Hemmakatten
Jo, ja, njä, visst, ok, standardmodell. Men inte är den vacker att ha hängandes ovanför badkaret.... Tyvärr har jag inget bra alternativ att föreslå heller. Men, det kanske andra har. :)

Håller med kanske inte dn vackraste.

Vad finns det för andra smarta torkanordningar till ett badrum/tvättstuga?
/A

Ett annat alternativ är en hissanordning som sitter fast i taket. Vi köpte en sådan till vårt förra hus och placerade den i taket i tvättstugan. Den var jätte bra när man ska hänga tvätt och när familjemedlemmarna är i olika storlekar och vill hjälpa.
Vi köpte vår hängtorkställning på Bauhaus i Uppsala för några år sedan.
För närvarande bor vi i en lägenhet och har en sådan där väggfast torkställing ovanför badkaret och jag vet inte hur många gånger den fallit ner på min skalle när jag famlat efter en handuk. Den vi har går inte att låsa fast utan fälls ut i tid och otid. Jag funderar skarpt att duscha med hjälm för säkerhets skull ;)
tacka vet jag den takhängda.

Kommer inte ihåg vad den heter men har sett en modell där man drar ut 6 st linor från en kassett på ena väggen och hakar fast på andra sidan väggen = bara en liten kassett när den inte behövs !

Usse skrev:
Kommer inte ihåg vad den heter men har sett en modell där man drar ut 6 st linor från en kassett på ena väggen och hakar fast på andra sidan väggen = bara en liten kassett när den inte behövs !
Kanske är det en sådan här du menar?
314_1.jpg
Finns här http://www.smarthem.se/product_info.php?cPath=24_50&products_id=314 och kostar 198 kr.

Mvh Anna

Japp, sån var det !

A skrev:
SKA FÄSTAS ÖVER BADKARET
HAR HITTAT DENNA:
[länk]

FINNS DET FLER?

/A
Köpte 2 sådana och skruvade upp i vår lilla tvättstuga, tycker dom är alldeles för klena för det priset, strumpor och underkläder ok men byxor, tröjor, handdukar gör att dom bågnar ordentligt om dom är fulla. Men smarta annars och ser man till att ha det tyngsta innerst så är dom ok iallafall.

ClasOhlson har oxå en kasett med linor.
Fast vi har ännu inte fällt in linorna någon gång...
Billigare med 8, 10 krokar och spänd lina mellan ;)
mvh
Peter

Jag kommer göra som så när jag fixar tvättstuga att jag köper plastad stålwire o spänner upp på ca 2 m höjd..

Stefan_h skrev:
Jag kommer göra som så när jag fixar tvättstuga att jag köper plastad stålwire o spänner upp på ca 2 m höjd..
Hur fäster du in wiren så att den blir spänd och fin?
Vad hittar du en sådan lösning?
/A

Sätter krokar i väggarna sen fäster jag wiren med wirelås i ena väggen och med en vantskruv i andra väggen.. Då kan man justera hur spänd wiren ska va.. Det ända man måste tänka på är att fästa krokarna ordentligt...

Plastad stålwire kan du tex köpa i en båttillbehörsbutik, där hittar du även vantskruv o wirelås... Krokar kan man oxå hitta där om det är en välsorterad butik... Annars kan jag tänka mig att typ harald nyborg, bauhaus, silvan o de butikerna har sånt...

Hemmakatten
Fast det är inte alltid så kul att ha tvättlinor fast monterade ovanför badkaret. 2 meters höjd från golvet innebär väl 1,9 m från badkarsbotten. Och att då stå där och duscha håret kan bli nog så knepigt om man är 167cm lån för att inte tala om hur det blir om det är en lång och reslig karl som står där ;).
Att ha linorna på högre höjd är också jobbigt, det blir svårt att nå och hänga på dem om man står utanför badkaret.
Jag hade en gång en sån där kasset med linor som jag hade utomhus. Avståndet mellan väggarna var säkert 3-4 meter. Linorna sackade lite grann, men annars var den jättebra. Möjligtvis att det var en starkare modell.

Jag ska som sagt ha mitt i tvättstuga... Inget annat än tvättmaskin, torktummlare o garderober i de rummet.. :D

Jag har tidigare installerat en snålvariant av Stefan_h:s lösning. Då använde jag mig av vanlig tvättlina och sådana låsanordningar som man använder till tältlinor. Detta fungerar utmärkt för kortare sträckor. För tryngre grejer kompletterade jag med en sån där tvådelad stång som man kan expandera i längsled genom att vrida stånghalvorna åt varsitt håll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.