Vad sätter ni för innertak i era badrum. Vi funderar på våtrumsbehandlade skivor. Kallas de bygg ess? (stavn), Vad hittar men sådana skivor? Vem tillverkar dem?
Gips verkar omständligt och svårt att få bra.
Vi ska regla ner taket 28 mm och sätta 12v spottar.
/Andreas

Hej!

Om du har bra mekanisk ventilation i badrummet kan du använda "vanliga" takskivor från tex Elittak, SweSpan, TakEss. De kostar normalt från 75-100kr / kvm inkl. moms (jag har fått bra pris på SweSpan, 60kr / kvm inkl. moms).

Jag sätter vanligt gips som sedan målas med vit färg enligt konstens alla regler.

Håller på att sätta vitlaserad pärlspont. sänkt 100mm för vanliga spottar.

Jag satte vanligt gips med våtrumsväv som sedan målades med vit våtrumsfärg.
Inga problem med att få det bra.

Vanlig gips, armeringsduk, speciell våtrumsfärg - inga konstigheter!

Ni som kör gips - är det "vanlig gips", krävs något speciellt spackel för skarvarna då det är våtrum?
Väven, sätter ni den med tapetklister eller speciellt lim?
/Andreas

Var hittar du SwedSpan så billigt?
HArnågon av tillverkarna speciellt tak avsett för våtrum (kan inte hitta det på nätet)!?
/A

SittinDuck skrev:
Hej!

Om du har bra mekanisk ventilation i badrummet kan du använda "vanliga" takskivor från tex Elittak, SweSpan, TakEss. De kostar normalt från 75-100kr / kvm inkl. moms (jag har fått bra pris på SweSpan, 60kr / kvm inkl. moms).

andreashj skrev:
Ni som kör gips - är det "vanlig gips", krävs något speciellt spackel för skarvarna då det är våtrum?
Väven, sätter ni den med tapetklister eller speciellt lim?
/Andreas
Vanlig gips men spacklet skall vara avsett för våtrum, annars kan det mögla.

Likadant med ev lim till väv eller pappersremsor - det skall också vara avsett för våtrum.

Tackar för det Mattias.
Har fått för mig att det blir mycket krångligare med gips om man samtidigt med monteringen ska sätta spottar.

Antar att man sågar hål för spottarna när taket när väven är på plats och allt är målat!? Eller borrar man hål vid monteringen och drar fram kablagen (enklast) och sen spacklar, målar osv?

andreashj skrev:
Tackar för det Mattias.
Har fått för mig att det blir mycket krångligare med gips om man samtidigt med monteringen ska sätta spottar.

Antar att man sågar hål för spottarna när taket när väven är på plats och allt är målat!? Eller borrar man hål vid monteringen och drar fram kablagen (enklast) och sen spacklar, målar osv?
Du har väl sett att Mattias har kablarna hängande ut genom hålen. :)

Vilka dimmensioner kör ni på gipsen?
Avstånd mellan reglarna?
/Andreas

andreashj skrev:
Vilka dimmensioner kör ni på gipsen?
Avstånd mellan reglarna?
/Andreas

Takstolar cc 1200
Glespanel 28*70 cc 30
Vanlig gips 13 mm

andreashj skrev:
Tackar för det Mattias.

Lite tips inför spottmontering här:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1126084139

1. Upp med spottburkarna enligt ovan
2. Dra all el klart
3. Skruva up gipsen, mät/märk ut på gipsen var centrum spottburk är
4. Borra hål för spottarna
5. Spackla/slipa - Gör detta noga! Här skapas slutfinishen
6. Limma upp armeringsduk typ Microlit, inget krav men rekomenderas för att slippa framtida sprickor i taket!
7. Skär hål för spottarna genom armeringsduken
8. Måla med avsedd våtrumsfärg - luktar en hel del ;)
9. Montera spottarna!

Glöm ej heller att förbereda för takhögtalarna ;D

Krävs verkligen cc 30 för glespanelen? JAg ska proppa mina 28*70 reglar mot betongtaket i helgen. Har tänkt gips med bredden 1200 mm och regla cc 60. Räcker det?
/Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.