Sitter och försöker klura ut hur vi kan "möblera om" i badrummet i den kommande renoveringen. Jag skulle bl.a. vilja flytta badkaret och använda platsen där badkaret står i dag till dusch.

Jag har läst en del om att man ska ha minst 20 cm mellan golvbrunnen och väggen. Gäller detta även om väggen är typ en uppreglad extravägg som ska fungera som duschvägg? Alltså hela väggen är ju inne i badrummet.

Jag har svårt att åstadkomma detta utan att få väggen in i fönstret som vi idag har delvis över badkaret. Och nästa bekymmer är att vårt golv är spännarmerat lättbetongbjälklag så jag kan inte flytta brunnen hur som helst.

Hoppas ni har några bra svar till nybörjare på det här med badrum....

Jepp, det gäller 200 millimeter från vägg till brunnens kant. Skulle du däremot sätta upp en glasvägg eller motsvarande som inte är en del av tätskiktet så kan du ha brunnen närmare.

Glasblock borde ju rimligen fungera då eller typ LUX-element om man vill ha en tät vägg. Funderade på att sänka taket i duschen och sätta in spottar där, ser kanske en aning fult ut om väggarna är i glas.
Duschdörren borde man ju kunna hänga i den "andra" väggbiten, den hamnar ju långt från brunnen så det bör ju fungera med en vanlig regelvägg. Men det går kanske att hänga en duschdörr i den typen av material också? Hur skulle man annars göra med de runda duschar jag har sett? Hade kanske egentligen varit bra om båda väggarna var borttagbara om man kommer på att man inte gillar den typen av instängd dusch.

Får fundera vidare...

FruEkorre skrev:
Glasblock borde ju rimligen fungera då eller typ LUX-element om man vill ha en tät vägg.
Precis.

FruEkorre skrev:
Duschdörren borde man ju kunna hänga i den "andra" väggbiten, den hamnar ju långt från brunnen så det bör ju fungera med en vanlig regelvägg. Men det går kanske att hänga en duschdörr i den typen av material också?
Det borde gå bra att hänga i en LUX-vägg, väggen håller garanterat, men jag vet inte hur man gör med infästningen lämpligast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.