Hej, detta blir mitt första inlägg... är total novis bör jag tillägga. Som ni förstår är vi på gång med att planera vår badrumsrenovering. Det är ett badrum från 70-talet med plastmatta. Jag har läst en del om kostnader här på forumet men det jag undrar över är materialkostnader för själva underarbetet fram till plattsättning så att säga.

Vårt badrum är idag ca 4 kvm och blir förmodligen runt 5 kvm. Jag har ingen susning alls. Vi har tänkt att försöka göra så mycket som möjligt själv med hjälp av min pappa och er på denna sidan ;).

Vi ska flytta avloppet från badkaret annars är det samma plats för vask och toalett står kvar, vi ska ha golvvärme. Alltså rör, reglar, gips, fuktspärr, brunn mm jag vet inte allt man behöver vad kan det uppskattningsvis kosta i runda tal.

Hoppas att det är okej med frågor framöver som är på lite lägre nivå där vi befinner oss ;D

Hmm... ingen som vill gissa på ca pris för underarbetet? Kan det handla om 3-8-15-20 tusen? Exkl men förberett för golvvärme!  

Det är naturligtvis omöjligt att svara på utan att veta förutsättningarna. Vad är det för bjälklag? Trä, betong? Vad är det för väggar? Lättbetong, betong, reglar? Vad är det för centrumavstånd mellan eventuella reglar i golv och vägg? Är de tillräckligt stadiga eller är det ett fuskbygge med 45x45 mm reglar? Vad är det för tak? Ska ni ha utanpåliggande eller dolda rördragningar?

Väldigt mycket kan man göra själv, utan speciella förkunskaper. Själv är jag nog ganska allmänhändig, men golv och vägg är ju inte raketforskning direkt (ursäkta alla snickare ;) ). Knepet med att lyckas är att vara noga och titta hur det ser ut innan man tar isär saker och ting samt att läsa och fråga mycket.
Vi räknar på ca 20-25000 för vårt badrum, men då gör vi allt själva. Kanske inte flytspacklingen, känns lite osäkert än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.