Tänkte starta denna tråd inspirerad av MathiasS och berätta lite om mitt badrumsprojekt som inte är klart, men som jag kommer att fylla på här med mera bilder och info.
Hoppas att denna kan hjälpa andra som går i badrumsrenoverings tankar.

Det första jag gjorde när jag hittade detta forum var att läsa alla intressanta inlägg inom ”Vatten och Avlopp” och Badrum. Jag gick igenom ALLA sidor på båda ämnena. Jag kommer ihåg att det fanns 252 på Vatten och Avlopp och det tog aldrig slut!
Så mitt första råd är:
Läs mycket INNAN du börjar. Här på forumet finns mycket att lära sig.

Lite fakta om huset och badrummet:
Badrummet är 3.4 meter långt och 1.6 meter brett (5.4 kvm)
Huset är byggt 1956 ( 1 planshus, betong platta på mark) och har vattenburet värmesystem med en ComfortZone värmepump.
Kostnader för renovering kan delas enligt nedan:

Tapparvatten - 4700 Kr
(Roth, Pexrör fördelare väggenomföring etc)

Golvvärme - 4380 Kr  
(Roth + Ebeco)

Inredning - 32686 Kr
(Ido miljö 28 + Mora inxx serie, Guvstavsbergs badkar (vanligt)

Avlopp - 2100 kr

Golv + Kakel + klinkers -12000 Kr

El + belysning - 3300 kr

Hur som helst så här såg badrummet ut när vi flyttade in.
1.jpg

Tapparvattnet kommer från vinden. När köket skulle förses med vatten har detta har skett via badrummet och det blir så även i fortsättningen. Under renoveringstiden drog jag två pexrör och hängde dem i taket.

2.jpg

Och så började jag riva bort inredningen.
3.jpg

Här kom den första översakningen och det var Avluftningen till avloppet. Den var gömd i en vägg som vi ville ha bort.
Jag löste det genom att dra två stycken 50 rör i väggen.
Det kanske hade räckt med 1 men att ha två känns mycket säkrare.
Mer om detta kan ni läsa här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49334/

Toaletten skulle byta plats, golvbrunnen skulle bort och avloppet till handfatet skulle i princip vara på samma plats tills chefen kom och sade att den skulle gå i väggen.
Gjutjärnsrör överallt så man fick bila bort en del och koppla på plats.
Om hur man gör finns att läsa på forumet. Jag gjorde så här:
Kapade röret 1 cm utanför muffen och gick runt muffen med en borrmaskin tills jag hade öppnat tillräckligt många hål. Sen stoppade jag in en skruvmejsel och drog ut allt tjafs som fanns där inne och till sist kommer rörbiten ut.
Jag kommer inte att berätta hur många borrar jag hade sönder.  ;)

Så här kan se ut:
4.jpg

Toaavlopp och avluftningen är klara. Påbörjade vattendragningen till toan och badkaret.
5.jpg

Dörren flyttades en bit. Bredvid dörren ska vi ha ett frostat glas som kommer att ge lite mera ljus i badrummet. Nya Elledningar kan man också se här.
6.jpg

Lite gips har kommit på väggarna och i väggen längst bort har jag gjort ett låtsasfönster med tre spottar i. Det är 12 volts spottar köpta på bauhaus och är IP 65. Ena gipsskivan är vänd in och ut men jag orkade inte vända på den. De är nämligen 1,20 meter långa
Rören i mitten är vatten till köket.
7.gif

Nu är vattendragningen nästan klar och det är gips nästan överallt till och med i taket.
De två svarta rören i taket är en till lampan och en till en rörelsedetektor.
8.jpg

En hylla på väggen har kommit till och även golvbrunnen är klar. De två slangar med kranar under hyllan är inkommande värme-rör för vattenburen golvvärme. Alla rör har vatten påkpllat nu och är proppade i slutet av röret. Detta känns ganska bra och underlättar för att upptäcka eventuellt läckage.

Har även börja att sprida lecan för att nivellera golvet.
9.jpg

Vatten är nu inkopplat och jag har fuktspärrat i hörnet där vattenkopplingarna finns.
Jag kommer att gömma detta med en vinkel från lux 20x20 som jag delar i tre delar. Den i mitten är fast i vägen för där går bara rör. Den översta delen är löstagbar med magneter och även den nedersta. Detta för att kunna komma åt kopplingar närmare taket och fördelaren längre ner.
Mer om detta senare.
10.gif
11.jpg
Golvkonstruktionen är med leca-kulor för att fylla ut och sen finbetong.
Mer om detta finns att läsa här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2801/

Innan jag lade lecan mätte jag för golvlutningen och skruvade fasta några stycken vinkeljärn längs väggarna och ovanför dem hade jag två brädor på vilka jag drog en rivbräda för att skapa lutningen. Vinkeljärn låter jag vara kvar där.
12.jpg
13.jpg

Sen var det dags för armeringsjärn och fixering av golvvärme. Jag fick en bra hjälp där. Det tog kanske längre tid men det var kul!
14.jpg

Och sen blev det klart.
15.jpg
16.jpg

Kopplade in golvvärmen och lät det stå på där i några dar. Tog bilder varje dag på tryckmätaren vid pannan för att konstatera att det var tätt.
Jag hade hela tiden trott att jag skulle ha en inspektionsluckan där vid badkaret men var osäker om hur jag skulle få till det på ett bra sätt. Tills slut kom jag på den briljanta iden att öppna ett hål från andra sidan badrummet. Och så blev det.
18.jpg

Jag gipsade klart vid badkaret och göt golvet.
Gjutningen gjorde jag själv. Polaren som skulle hjälpa till fick barn samma dag  :-/
Det var jobbigt, men inte så farligt. Jag hade lånat en betongblandare. 24 säckar betong och 6 timmars arbete. Jag hade inte gjutit tidigare men det finns alltid en första gång.
Så blev det.
17.jpg

Nu har jag målat taket och börjat fuktspärra. Snart ska jag börja med kakelsättningen.
Golvet får jag vänta i två månader med. Det var lite dumt att jag tog finbetong men men…
Återkommer med flera bilder.

Toppen!! Mer bilder åt folket :D

Skall bli kul att se fortsättningen, vem vinner du eller MathiasS?? Känn inte pressen för allt i värden ;) så här i julstöket och stressen.

Skall bli kul att se fortsättningen och ta del av era erfarenheter till mitt egna badrum, när lusten kommer tillbaka...

En fråga: MathiasS använder Wirsbo och är nöjd, du använder Roth. Är du nöjd med deras produkter?

:)
Vem vinner ? Jag säger som min dotter säger när hon känner att hon ska förlora ”Vi tar ingen tävling!!” ;)
Jag tycker att det känns bra med Roth. Deras rörgenomföring var ok. Vad det gäller Pex-rör för tapparvatten tycker jag personligen att Wirsbos känns mer hanterbara (man kan böja dem lättare) än Roths, men Roths känns mer robusta alltså bättre kvalitet.
Vad det gäller golvvärme så var det ingen brottningsmatch alls som MathiasS beskrev. Jag körde i för sig med 16mm rör och han med 20mm. Slangen var lätt att böja. Jag gjorde så att jag lät slangen vara kvar i lådan och drog ut bara en bit i taget. Jag hade förberett mig psykologiskt för värsta brottningsmatchen. Det är kanske därför det gick så bra.

Nu är jag igång med kakelsättningen!
Det tar lite tid med alla dessa vinklar  :) men och andra sidan det är bra att det inte går så fort. Jag måste ändå vänta tills betongen brinner klar!
Hmm tror inte att jag orkar vänta i två månader för det.  :-/
Hur länge har ni väntat? Ni som gjutit med finbetong?
kakel.jpg

Jag tyckte också det var lång tid att vänta men i praktiken spelade det ingen roll. Det fanns så mycket annat att göra under tiden att det inte hade någon avgörande betyldelse på färdigdatum för badrummet - fast det kan ju förstås variera från bygge till bygge.

Lycka till med kaklingen - ser bra ut!

Vad gäller en eventuell tävling kan jag meddela att jag blåste ut det gammla badrummet + ytterligare ett rum igår. Kvar är nu bara golvbjälkar och helt rensade väggar. Operation bygga sovrum har börjat! Dock är det lite smådetaljer kvav i badrummet.....

Nu var badrummet klart!! Det har använts i tre veckor nu och alla verkar nöjda  8-)
Ett varmt tack till forumet och alla er som har bidragit med hjälp och kommentarer.
Här kommer bilderna!!

• _DSC02681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-

• _DSC02721.jpg
    Skapa konto
-

• _DSC02671.jpg
    Skapa konto
-

• _DSC02661.jpg
    Skapa konto
-

• _DSC02631.jpg
    Skapa konto
sista

• _DSC02641.jpg
    Skapa konto
Snyggt jobbat 8-)

Gillar speciellt sidoljuset vid dörren samt golvet - riktigt snyggt :)

Klassiskt, fräscht och snyggt! Ett stort plus för den stora inkaklade spegeln! Bra jobbat [smiley=tekst-toppie.gif]

:)
Tack  Linska och ByggaNytt
Sidoljuset är vi mycket nöjda med. Vi var inne på att ha glasblock först men detta blev mycket bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.