F
fiddeli: hej jag skulle kolla med försäkringsbolaget. Om det händer något så ska de ju helst vilja ersätta skadan! mvh fiddeli
4 svar · 5,6k läst
Fasting65
Fasting65: Kolla med glasmästarn. Han kan göra skivan precis som du vill. Dessutom har han/hon goda inköpskanaler när det gäller beslag av alla de slag.
2 svar · 1,4k läst
S
Sara_B: Är det någon som vet om någo annan än Nacka byggnadsvård säljer kranar från Horus? Är det någon som köpt sådana? Är ni nöjda? De ser väldigt snygga ut på bild i alla fall...
0 svar · 1,5k läst
J
Jehu: Karen från GAT heter Beijing, Shanghai, Sanya, Macao samt Hongkong. Say no more ;D Har sett kinakar med fin finish. Geysir verkar intressant.
17 svar · 9,1k läst
M
Mejann: Det finns ju speciell fogmassa som används i pooler. Något sådant kanske du kan kolla på?
3 svar · 3,9k läst
S
Anonymiserad 23608: Ja, det går. Ta det försiktigt bara, det är lätt att det skiter sig(!) och då har man ingen toastol längre.
1 svar · 4,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Kul med en uppdatering. Även om jag inte var inblandad i den här tråden undrar man ju ibland hur det gick för trådstartaren - sålde de huset och flyttade till lägenhet, eller ;)
14 svar · 4,2k läst
·
M
m_j: Tack, får testa det.
4 svar · 6,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ibland har man tur ;) Nej, jag använda bara tandspacklar med olika fixhöjd, av denna typ: [bild] Jag var tvärt om lite nojig för att flyta så stora ytor, man får ju liksom bara ett försök...
12 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=22001/0]Övrigt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,9k läst
A
Anonymiserad 23608: [citat] Ett fast pris, är ett fast pris, och får inte avvika alls. Tilläggsdebitering får förekomma i enlighet med konsumenttjänstlagen. Har entreprenören lämnat en ungefärlig prisuppgift får denna inte överskridas med mer än 15%.
12 svar · 29,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Faktum är att det anges i de så kallade GVK-förutsättningarna i "Säkra våtrum" från okt -05 att det ska vara V313. Så stod det även i föregående utgåva (maj -05). Jag har faktiskt aldrig reflekterat över det förrän alldeles nyligen, men hade den gamla sparad på datorn. I PERs branschregler hittar jag inget liknande och jag har själv lagt vanligt golvspån...
3 svar · 5,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: God fortsättning! När du skall prima/tätgukka bestäms ju av leverantörens anvisningar för primer/gukka. Du skall dock vänta ordentligt så att uttorkning kan ske, annars stänger du ju inne kvarvarande fukt.... Se ex. här: http://www.ardex.se/produkter/ardex_primerguide.htm http://www.ardex.se/produkter/pdf/produktblad/PB_P51.pdf
1 svar · 10,9k läst
T
Tussse: [citat] Rätt tänkt! På golvet blir nog bäst med klinker som är lättstädat och man kan ju alltid lägga fint trall ovanpå på ställen man står och går för att ha det varmare om fötterna ;). En lyxig badrumsmatta är inte fel heller på klinker.... beror på vilken still ska du ha i relaxrummet :). Som färg till väggar och tak rekommenderar jag silikatfärg - inget annat duger lika
6 svar · 6,2k läst
·
T
Ti_Tan: [citat] ... skall nog vara http://www.sigro.se
5 svar · 1,3k läst
Severus
Severus: [citat] Japp, men eftersom det finns dusch i båda utrymmena så finns det golvbrunn. Trist om man "bara" har ett wc...
4 svar · 1,4k läst
P
Pipps: Jag målade på våtrumstapeten i mitt förra badrum och det blev jättebra. Det finns specialfärger som sagt och det finns till och med speciella lasyrer som gör att det blir lite mer "liv", om man vill det.
2 svar · 14,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Billigt idag - skitdyrt imorgon.... :-? Försök pressa säljaren på VARFÖR det finns fukt på det aktuella stället och hur länge det har varit så. Det kan ju vara något "enkelt", något rör har pajat så skadan är tillfällig. Lite avfuktning samt ev.byte av mellanvägg är ju en enkel match. Kan ju också vara grundvatten som trycker på underifrån med dränering, pumpgropar
4 svar · 2,5k läst
J
JonasiMarielund: Hur gick det, anslöt du badkaret direkt till avlopsstammen? Jag är på gång att installera badkar och funderar på om jag ska välja att dra avlopp till badkaret separat eller ansluta via golvbrunn. Vi tänkte ha badkar på fot och det verkar snyggare och mer lättstädat att ansluta direkt till avlopp. Men då måste man ju få plats med vattenlås under badkaret... Kanske svårrensat? Har du
1 svar · 5,3k läst
M
montana: Tack MathiasS. Och du hade rätt! Jag ringde idag och det är LIPs tätark som gäller.
2 svar · 1,4k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det räcker gott med detta, en del fäster inte ens golvreglarna utan stämpar bara fast dem med väggreglarna. Stålspik, spikplugg, expander eller liknande rekomenderas dock att fixera reglarna med.
1 svar · 4,9k läst
C
coztello: Snabbt svar fick jag iallafall "Angående skillnad i färg på stomme och luckor i Nilen. Vi har valt att göra stommarna i vitlackad MDF och luckorna i laminerad MDF. På grund av att detta är två olika typer av ytskikt uppstår en viss färgskillnad. Lamineringen av luckorna görs främst för dess stora tålighet mot stötar, fukt mm. Hur stor färgskillnaden blir beror i de flesta fall hur
9 svar · 3,7k läst
M
montana: Flera bilder och lite mera info finns på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4
29 svar · 14,3k läst
B
Boogieman: Matt kakel ger mer "mysfaktor" / ombonad känsla tycker vi då - medelst blankt kakel ger en väldigt ren/fräsh (och ibland klinisk) känsla. Därför har vi försökt kombinera det bästa av båda världar: * Väggar - Matta vita 60*30 (horisontellt monterade) med silvergrå KF-fog. Icke överlappande fogar. * Golv - Sandfärgade (mkt svag melerade - ser ut som ökensand nästan) blanka
10 svar · 16,8k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Du är rätt ute. Det lättaste misstänker jag är att plocka ner gips och allt och sedan sätta upp ny skivor. Gips är nästan gratis och att slippa skrapa rent från gammalt fix och tätskikt blir nog onödigt jobbig. På golvet kan du nog skrapa med en färgskrapa eller liknande innan du flytspacklar.
1 svar · 6,7k läst
pinebar
pinebar: Stora speglar fungerar också. Gärna placerade så att ljuset från fönstret "fördubblas" eller längs med ena långväggen så att rummet ser bredare ut. :) Ulrica
4 svar · 1,8k läst
E
Anonymiserad 23608: Vision och Twist har väl inget minsta avstånd till brännbart, och skall således funka till ändamålet. Vision-spottarna brukar monteras av den elektriker som jag anlitar direkt i nedreglade gipstak, utan apparatdosa. So far, so good..
1 svar · 2,4k läst
P
Anonymiserad 23608: Fuktindikatorer brukar ge utslag på hela golvet iom att fixet alltid ligger i fukt, och skall göra så. Iofs kanske man kan spåra vartifrån det kommer med en fuktmätare/ytindikator typ Protimeter om den ger högre "lokala" utslag.
7 svar · 1,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det bestämmer du inte själv. Läs på tätskiktets förpackning så ser du att du antagligen skall börja med primer innan du lägger gummit.
2 svar · 5,5k läst
S
smidifix: Jag provade med galltvål från enjo!! Funkade bra , inget som satt hårt men det vart rent! MVH S
2 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.