Badrum
kakelmaster: På de jobb som jag haft med vägghängd konstruktion så har jag gjort fall innanför och satt ett dräneringsrör samt fuktspärrat botten med ett uppvik. [citat]
Rostig_9000i_-88: En liten fundering: Blir inte en spegel i duschen väldigt smutsig/prickig? :o
siamthai: [citat] Hmm vill bara lägga in kommentaren att man aldrig skall isolera på insidan i källarutrymmen. Där isoleras bäst på utsidan med t ex isodrän som även är dränerande.
gaia: [citat] den köksredskap använde jag faktiskt också vid fogningen i trånga hörn ;D gaia
coztello: Använde själv Lips produkter, inga som helst problem. Har visserligen inget att jämföra med men jag kommer definitivt använda Lip när "lilla" badrummet ska göras iordning - förmodligen någon gång runt år 2010.... ;) ;)
MathiasS: Ok. I mitt fall så har jag ju byggt direkt på fixturen. Skivorna är limmade och skruvade direkt i fixturen. Bygger man med plåtreglar förstår jag att det kan blir lite vingligt.
JohanOLinda: [citat] Ja eller fingertoppar. Hos besiktningsmannen som jag senast var med om :)... Därför förvånar det mig inte om det låter annorlunda någon annanstans.
DragonLady: Jag valde oxå samma färg men olika plattstorlekar till våran lilla toa på ö.plan. [bild]
Tullamore: Hej, jag dryftade Ardex i en tidigare tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2701 Jag tycker du ska ringa till en skadeförebyggare på ditt försäkringsbolag. Jag är inte säker att Ardex är PER-godkänd.
KJE: Jag såg några badrumslösningar på den här sidan: http://www.kjells-mattservice.se/Fibo-Trespo/sida5_6_goda_losningar.htm
amann: Tegelväggen är inte en yttervägg så den är nog inte speciellt fuktig. Däremot har det uppstått nytt frågetecken. Kan man kakla på gipsskivor som sitter uppe med nån gul porös skummassa? Jag tror det är poloritanskum. Bär det upp gipsskivan eller finns det risk att allt kommer när om jag kaklar på det?
ByggaNytt: Kanske något för dig: http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/S48.pdf
synpunkter: Är det där en handdukstork? Vad är effekten på den måntro och hur torkar en handduk på den? Nyfiken
wanman: Så, nu har vi bestämt oss och börjat. Gästtoaletten markerat i grönt. Det stora badrummet får ta all yta i anspråk (gamla gästtoan, klädkammaren och 60cm av det gamla gästrummet/nya barnrummet) [bild] För att göra vår renovering så smärtfri som möjligt så bygger vi klart den nya gästtoaletten för att sedan ta oss an den riktiga renoveringen. Ett litet hål i golvet och reglarna
markus00: Finns ju även diamantklingor till vanliga vikelslipar vet inte om det är ett alternativ...
ikeahantverkaren: ja ..du ska använda den oljan du fick...den skall oljas 2ggr för att mätta ordentligt eftersom sjösten suger åt sig fort..det blir ett skydd mot fläckar som skall upprepas ett par ggr per år..fastnar det fog i håligheterna brukar jag kratsa ut detta med en tandpetare innan det härdat...eller eltandborsten ;D
Kunigunda: Vad skönt att höra att det finns fler som gör fel! Vi har haft en kakelsättare här och han tyckte inte att det var så himla farligt. Att man inte lämnar någon fog emellan tyckte han inte gjorde något eftersom det även kan vara svårt att få den rak och snygg. Däremot sa han ju också att vi skulle vänt plattorna med den hela kanten mot hörnlisten men han tror också att det mesta
MrFredman: Ja satt upp ett billigare kakel, som en kund inhandlat själv på coop för ca 50kr/kvm. kaklet diffade inte mer än dyra plattor....Men när ja fogade kaklet kom det tydligt fram "sprickor i glassyren".. Det var första gången ja satt upp ett biligare kakel och första gången ja råkat utt för den här formen av Problem sen kan man ju dra vilka slutstser man vill av det!!
Anonymiserad 23608: [citat] Spackla, slipa, spackla igen och slipa. När ytan är slät och plan har ni fått på tillräckligt med spackel. Spackla över skarvarna, ca 15 cm brett, och en klutt över varje skruvskalle.
Snickar_Palle: :o Bye bye tråden. Tack för denna tid!... :)
drx: Eftersom badrummet var nygjort anser jag att om man skall impregnera fogen så skall den ju vara likadan överallt. Eftersom det redan finns missfärgning i fogen så anser jag därför att man skall krafsa ur på det stället och foga om. Efter det kan man däremot göra som du rekommenderar med impregnering av fogen.
Anonymiserad 23608: Det är inte alltför ovanligt att man har varit för snabb med att sätta kakel på nygjutna väggar vid nyproduktion, varpå plattorna släpper när betongen krymper. Sitter tätskiktet fast på väggen eller är det "bomt"? Om fukt har orsakat släppet så borde även tätskiktet ha lossnat. Om tätskiktet har tagit stryk och vatten har trängt in i väggen borde även plastmattans lim
Anonymiserad 23608: Och dessutom är gummit armerat med en fiberremsa. Vanlig fog är stum, hård och spricker istället för att tänja på sig.
kakelmaster: Du kan spackla nytt fall på klinkersen om du har ett snabbhärdande fix typ P 4 från mapei sedan lägger du ett nytt golv med samma fix men du måste rengöra golvet ordentligt innan. Det är samma om man tröttnar på sitt klinkergolv eller kakel så kan man piffa upp med ett nytt på det gamla förutsatt att man vet att tätskiktet är ok. [citat]