Skum rubrik; men jag vet inte vad man ska kalla det.

Systemet jag tänkte använda (Casco) säger att man ska använda manchetter vid alla rörgenomföringar och sätta manchetten en bit upp på röret. Knappast unikt.

Jag förstår dock inte hur det ska fungera för dusch/badkars blandaren. Här slutar ju rören inne i väggen så att säga. Det finns ingen möjlighet att applicera ens ett par mm av manchetten på dessa rör.

Hur är tanken att man ska lösa detta?

Om jag förstod det rätt så gällde detta bara vid nyinstallationer. Eftersom det enda jag ska göra är att uppdatera våtskyddet och lägga ny kakel/klinkers så borde det inte gälla mig, väl?

Antar att jag kan försöka bila upp väggen, dra ut existerande rör en bit, sätta förlängare och sen ny blandare på det, men det känns inget vidare. :(

Finns det verkligen inget sätt att våtskydda bra med dessa 'gamla' duschkopplingar?

Får nog svänga inom den lokala VVS handlaren och fråga...

Det är väl av denna anledning branschen vill få bort såna här konstruktioner. Det är helt enkelt svårt att få det bomtätt på nåt bra sätt.

P
Det finns s.k. "Morapinnar" som är ett stycke pluggat rör som gängas in i kopplingen i väggen. När man sedan har isolerat och satt plattor kapar man rören med lagom utstick och monterar sin blandare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.