Ett litet missöde inträffade när vi köpte handfat - det var för stort. Nu har vi hittat ett som ska vara bultupphängt och vi har inga kortlingar på rätt plats. Har ni något tips på hur jag får det att sitta kvar där väggen består av:

Kakel inkl fix 8-10 mm
Gips 13
OSB 12,5
Träregelstomme cc300 45x75
OSB 12,5
Gips 12

Jag ska ha en enorm tur ifall jag träffar en regel i stommen. Det absolut sista alternativet är att såga upp ett hål från angränsande klädkammare och lägga i en kortling, men det är verkligen det sista alternativet.

Jag har hört att ett handfat sitter rätt ordentligt när man silikonar bakkanten av handfatet mot kaklet. Kan det räcka i kombination med bult & vanlig plugg som sitter i min regelstomme?

Genomgående bult med stor bricka inne i klädkammaren? ::)

Skämt åsido så tror jag ditt handfat kommer att sitta säkert med någon form av skivankare, Mollyplygg eller dylikt. OSB skruvad till regelstomme på c/c 300 är bastanta grejor.
Kolla med Essve (www.essve.com) eller Hilti (www.hilti.se) vilken typ av ankare de rekommenderar.

/Ingenjören

C
Att få det att sitta hyfsat ordentligt går säkert, frågan är om böjstyvheten i skivorna är tillräcklig för att undvika spruckna kakelfogar om någon t.ex. skulle häva sig på handfatskanten. Man vet ju aldrig vad t.ex. barn kan hitta på.

Man vet ju aldrig vad t.ex. barn kan hitta på.
...nä precis. Om ändå föräldrarna ändå visste hur handfatet började glappa i deras badrum... ::)

Ska kolla upp pluggsortimentet.

Med tanke på hur pass ordentlig du är så tror jag att du kommer ta klädkammarlösningen efter lite funderande. Det hade jag gjort iallafall.

Hur mycket plats har du??? Det finns ju komoder som inte är så breda...

Charlie:
-Inte min typ av påse, om man säger så....
vomit-smiley-015.gif

Stefan:
-maxdjup 35 typ. Bredd: 40.
Vi har hittat ett handfat från Duravit som troligen passar in:
architekturpur_was_5.jpg
Handfatet längst upp till vänster. Det är 36 brett och 38 djupt. Ska göra en modell av gipsskivor och annat skrot och testa i full skala. Det börjar bli tråkigt att göra misstag.

Ok.. Såpass smått... Men det verkar ju som om att du funnit en lösning på problemet.. :D :D

För skojs skull kollade jag på blocket - sökte på "handfat". Det är många badrumsrenoverare därute som gjort felköp  ;D

Nåväl, vårt felköpta handfat funkar prima till källarmuggen. Mitt problem är begränsat till upphängningen, men drx ligger farligt nära sanningen. Troligen slutar alltihop med att jag sätter cirkeln i klädkammarväggen och lägger i en kortkling. Det som talar mot är att väggfärgen är slut..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.