Om jag höjer hela golvet för att spackla fall i duschen så blir det i stort dett inget kvar av tröskeln i dörren.
Är det ett problem eller? Jag menar att man är så noga med uppvik av mattan runt hela rummet men i dörren kan vattnet rinna rakt ut.

Måste man ha fall överallt i badrummet närman ska lägga matta eller är det bara närmast brunnen?
Tidigare ägare har bara höjt golvet i duschhörnet för att spackla fall mot brunnen. Det är liksom en trekantlist undermattan som bildar en kant mot duschen.
Är det godkännt?

Det ska luta en 1cm per 100 cm i hela våtutrymmet och 1 cm per 50cm i duschen och under badkaret. Tröskeln skall vara 1.5 cm över golvet. Men jag tror att detta är bara rekommendationer.
Folk gör olika.
Såg en badrum gjort av en firma och där sitter tröskeln bara 5 mm över golvet.
Mitt golv lutar 1:90 i hela badrummet och 1:60 under badkaret. Tröskeln kommer att ligga 1cm över golvet.

P
Enligt GVK;

Fall mot golvbrunn.
• skall vara minst 1:200, dock max 1:50 vid duschplats och under badkar.
• skall på övriga ytor luta ca 1:300 mot golvbrunn.

Dörröppningar
• Dörrkarm och tröskel bör monteras i liv med våtrumsvägg.
Välj därför i första hand samma karmbredd/tröskelbredd som väggtjocklek.
• Tätskiktet skall dras upp på tröskeln. Exempel på utförande, se figurerna nedan.

Tröskeln är bland det första jag river bort när ett badrum skall renoveras, eftersom den i 9 fall av 10 är otillräcklig.
Det finns färdiga badrumströsklar att köpa som består av tre delar; En planhyvlad 45x45 som är eklaserad på utsidan. Denna monterar jag innan golvet skall spacklas så att jag sedan kan göra uppvik mot den. När badrummet är färdigkaklat monterar jag överdelen som är av ek, samt "läppen" som sticker ut under dörrbladet och som också är av ek. Alla delar är profilsågade, lackade och klara att montera.

Är reglerna om fall och tröskel samma för matta som för klinkers?
Jag ska lägga matta.

Golvlutning skall vara min. 1:100.
På golvytor under badkar och kring
golvavlopp skall dock lutningen vara
min. 1:50. Speciella konstruktioner
kan avtalas vid fasta installationer,
såsom t.ex. duschvägg.

Detta enligt BKR

Tack
Ska läsa på lite.
Trodde att det bara var att byta matta, men det är det ju inte om det inte var riktigt gjort tidigare.

Det var bra läsning. Jag måste rätta till lite grejer innan mattläggaren kommer.
Detta måste göras
1. Ny golvbrunn
2. Fall runt brunnen.
3. Ta bort kant mot duschen
4. Höja golvet i resten av badrummet och skapa lite fall.
5. Höja tröskeln
6. bygga om en vägg så den blir slät utan hylla där vatten samlas

Detta är en riktig budget renovering inför en försäljning och jag ska ta före/efter-bilder och redovisa kostnaderna här på forumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.