Badrum
Stringfellow: [citat] Ok, vad skall vi göra då? *förvirrad* Måste fixa detta och handla alla grejer till i morgon! Vill alltså ha ca 5 spotlights i taket i badrummet.... :) [/quote] Vi satte 7 st 35W-spottar på 7,6 kvm. Hellre för mycket än för lite och med dimmer blir det väldigt bra. Vi var tvungna att använda 2 trafon eftersom den elektroniska trafo vi använde bara klarade 200W. Vi fällde in
dalle: När vi renoverade vårt badrum (ca 4 x 1.5 m) för ett par år sedan satte vi in 10 st 20w spottar. Vi har definitivt inte ångrat oss, hellre lite för ljust än för mörkt när det gäller badrum! Man kan ju även sätta in dimmer om man vill.
vasy: Någon som vet på rak arm vad cirka priset för fuktspärr är??
ama: 40 cm känns som gott om plats, men det som kan vara bra att kolla upp är vad som gäller för handikappanpassat (ifall det är enda badrummet, men det kanske det inte är?). Förr eller senare är det någon i familjen som kommer skada sig/bli gammal och då är det jobbigt att bygga om i efterhand. Fast när jag tänker på en av handikapptoaletterna på jobbet så är det gott om plats på
hemfixaren: hur gör man enklast då man skall installera wc + avloppsrör då golvet består av betong, kan man anlägga alternativa lösningar på avloppsröret/stolen? eller skall man bygga upp golvet för att få plats med avloppsröret?
brabyggare: Den ljuddämpande WC-stosen verkar bra. Den blir det nog, om jag inte beslutar mig för att sätta stolen direkt i röret. Beslut, beslut, beslut. ::). Jag tänkte på lösningen med patentband men funderade på om det inte fortfarande fanns risk att röret kan röra sig uppåt och nedåt, men patentband kanske räcker utmärkt. Tack för tipsen.
Anonymiserad 23608: Vägghängd wc kan ju även vara som en vanlig wc-stol med cistern fast utan fot, och där avloppet går ut rakt bakåt och in i väggen. Denna variant går att montera utan fixtur, men vill man ha dold cistern och bara en synlig wc-skål så behövs fixturen då all spolmekanism och cistern placeras i denna. Kortling = Korta reglar som placeras på tvären mellan befintliga väggreglar.
Thomas_I: Länsförsäkringar har något de kallar för VASKA du hittar broschyren VASKA villa i följande länk: http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/ewxcxx6ehln5nxxpo2woyhuhh7wd2ubvtckrtv2sgosylx7oeogwyuxt7yc2s5nodg4li7mtox5syjo57mlmq75t33g/Vaskavilla.pdf Du kan även läsa mera på deras sida om skadeförebyggande:
Freddi: Tackar ännu en gång för ditt svar! Jag tänkte inte använda ABS 317 utan tänkte spackla med "STO Vm Term" som ska vara ett motsvarande spackel som ABS 317. Då skippar jag i att jorda nätet eftersom det inte verkar vara alltför vanligt.. Tack för hjälpen!
Anonymiserad 23608: Riv allt ner till spånet på golv. Golvbrunnen måste bytas till en typgodkänd dito om den är äldre än -90. Förstärk golvkonstruktionen enligt alla konstens regler. Väggarna rivs också in till gipsen/spånskivan och kläs med ny gips. Inga täta skikt får finnas bakom våtisoleringen, vilket innebär att ni skall ta bort eventuell plast i yttervägg. Se till att väggarna har
morsan: [citat] 400 spänn på Coop Forum alltså... låter ju riktigt billigt. Vad tycker du om kvaliten? Den andra länken, fick den inte att funka...? [/quote] Jo, men den för 400:- är i fur, inte ek. Rinkaby tar 355:- för den. Kvaliten är som alla KAN utmärkt ;) ang länken: du får klicka på http://www.rinkabyror.se/ , klicka sedan på bad, kök o tvätt ( i vänsterkanten) när den öppnat
Thomas_I: Totalt var det strax över 13 000 levererat hem till min dörr. Då la vi till lyxpaket och ozonrengöring.
brabyggare: Håller med om att det skulle vara trist om det gick sönder men det ju är samma sak med elgolvvärme också iofs.
Thomas_I: Har du kollat Vitruvit saluförs i sverige av Buy group. www.buy-group.se www.vitruvit.se www.vitruvit.it De har bland annat det här om du var ute efter fyrkantigt. [bild] Till det passar Tapwells blandare rätt bra www.tapwell.se Har själv tänkt att köpa den här: [bild]
Lidman: OJ, vad kul att folk tycker att badrummet är fint. Vi hade inte klarat av att fullborda bygget om det inte vore för alla tips från alla vänliga själar här på forumet. Tack och bock åter igen. // Lidman ;D
vasy: Tre väggar är gips och en vägg är betong. Brunnen är i plats och är från 92.
MathiasS: Nu har jag fått den där dämplisten från IFÖ. Den såg inte alls ut som en tätlist. Det är en tandad plastlist som sätts bakpå i "hörnen". Med den på plats blir det ett par millimeters springa till kaklet där listen inte sitter - antar att man får täta med silikond där. Får nog ta ett snack med IFÖ och höra hur dom tänkt detta. /M
Joukko: Var kan man hitta billiga elvärmegolv? Det förra elvärmegolvet vi köpte var ett Ebeco 31meter kostade ca 1850kr. Jocke
Thomas_I: En bild till när fönstret sitter i... Konstruktionen tog ca 2 dagar att göra inklusive montering av fönster och isolering. Det är dock ingen panel utan bara papp på utsidan än eftersom jag skall byta ett till fönster till våren och göra om hela väggen.
Anonymiserad 23608: [citat] Ja, bygger du på det viset så kommer det att hålla, men det räcker med c/c 600 i golvet om du ändå flytspacklar. 12 mm flytspackel vid brunnen (15 mm om du har golvvärme) + de mm som kommer till för fallets skull på resten av ytan. Det blir ju ett par cm spackel i snitt och är den låga bygghöjden viktig borde du ju kunna fälla ner golvspånet mellan bjälkarna så att ö.k.
Anonymiserad 23608: Stifta fast nätet så att det ligger platt mot spånet -det brukar gå åt några hundra klammer på ett golv. Skarvarna skall läggas omlott, vilket innebär 4 lager nät ovanpå varandra i vissa hörn. Golvvärmekabeln är lättast att limma på plats med smältlim. Du skulle iofs också kunna punktfästa den med små stripes om du vill, men flyter man golvet inom någon dag så brukar det
Ti_Tan: ... vill även väcka upp denna tråd eftersom jag tänker sätta träpanel i det nya badrummet. Alla kan väl inte tycka att kakel är snyggt, eller???
Blomman77: [citat] Hej! Lite OT men ändå ang SKIFFER.... Vi ska lägga svart skiffer i vårat badrum oxå. Tvättade plattorna i dag och började olja in dem med stenolja i kväll... Vilket slit :o! Har du kanske ngt TIPS hur man enklast oljar in skiffer-plattorna innan man lägger dem? Skall man olja in dem så att det går igenom på baksidan :-?? Alla råd är bra! Jättetacksam för svar!
Ti_Tan: same, same ..... är det verkligen ingen som har använt dessa produkter och som kan redovisa erfarenhet av dem???
dymlingen: Det var bra läsning. Jag måste rätta till lite grejer innan mattläggaren kommer. Detta måste göras 1. Ny golvbrunn 2. Fall runt brunnen. 3. Ta bort kant mot duschen 4. Höja golvet i resten av badrummet och skapa lite fall. 5. Höja tröskeln 6. bygga om en vägg så den blir slät utan hylla där vatten samlas Detta är en riktig budget renovering inför en försäljning och jag ska ta
disskwiss: [citat] Använd gärna en sprayflaska med vatten och en droppe diskmedel som du sprayar över hela ytan först. Då kan man justera om det hamnar snett. Sen tar man en skrapa eller liknande och drar över hela ytan för att få bort vattnet. Fungerar i stort sett alltid. Annica
perese: Vi satte in ett nytt velux fönster som ersatte det gamla. Det blev snyggt och bra med veluxs smyg o lister som kommer med i paketet. Vi valde att köra med våtrumsfärg tillsammans med vävtapet. Det blev bra men kunde blivit bättre om vi vetat hur vävtapeten funkade innan den sattes upp. Har bilder men inte på denna dator, får återkomma.