjat utesluta det. Vi har ett bubbelbadkar i dagsläget där vi bor, som vi haft i ett år. Ska jag vara helt ärlig så kommer varken jag eller min sambo ihåg då vi sist bubblade. Det används som ett vanligt badkar. Vi kanske istället, så
jessica: [citat] Eftersom du prata om tätskickt så måste du menar om det håller att duscha mot en kakelvägg...o ja det skall det göra om unerarbetet är riktigt gjort. När det gäller plastmatta så har man oftast inte något tätskickt under..eftersom om du lyckas få hål på en matta så skulle du också varit igenom tätskicktet...o då är det lite kört.. alla har ju som bekant olika
navgha: Ni som har handlat hos BT-trading, har ni fått någon faktura/kvitto från dem? Han vill nämligen ha kontant betalning vid leverans och jag bad om att han skickar en faktura som jag kan ta till banken för att lyfta ur byggkreditivet så att jag kan betala honom..han menar då att den ordersedel som jag skrev för hand och faxade till honom borde räcka... har detta att de är så negativa till
Zala: Takk for tips. Jeg har nå bedt om en offert fra et sickeri, så får vi se hvor dyrt det blir. Jeg tar gjerne i mot flere tips, i fall det blir aldeles for dyrt.
P@rtgallery: Finns en regel om att det skall vara funktionellt ! Men boverket låter bra. Bo 01 i malmä hade ju toalett i vardags rummet man satt och sket med utsikt hela lägenheten var "öppen" planlösning så det var ju tillåtet där. Men det bästa är väl att höra med de lokala myndigheterna, stadsbyggnaskontor, nämd mm. Då vi har kommunala lagar att ta hänsyn till i dessa frågor. Det bästa är
P@rtgallery: Ja avstånd till vattenförbrukare och att det finns en golvbrunn i rummet. Är de krav som finns. Hör med återförsäljaren eller direkt med tillverkaren ang IP- klassning, eller behörig elektriker. Hoppas att du blir nöjd, det är det viktiga förutom att göra det riktigt. Kolla noga så att den inte "stör" jobbigt att flytta den sen.
Per-Erik: nja.. Under plattan finns min uppvärmda källare.. så jag tror det nog ska gå bra.. Carman Reglar med plast skruvar i.. Det låter som fusk.. ;) Sånt gillar jag :D
Per-Erik: låter lite som om du får för lite till luft i ditt badrum.. eller så får du bakåt sug.. Var får du till luften i från? Vanligt är i dörr tröskeln eller en ventil på väggen/under fönstret
Sweli: Fråga om glasmosaiken är avsedd för golv eller vägg. Mosaik, som kakel, finns både för golv och vägg.
Tompa01: Jag söker efter en plafondlampa till taket i badrummet, IP44. Har hittat en mängd, men det verkar vara mode med vitfrostade glas. Jag vill ha ett tonat glas, eventuellt gult. Letat överallt utan framgång. Någon som vet var jag kan få tag i en sådan lampa? Tompa
Per-Erik: Det är i stort sätt samma som purus fyrkanten.. Purus fyrkanten är 22 mm tjock (som golvspån skiva) sen följer det med extra förhöjningar 6 mm & 13 mm... Så det går bra med 6mm gips skiva eller 13 mm.. 8)
JonasHolm: Ja vart köper man självlackande brädor någonstans? Såna har jag letat efter... ;D
Per-Erik: Jag vill att plast fimen ska sitta i hela huset. Utom dom väggarna som är mot badrummet. dvs badrummets samtliga väggar & golv ska inte ha någon plast överhuvudtaget. Inte mot boytan, inte mot yttervägg.. Detta pga av att du använder ett tätsikt i badrummet. Risken med att då använda plast i väggarna är att fukt kan komma i mellan tätsiktet & plasten...
lassemajja: Om jag förstått det rätt så ska man inte fuktspärra vårat badrum... Vi anlägger badrummet på plattan och alla väggar är isolerad leca 35 cm. Ska man vekligen inte fuktspärra? Vart kan jag läsa detta så att jag får det på papper... Orolig........
Klurifix: Hej! Jag gick till glasmästaren och beställde en 6mm tjock härdad glasskiva. Min var 90cm lång och 20cm hög och kostade ca 300 kronor. Då jag byggde bastun från grunden kunde jag ju regla för fönster redan från början, men det är nog inga problem att fixa reglar efter att man tagit upp ett hål för fönstret. Fönstret sitter sedan klämt mellan en listram på insidan och en på