Dessa golvbrunnar blir jag nog aldrig klok på :-/. Jag håller på och renoverar badrummet och har börjat riva golvet. Tidigare fanns en plastmatta lagd på en fallskiva (en såndär MDF-skiva med inbyggt fall, tjocklek ca 5 mm kring brunnen och 22 mm i kanterna där andra, "vanliga" spånskivor ansluts).  Fallskivan och spånskivorna är limmade och skruvade i ett underliggande lager 20 mm spånskivor som i sin tur är limmade och skruvade på träbjälklag med cc 40. Min tanke är att ta bort fallskivan och översta lagret spånskivor och sedan lägga värmeslingor och jämna av med 15mm avjämningsmassa och sedan klinkers överst. Nu till problemet. Den gamla golvbrunnen (från 1987) var skruvad direkt i det understa lagret spånskivor intill en regel men utan några kortlingar i övrigt runt brunnen. Jag tänkte byta ut golvbrunnen til Jafos golvbrunn monterad på en lyftupp-12 som jag ansluter avjämningsmassan mot. När jag kollar olika monteringsanvisningar för golvbrunnar verkar det som att de flesta har 3 eller 4 reglar/kortlingar runt brunnen. Är detta ett krav att ha stöd på 3-4 fyra sidor runt brunnen eller är det ok att montera brunnen/lyftupp-12 i understa lagret spånskivor intill en regel som det var gjort tidigare? Jag skulle vilja slippa bryta upp det understa lagret limmade spånskivor om jag inte nödvändigtvis måste, men jag är osäker på om det är tillräckligt.

Jag bröt visseligen upp hela golvet men enl deras instruktion så rekommenderar de starkt att bygga upp med kortlingar.

Det blir klart mycket stabilare att skruva i ett regelverk än att skruva i spånskivor, speciellt när huset rör sig.

Jag ville inte chansa att golvet skulle röra sig och att tätningen mot golvbrunnen släpper pga att brunnen inte sitter ordentligt.

Ja, jag vill nog gärna sätta i kortlingar men vill samtidigt slippa riva upp hela undergolvet för skivorna sträcker sig ända in i det nyrenoverade sovrummet och hallen. Men jag funderar på om man kan bara såga ett hål i spånskivan tillräckligt stort för att sätta i kortlingarna och sedan sätta i en skiva som passar till hålet och fästa skivan i kortlingarna. Så borde man väl kunna göra utan att riskera stabiliteten, eller?

Så gjorde jag fast att mitt hål var "hela" badrummet :-)

Se till att bara fästa det nya spånet tillräckligt och gör det större än brunnens hål. Du kanske få kortla extra så att då får fäste för spånet.

Peter

P
perese skrev:
....enl deras instruktion så rekommenderar de starkt att bygga upp med kortlingar.
Jasså? Vart har du hittat den informationen?

LyftUpp 12 får monteras direkt i spånskivan och du behöver därmed inte bryta upp det understa golvspånet för att kortla.

ACME skrev:
[quote author=perese link=1134320167/0#1 date=1134403273]....enl deras instruktion så rekommenderar de starkt att bygga upp med kortlingar.
Jasså? Vart har du hittat den informationen?

LyftUpp 12 får monteras direkt i spånskivan och du behöver därmed inte bryta upp det understa golvspånet för att kortla.
[/quote]

Toppen! Missade det i texten. Bra att andra är mer vakna :D. Har inte jobbat med lyftupp12an så där kan jag inte bidraga med något.

Aha, det låter utmärkt. Det blir en hel del mindre jobb för mig. Tackar, tackar. I Jafos monteringsanvisning (http://www.jafo.nu/arkiv/montering/Montering.pdf, sidan 3) är det en kortling på bilden som avloppsröret löper igenom och det var därför jag blev osäker. Jag har inte köpt delarna ännu heller så jag har ingen möjlighet att se på dem för att försöka förstå hur det ska monteras. I texten står också "Säkra delarna genom att först skruva i de två skruvarna vid skarvarna. Dessa både låser Lyftupp 12 och fäster i bjälklaget. Skruva fast resterande 6 skruvar i bjälklaget." Här blev jag lite osäker på hur det egentligen ska monteras.

P
brabyggare skrev:
I texten står också "Säkra delarna genom att först skruva i de två skruvarna vid skarvarna. Dessa både låser Lyftupp 12 och fäster i bjälklaget. Skruva fast resterande 6 skruvar i bjälklaget." Här blev jag lite osäker på hur det egentligen ska monteras.
Jo, det kan ju bli lite förvirring med det ordvalet. Tidigare i texten står det att "...är i två delar som skjuts ihop under golvbrunnsflänsen och sedan skruvas fast i underlaget", här är mao underlaget ospecat.
Men när man öppnar Lyptupp-paketet ger det sig självt, då de medföljande skruvarna till montageplattan är för korta för att nå ner igenom en 22 mm spånskiva.

Ser onekligen ut som att den skruvas endast i spånet i montageanvisningen. Iaf inga bjälkar/kortlingar illustrerade: http://www.jafovvs.se/arkiv/prblad/JAFOLyftupp12.pdf

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.