3 576 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Avlopp till toastol
Hej!!!
Jag har för ca3månader sedan köpt mig en villa som jag finner väldigt lustig det är nämligen så att det är en 1plans villa med källare och vind. dock är hela vinden oisolerad och källaren saknar all värme som kan tänkas... dock så är toan i källaren men där finns bara en toa stol och inget handfat därav så tänkte vi bygga toa på mellan planen så jag bad min kompis som är snickare att kolla på det hela och han blev då fundersom och osäker på om mitt avlopps rör skulle räcka till han sa att det är 3" gjutjärns rör som måste bytas men han var inte säker på att 3" räcker till WC/dusch och handfat någon här som vet detta?
Jag har för ca3månader sedan köpt mig en villa som jag finner väldigt lustig det är nämligen så att det är en 1plans villa med källare och vind. dock är hela vinden oisolerad och källaren saknar all värme som kan tänkas... dock så är toan i källaren men där finns bara en toa stol och inget handfat därav så tänkte vi bygga toa på mellan planen så jag bad min kompis som är snickare att kolla på det hela och han blev då fundersom och osäker på om mitt avlopps rör skulle räcka till han sa att det är 3" gjutjärns rör som måste bytas men han var inte säker på att 3" räcker till WC/dusch och handfat någon här som vet detta?
Det är lite snålt tilltaget men det finns toastolar med kvarn som tar hand om de stora rackarna så att säga. Har hört lite varierande om såna, en del tycker det funkar bra. Andra inte.
Men när ni ändå är igång och renoverar. Passa på att sätta dit nya 110 mm rör så är saken biff.
Men när ni ändå är igång och renoverar. Passa på att sätta dit nya 110 mm rör så är saken biff.
Bricky skrev:
jo det kan vara ett alternativ men sen är frågan hur pass det är utanför huset för i källaren där rören går ner i fundamentet är det fortfarande 3" och då får man väl bila upp hela golvet och det kan väl vara ett jävla jobb med det?
Bricky skrev:
ojoj vilka svåra frågor jag har ingen aning men det är gammalt =) detta är mitt första hus och han som bodde innan visste inget och jag vet inte vart man kan få reda på sådant =( huset ligger i fornåsa i östergötland och tillhör motala kommun...
Okej, nej det är inte så lätt att veta sånt. De hus jag stött på har alltid haft åtminstone en ordentligt tilltagen stam, sen eventuellt lite mindre rör på andra ställen.
Mitt förslag är att du drar nya rör. Eftersom det är rakt ner i källaren behöver det inte innebära så oerhört mycket merjobb, om du kan tänka dig att ha rören synliga där alltså.
Mitt förslag är att du drar nya rör. Eftersom det är rakt ner i källaren behöver det inte innebära så oerhört mycket merjobb, om du kan tänka dig att ha rören synliga där alltså.
jo men det kommer jag ha men då är frågan när det går ner i betången hur det ser ut och vilken grovlek det är på rören? det finns inget sätt att ta reda på detta?Bricky skrev:Okej, nej det är inte så lätt att veta sånt. De hus jag stött på har alltid haft åtminstone en ordentligt tilltagen stam, sen eventuellt lite mindre rör på andra ställen.
Bricky skrev:
nej ska inte behålla röret har dock tagit reda på att huset är ifrån 1939
Klicka här för att svara