Badrum
emihbr: Buddha, tack för svaret, en fråga till: Som jag skrev så tänkte vi flytta ner det gamla badkaret till tvättstugan för att få 2 badrum. I tvättstugan så finns det ett klinkergolv och golvbrunn men väggarna är målade och vi tänkte sätta kakel där men lämna golvet som det är, kan man göra så? eller måste man bryta upp det gamla golvet, lägga på tätskikt och sedan på med kakel
morsan: Nej, du behöver inget tätskikt på golvet heller, det räcker med vattenavvisande ;) " I kök (utom under diskmaskinen) och i separata toaletter räcker det med ett vattenavvisande ytskikt (VA). Det gäller om rummet bara utsätts för vattenstänk, kondens och hög luftfuktighet. Det finns totalt tre täthetsklasser: VA = vattenavvisande, VTv = vattentätt för vägg och VTg = vattentätt för
Buuzzz: Jag har inte beställt från "buybyus"(ännu), men jag tittade på deras sida och hittade detta: https://www.buybyus.se/categories/duschnischer Är det någon som har tips om andra som säljer liknande nischer ? Jag tänker på t ex importlagret o.s.v //B
krillek: Det är väl en fråga om pris. Testa blocket - där verkar "allt" gå att sälja...
chris47: Med reservation för att jag inte vet ett smack om hur ditt badrum ser ut. Skaffa en som drivs med el och timer istället. Mycket smidigare och man kan använda den året runt. I badrum vill man ha värmen från golvet (men du kanske har element) och ska handdukstorken stå på jämt, blir det för varmt i badrummet. /CC
Ms_IT-Nisse: Ta kontakt med någon på BKR, vi ringde dit när vi kom på att vi inte hade fukttröga spånskivor.
Ms_IT-Nisse: Lite trångt för dusch? ??? Nja inte om man är 1,50 hög och smal som en tråd. ;) Det är en infälld hylla. Jag skall ha glashyllplan där. :D
ulf999: hm, detta gäller väl bara själva 'stänkområdet'? Eller är det förbud mot inspektionslucka överhuvudtaget i badrum? (har en 1m från badkar...) /Ulf [citat]
Johan Gunverth: Skaffa en silikonspackel, exvis Silifix så slipper du maskeringstejpen och får en fantastiskt snygg fog. Gammalt silikon tas bort med ett sylvasst 12mm stämjärn som skjuts framåt. Silikonet läggs på fylligt. Sedan duschar du hela fogen med diskmedelslösning och drar sedan av snyggt med silikonspackeln. Det fungerar varje gång och det silikon du drar av fastnar inte någonstans. Förstår
ikeahantverkaren: tack..det känns genast bättre...det får bli en runda till hyrfirman ;)
tiggre: den tabben gör man konstigt nog bara en gång ;D händerna var bra trasiga efter att man polerat bort allt...
Gregor: Har bara tvättat ett kaklat rum en gång, ett badrum när jag skulle flytta. Var lite stressigt, ville gärna sova lite innan besiktningen skulle vara några timmar senare nästa morgon. Så jag tog bilschampo och bilsvampen och satte igång och vips var det skinande rent efter en liten dusch och tork med polerpapper. Kanske funkar det?
hempularen: Du har några olika alternativ. Det går inte att sätta klinker direkt på spånskivan, det måste vara ett "dött" material. Spån och andra träbaserade material rör sig genom ändingar i fuktighet, värme osv. Det innebär att du måste ha antingen gips eller flytspackel ovanpå (och jag har för mig att det måste vara typ 10mm spackel om du inte har gips). men du skall ju också ha
morsan: En tråd här på forumet http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1080560235;start=3#3 och länkar hittade via Google http://www.golvbranschen.se/upload/sjosten.pdf http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=636&Cat=&sCat=151
gaia: [citat] Ja, det finns. Sök på "duschkar" eller besök sidor som säljer duschkabiner gaia
Fredrik.Aj: Jo, det visade sig vid besiktningen att det rörde sig om en lokal upphöjning i golvet (bula), inte ett riktigt bakfall i ordets rätta bemärkelse. Besiktningsmannen spolade på rejält med vatten och det allra mesta rann undan. Det lilla som var kvar tyckte han var godtagbart. På sätt och vis var det skönt att det inte var något större problem. Något vatten verkade inte stanna kvar i
drx: [citat] Skall ordna lite bilder åt dig, kan ta ett par dagar dock.
Lindhardsen: [citat] Jag kan bara vare enig med förra talare! Vi har kollat runt på mycket olika badrumsmöbler senaste tiden, och Aspen framstår som om att dom ligger snäppet över "alla" andra när det kommer till känslan i detaljer såsom självstängande lådor etc. :) Tyvärr är det jo så att dom tex. inte har dubbelhandfat i sin kollektion, och därför får vi leta vidare efter andra alternativ.
n1an: Hejsan! Jag undrar bara var du fick tag på Svedbergs badrumsprogram? Skulle också behöva pröva att rita lite...
Per-Erik: [citat] har du CC30 så räcker det med 22mm golvspån. Sedan spackel eller gips då.. Men det räcker med vanlig 6mm renoverings gips. limmad på golvspånet. Sedan på med flytspackel. efter du hade väll tänkt att få fall ;) Om du kör 22mm golvspån + spackel måste du ha minst 13mm tror jag det var.. så använder du renoverings gips 6mm behöver du alltså inte lika mycket spackel..
morsan: [citat] Detta svarade jag i en annan tråd om golvvärme: Godkända mattor och mycket mera finns i länken http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71 Ta en särskild titt i broschyren Säkra våtrum - Keramik & Plast. som finns alldeles i början Där finns uppgifter om godkända väggmattor också ;)
Ingenjören: Hej! Håller med om att man måste se på plats vad som måste göras för att få en rättvis kostnadsbedömning. För jämförelsens skull kan jag dock meddela att vi har gjort något likvärdigt. Vi bytte vatten och avlopp i badrummet på andra våningen från källaren och upp. Samtidigt byggde vi om rummet vägg i vägg med badrummet till tvättstuga med ett extra handfat och dusch.
olah46: * tvätta mattan ren med t-röd och sandpappra upp den * ev. måla över svetsarna med aqua-tät * kolla tätring vid golvbrunn , ev byt , och måla över med aqua-tät * lägg ut glovvärmemattan ev. prime´a först * lägg klinkersram runt golvbrunn * använd ardex X701 ( bra vidhäftning + kan ha tätskitet under ) som avjämningsmassa och även som fix för klinkers
danne_08: Jag har lite blandade erfarenheter av en Asien tillverkad kabin. För två år sedan köpte vi efter viss tvekan en Arrow ångbastu/dusch. Jag var rädd att själva kabinen skulle kännas smäckig med svajande golv, sladdriga dörrar osv men på den punkten stog den sig gott i konkurrensen. Tylö'n vi också tittade på var betydligt svajigare i golvet tex. Sen var frågan hur länge allt
danneoullis: [citat] Det blir ett nybygge. Kan man inte borra först och sedan fuktspärra? eller finns den förhöjda risken kvar... Tack för bra tips!
esox: [citat] Tack, det var mycket matnyttig info i den tråden. Och du menar att den konstruktionen du beskriver där också håller för en glasbetongvägg c:a 2 m hög och 0,80 m bred? [citat] Jag vet inte med säkerhet hur isoleringen ser ut, men gissningsvis är det bra isolerat med tanke på att golvet aldrig blir kallt och att huset drar rätt lite el trots att det är direktverkande el. I
Snuffe: Jag har en kompis som slet fram rondellen och slipade av mosaik plattorna på baksidan då plattsättaren sa att det var omöjligt annars. 2 dygn senare och med svåra andningsproblem ( :P ) började plattsättaren kakla och slutresultatet var att mosaikplattorna satt längre in än kaklet. Han hade tydligen tryckt fast mosaiken liiite hårdare i fixen eller nåt sånt så kompisen är
Snuffe: Svärfar har satt en vanlig bilstereo vid elcentralen när han byggde nytt och fördrog högtalar kablar till båda badrummen . Sen kopplade han så att när du slår på lyset över handfatet så slår radion igång. Marin högtalare i taket och mysfaktorn är väldigt hög.... Skall göra likadant jag med fast med en bilradio med fjärrkontroll och fjärrkontrollsförlängare som jag fäster
cat_stevens: Jag håller på med dushrummet och nu har vi kommit på att vi ska ha en dushvägg av glasblock. Ska man mura upp den innan man klinklar golven eller efter? Kan man mura väggen uppe på klinklet?
byggimpert: [citat] Men vet du vad Matilda ;), du har ju utmärkt smak så då instämmer jag, det blir säkert jättesnyggt :D. Jag tänkte mig en grå typ 'Kvänums', men det kanske blir en annorlunda ton på det kök du slutligen bestämt dig för, vilket det nuu kan vaaara ::) ;) (du får gärna uppdatera mig lite på vad som hänt sedan sist ;)) MVH :-*//Christina.