Hej alla glada renoverare,

Man är tydligen inte ensam om att bygga badrum, det känns gött. Jag skulle behöva lite feedback på mitt upplägg, jag bifogar lite bilder så ni fattar. Sorry om det blir långt och drygt...som kompensation får jag väl försöka hålla alla uppdaterade med progress.

På första bilden ser ni hur det ser ut nu, halvutrivet, observera den vackra djungeltapeten på fönsterväggen. Fönstret har vi satt in, det var rätt mörkt innan, det blev kanon.

Hursomhelst, alla väggar har lite olika uppbyggnad så jag hade tänkt göra enligt följande:

Vägg 1, är gammal hederlig råspont plus spånskiva så där kan man nog hänga upp ett och annat. Där känns det som omlott dubbelgips 13mm borde räcka för att känna sig trygg, eller räcker det med enkelgips? Skall jag ta bort spånskivan?

Vägg 2, är en yttervägg som jag är lite fundersam över. Det sitter spånskiva och även någon tunn spontad panel men bakom är det fullt med sågspån som isolering. Skall jag ta bort spånskiva och sågspån och isolera om när jag ändå håller på att riva ut allt från topp till tå, eller är det övedrdrivet och det enda det ger mig är mer jobb? Om jag fattat det rätt skall man inte ha någon ångspärr i denna yttervägg eftersom jag kommer ha tätskikt för duschen, stämmer detta? Om jag inte river bort det gamla borde väl 13mm dubbelgips räcka, annars sätter jag 11mm OSB och dubbelgips. Jag hade inte tänkt hänga något speciellt på denna vägg eftersom det är själva snetaket.

Vägg 3, kom till på 70-talet och består av cc600 och vanlig isolering och spånskiva. Jag är frestad att riva bort spånskivan på hela väggen eftersom jag måste in och dra lite rör till en handukstork. Återigen så kanske det är onödigt att riva bort all spånskiva på hela väggen bara för handdukstorken, men det känns liksom bättre att börja om från början, kommentar? Tar jag bort spånskivan tänkte jag regla upp så att det blir cc300 och sätter sedan 11mm OSB och enkelgips.

Vägg 4, är mot skorstenen så där tänkte jag faktiskt limma enkelgips rätt på murstocken. Tror ni det funkar? Det går väl att kakla direkt på skorstenen men jag tänkte att det kanske är bättre med samma material (gips) runt om?

Sedan om vi tar taket så är det just nu paneltak som jag tänkte regla direkt på för att sätta spottar i taket. Om jag reglar 45x75 så borde det väl finnas några lågwattiga spottar som inte avger så mycket värme så att man inte behöver sätta värmeskyddande burkar och hela köret? Jag vill ogärna in på vinden. Behövs det ångspärr under reglingen eller sätter jag det då jag tilläggsisolerar på vinden, lite off-topic kanske.

Anyway, om vi tar elbiten så går mycket av den nuvarande elen där golv möter vägg i gamla goa rör. Det borde väl vara bättre för mig att dra allt i taket eftersom jag sänker det hela lite grand? Och hur är det egentligt med switch till belysning, förväntar man sig att den sitter på höger eller vänster sida då man kommer in i badrummet och är det ca 1300mm som gäller från golv och upp?

Mycket text...

Angående golvvärmen har jag tills nyligen varit helt inställd på elslingor, det kändes bara väldigt mycket enklare men jag har börjat fundera lite på vattenburet. Har ni lite goa för- och nackdelar med det ena eller andra? Driftskostnad är ju givetvis en sak men är det så himla dyrt egentligen att driva golvvärme för runt 7 m2? Sedan kan jag väl inte koppla på vattenvärmen på samma slinga som handdukstorken? Det krävs det väl dyra shuntar och dylikt eller?

Och så golvet...där är det cc600 och tokfel fall. Underst ligger spontade plank och sedan spånskiva. Eftersom jag måste flytta avlopp och en massa annat så får jag riva upp en hel del som det är. Skall jag försöka behålla något av det undre lagret av brädor eller skall jag starta om från början? I så fall vad gäller med gipslagrena? Skall man efter man lagt OSB 22mm limma mellan OSB och gipslager 1 och sedan också mellan gipslager 1 och 2? Och skall man ta bort skruvarna som man använder sig av för att fästa gips2 i gips1 efter det limmet torkat? Det verkar jobbigt. Och räcker det med 22mm OSB och dubbelgips på cc600 eller måste jag regla upp så att det blir cc300?

Sist en kortis om ventilationen, jag tänkte sätta en fläkt precis ovan duschen, är det okay? Och någon som har någon synpunkt på om röret från fläkten kan gå rakt upp på vinden och ut genom taket eller om man skall dra röret upp på vinden och sedan parallellt med vindsgolvet för att mynna ut genom vindsväggen?

Mycket info, tacksam för alla typer av kommentarer!

• 1_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2...

• 2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grym färg på porslinet. Tillochmed avloppet är färganpassat! Jag har en lite äldre uppsättning i pelefantblått från Gustavsberg - vi kanske kan fixa ihop ett museum?

Ser fram emot bilder på renoveringen, ska plöja din text senare!

Mvh,
MathiasS

Tackar, jag tar tacksamt emot kommentarer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.