Hej,
Några frågor...Vet att dom flesta svaren finns här dock lite spritt...Blir galen på alla olika grejer man ska hålla reda på ;D ...Man kanske skulle anlita en fakman men då försvinner det roliga...Å så kostar det :P

Är i full gång med att bygga ett lite relax rum ca:11 m2 med en bubbelkopp åt mig o frugan. Ska ha klinker o kakel genomgående.

Betonggolv (på singelbädd). två av väggarna är puts/betong av något slag och två av väggarna är dubbelgips. Ska lägga lite myselvärmeslingor på golvet.

Jag är lite förvirrad vad gäller fuktspärr och flytspackling av golv osv.

1. Måste man flytspacka golvet? Det är slätt o fint som det är.

2. Måste jag fuktspärra alla väggar o golvet? Eller räcker det att fuktspärra där det finns risk för att det kan komma vatten?

3. Kan/ska man fuktspärra taket? Är bara ca 203 cm högt och det kommer att ligga en hel del fukt i taket (trä). (renoverade ett litet (2,5 m2) badrum för två år sedan och då målade jag sånnt grönt klet över hela badrummet :P ) Är livrädd att fukten ska leta sig upp i bjälklaget och parketen i rummet ovanför...

4. Har inluftsventil i vägg och frånluft in i en gammal murstock med halvdåligt drag i . Kan man sätta en paxfläkt i frånluftsventilen och på så vis öka genomströmningen eller finns det risk för att fukten stannar i murstocken och tar sig ut någon annan stans i huset?

5. Nån som kan rekomendera något bra "system" för fuktspärr osv.

Jag kanske oroar mig för mycket men jag e livrädd för fukt o vatten!

Tack på förhand :)

mvh Johan

Hej,
Jag håller på med ett liknande projekt där våran befintliga tvättstuga skall bli kombinerad med bubbelbad, bastu och dusch.

Här är mina tankar på dina frågor:

1. Jag har inte tänkt spackla golvet, utan det blir elektrisk golvvärme direkt i klinkerfixet. Primer före dock!

2. Jag har endast funktspärrat golv och väggar i själva duschutrymmet.

3. Har inte tänkt fuktspärra taket. Har inte gjort det i mitt badrum heller. Aldrig hört talas om det. Bra ventilation är att föredra.

4. Jag har också satt en extra frånluftsfläkt, dock i en befintlig spirokanal. Är du orolig för att din kanal är trasig någonstans, så kan du ju precis som du skriver öka på problemen med en extra fläkt. Tänk också på att luften via insugsventilen periodvis kan vara mycket fuktig.

5. Jag har använt Cascos produkter. Tycker att deras system känns bra. Och jag snålar inte med material.

Trevligt med någon som tycks vara i en liknande situation. Kom gärna med fler frågor/funderingar!

Hej GoForIt!

Gör nog som du. dvs fuktspärrar området där badet ska stå. Lägger nog åxå slingorna direkt i fixet. Verkar onödigt att flyta golvet när det e så plant som det är. Har ett fall mot avloppet redan och den sista biten av fallet mot avloppet borde man kunna bygga med fix.

Hur gör du med bastun? kommer du lägga fuktspärr på golvet där eller har du något special "bastu golv"? Tänkte ev klämma in en mini kassettbastu i samma rum vid senare tillfälle när det finns lite mer stålar. Så jag tänkte att man kanske skulle förbereda för det. E det någon som vet om det finns krav på avlopp i bastun? kan ju bli lite blött på golvet :) Eller kan det räcka med att moppa efter man e färdig? E inte själv intresserad av bastu men frun har finskt påbrå så det sitter i hennes gener ;D

Jag har bara fuktspärrat där duschen är. Jag har inte tänkt fuktspärra under bubbelbadet. Jag kommer inte att ha någon brunn under själva avloppet, utan det går via ett ingjutet rör till duschbrunnen. Är tveksam till allt för mycket fuktspärrar i en källare.

Se upp så att tillverkaren av värmeslingorna anger att de är godkända för att lägga direkt i fixet. Jag har valt en matt-variant från Clas Ohlson.

Det bli ingen fuktspärr vid bastun heller. Min bastu kommer att bli i storlek 160 x 160 cm med avbrutet hörn med dörr och fönster där. Kommer att stå direkt på klinkergolvet. Självfallet luftspalter mot väggar. Ev överflödigt vatten går då att moppa/skrapa ut genom dörren. Tror inte det blir något större problem med just vatten där. Dels avdunstar det ju av själva värmen, dels finns ju golvvärme..  

Sedan är det ju viktigt med bra ventilation. Jag har en överdimensionerad mekanisk, fuktstyrd frånluftsfläkt kopplad till en befintlig ventilationskanal (spirorör).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.