Har läst igenom badrumsforumet men inte riktigt hittat svar på vad jag söker.

Jag har nyligen köpt en lägenhet och ska renovera badrummet. För närvarande sitter det plastmatta på väggar och golv. Golvbrunnen ser ut att vara någon ingjuten special modell vad jag kan se. Går endast avlopp från badkar dit nu. Underlaget är betong. Badrummet är från när huset byggdes på 70-talet.
Där golvbrunnen är idag har jag ej tänkt att ha duschen utan har tänkt mig en duschkabin med avloppsrör som dras till den nuvarande brunnen (ovanför golvnivå).
Jag har ej tänkt installera golvvärme.
Jag ska lägga kakel och klinkers.

Måste golvbrunnen bytas ut?
Ska jag lägga gipsskivor på betongunderlaget eller kan jag flytspackla direkt på betong? Eller behöver jag flytspackla kanske går att dra bort mattan och använda befintlig lutning?

C
Japp, golvbrunnen måste bytas. Dels därför att den gamla inte är godkänd, och dels därför att tätskiktet måste sluta tätt mot golvbrunnen via manschetten och gamla golvbrunnar är inte avsedda för tätmanschett.

/C

Ok då måste alltså betonggolvet rivas upp vilket jag förstår kan vara en del jobb med.
tack för hjälpen!

ok tackar. Vad använder man enklast för verktyg/maskiner för att riva upp betongen?

MagnusS skrev:
Kan inte en variant vara att kakla utanpå den gamla mattan och tapeten?
:P Värdelöst och skulle det uppstå problem så tar inte försäkringsbolaget något av kostnaden. ;)

Nu är detta en lägenhet jag kommer bo i max 5 år. Att jag skulle få någon fuktskada är inte sannorlikt speciellt inte när jag ska ha en duschkabin.
Vill ju självklart om möjligt slippa byta brunnen förstår att det kommer bli väldigt mycket jobb.

markus00 skrev:
Nu är detta en lägenhet jag kommer bo i max 5 år. Att jag skulle få någon fuktskada är inte sannorlikt speciellt inte när jag ska ha en duschkabin.
Vill ju självklart om möjligt slippa byta brunnen förstår att det kommer bli väldigt mycket jobb.
Fast du bör ju inte fuska med renoveringen för att du snart skall flytta därifrån?att byta brunn är ju inte så stort extrajob om du ändå skall renovera hela badrummet...på en dag bör du ju hinna bila ut runt brunnen, byta den och gjuta igen...(en lite längre dag i värsta fall) :)

Hade hemma en besiktningsman från hsb som fick kolla på detta med golvbrunnen. Va någon special som jag ej minns namnet på klassades inte som golvbrunn och behöver inte bytas.
Kollade även med min lokala service man från hsb som jag fick samma svar från.

Jag skulle helt klart kakla på befintlig matta/tapet (om den sitter bra fast dvs). Har byggt om badrum i mina två föregående lägenheter och båda gångerna blev jag rekommenderad av fackhandlare att göra så (fast jag vet att åsikterna går isär här). Med tanke på att du inte kommer att bo där så länge, ska ha duschkabin osv så skulle iallafall jag göra på det enklaste sättet eftersom det blir tillräckligt bra.

Väggarna funderar jag på att göra så då det är reglat med cc30 och sitter en vanlig tapet helt utan struktur. Tänkte först prima och sen sätta tätskiktet på detta.
Mattan är jag dock osäker på den är av gummimatta typ alltså inte helt styv. Känns som att det nog är bäst att försöka dra bort den.
Eller vad säger ni andra?

Jag var just på kurs (byggkeramikrådet), som jag uppfattade så är golvbrunnar tillverkade innan 1990 inte godkända idag. det finns ett antal typgodkända att tillgå.
När det gäller mattan så vet jag att vissa mattor idag är rekomenderade att sätta kakel/klinkers på, vid underjobb så ska all eventuellt lim/tapeter färg.mm
bort innan tätskikt... det e oftast en omöjlighet men om man hårddrar det.
Kakla på modell äldre väggmattor kan medföra att med tiden(oftast år)släpper limmet pga tyngden och mattan glider,till sist släpper. vem åker på att pröjsa det kalaset?I det stora hela så verkar inte försäkringsbolag/Branchfolket tala samma språk,
Jävligt förvirrande ibland :o

Plattsattaren skrev:
[quote author=markus00 link=1131580093/0#2 date=1131633198]Ok då måste alltså betonggolvet rivas upp vilket jag förstår kan vara en del jobb med.
tack för hjälpen!
Inte hela betonggolvet, Bara vid brunnen och vid rören...
och sen e det bara att fylla i med spackel (använd inte flytspackel) och sen kan du flyta hela golvet om det behövs...
[/quote]

Under förutsättning att det inte ligger ett tätskikt längre ner i betongen, väl? Skall man på med ett nytt tätskikt så måste väl det gamla bort? Så ser det ut i våran lägenhet som är byggd vid samma tid (1969).

Brunnen behöver inte bytas enligt HSB så går efter dem. Under den nuvarande plastmattan är det betong direkt alltså inget tätskikt vad jag kunnat se.

Går det bra att lägga tätskikt direkt ovanpå mattan? Anledningen till att jag inte vill ta bort mattan är att den nu sitter väldigt bra runt brunnen tror det kommer bli svårt att få det lika tätt utan mattan.

Normal ska man inte ha två tätskikt, dvs matta och fuktspärr...
två täta matrial=trubbel
Om jag var du skulle jag kontakta den leverantör på tätskikt du tänkt använda, och tala med dom om din golvbrunn......  om det en något utöver det normala du bör tänka på........  

markus00 skrev:
Brunnen behöver inte bytas enligt HSB så går efter dem. Under den nuvarande plastmattan är det betong direkt alltså inget tätskikt vad jag kunnat se.

Går det bra att lägga tätskikt direkt ovanpå mattan? Anledningen till att jag inte vill ta bort mattan är att den nu sitter väldigt bra runt brunnen tror det kommer bli svårt att få det lika tätt utan mattan.
Rätta mig om jag har fel men mattan är väl ett tätskikt?..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.