9 955 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Bästa placering av en PAX fläkt
Mors!!
Har nyligen inhandlat ett hus, till min stora fasa upptäckte jag att ventilationen var under all kritik i badrummet. Det första jag ska göra är att installera en PAX fläkt, då till min fråga....vart i badrummet är det bästa stället att placera den?? ??? med det menar jag typ nära dusch eller torktumlare osv...
Tack på förhand!
Har nyligen inhandlat ett hus, till min stora fasa upptäckte jag att ventilationen var under all kritik i badrummet. Det första jag ska göra är att installera en PAX fläkt, då till min fråga....vart i badrummet är det bästa stället att placera den?? ??? med det menar jag typ nära dusch eller torktumlare osv...
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Om vi börjar med att anta att torktumlaren är av kondenstyp (där alltså vattnet stannar i maskinen, och inte kommer ut i luften), så skulle jag sätta den så långt från tumlaren som möjligt. Nära duschen (fast inte rakt över har jag för mig jag läst). Det bra med en kondenstumlare är ju att överskottsvärmen kommer ju ut som varm torr luft som man gärna kan föröka leda in i rum där man behöver uppvärmning.
Om tumlaren inte är av kondenstyp så skulle jag ganska snart besöka en lämplig vitvaruaffär och fixa en kondenstumlare. Det skulle jag nog göra med högre prioritet än Pax installationen.
Om tumlaren inte är av kondenstyp så skulle jag ganska snart besöka en lämplig vitvaruaffär och fixa en kondenstumlare. Det skulle jag nog göra med högre prioritet än Pax installationen.
Självklart så finns det inget luftinsläpp via dörren då det är fel tröskel monterad, men ett överluftsdon ovan dörren borde ju kunna fungera? :
Har fått reda på av en ventilationskille att det bästa stället att placera PAX fläkten är i taket ovan duschen.
Har fått reda på av en ventilationskille att det bästa stället att placera PAX fläkten är i taket ovan duschen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden