6 345 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Golvgips eller flytspackel till badrumsgolvet???
Känner mig väldigt rådvill när det gäller vilket underlag jag skall ha ovanpå golvskivorna i badrummet. Badrummet jag renoverar ligger på andra våningen med bjälklag. Enligt BKR så skall man flytspackla en sula ovanför golvskivorna som är minst 15mm hög på minsta stället så att det uppnår en tillräcklig bärighet och styvhet. Men när jag läser här på forumet så ser jag att många lägger golvgips i stället och flytspacklar. Jag hade tänkt att limma fast golvgipset samt att lägga in golvvärme så jag kommer ju ändå att flytspackla en del.
Vad rekommenderar ni som har erfarenhet av badrumsrenovering??
Vad rekommenderar ni som har erfarenhet av badrumsrenovering??
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Nu har ju inte jag någon erfarenhet av att ha byggt klart....än.
Men träbjälklag med regelavstånd cc60 och 22mm golvspån är tillräckligt för flytspackel. Själv lägger jag på golvgips eftersom jag "lappat" spångolvet.
Men träbjälklag med regelavstånd cc60 och 22mm golvspån är tillräckligt för flytspackel. Själv lägger jag på golvgips eftersom jag "lappat" spångolvet.
Vad har du för avstånd mellan golvbjälkarna? Ligger det 22 mm golvspån ovanpå? Har du 60 c/c och golvspån så kan du göra antingen eller, båda alternativen styvar upp golvet. Men gipsen är ett onödigt moment om man ändå ska flytspackla, det räcker med flytspackel. De flesta tillverkare vill dessutom att man lägger ett punktsvetsat armeringsnät i spcklaet, under golvvärmeslingorna.
Klicka här för att svara