Var och besiktigade vårt nya hus idag.
När jag och besiktningsmannen kollade golvbrunnen sa han att det ser ut att vara helt rätt gjort. Den som hade gjort tätskiktet hade kapat brunnsmanschetten så att den gick under klämringen. Detta är helt i sin ordning tycker nog jag också, men jag kom ihåg att när jag fixade med golvbrunnen i mitt nuvarande hus kapade jag manschetten enligt tillverkarens (purus) anvisningar. Detta var enligt honom felaktigt.
Jag har mycket stort förtroende för min besiktningsman, men vill ändå få lite åsikter om detta, då jag inte vill att det ska bli nåt skit när jag säljer huset snart.
Är båda sätten ok, eller är det skillnad på tillvägagångssättet beroende på tillverkare av golvbrunn.
Bifogar en bild på hur Purus anser att man ska göra, det är så jag gjort.
Tacksam för åsikter.
När jag och besiktningsmannen kollade golvbrunnen sa han att det ser ut att vara helt rätt gjort. Den som hade gjort tätskiktet hade kapat brunnsmanschetten så att den gick under klämringen. Detta är helt i sin ordning tycker nog jag också, men jag kom ihåg att när jag fixade med golvbrunnen i mitt nuvarande hus kapade jag manschetten enligt tillverkarens (purus) anvisningar. Detta var enligt honom felaktigt.
Jag har mycket stort förtroende för min besiktningsman, men vill ändå få lite åsikter om detta, då jag inte vill att det ska bli nåt skit när jag säljer huset snart.
Är båda sätten ok, eller är det skillnad på tillvägagångssättet beroende på tillverkare av golvbrunn.
Bifogar en bild på hur Purus anser att man ska göra, det är så jag gjort.
Tacksam för åsikter.
manschetten får inte gå under klämringen då klämringen inte kommer ända ner i sätet på brunnen, vilket medför att klämringen inte "snäpper" fast i brunnen som den ska.
M.a.o. din skiss är det enda rätta sättet på en purus brunn.
M.a.o. din skiss är det enda rätta sättet på en purus brunn.
ktm250 skrev:
Beror på tätskiktstilverkare. Det är deras anvisningar och inte bruntillverkarens som gäller. Enligt Purus så har en del tätskikt idag godkänt den blå, bl.a. Höganäs TROR jag. För Ardex skall det vara den gula, men de håller på att pröva den blåa, och ev så kommer den blåa att bli godkänd även hos dem. Följ alltid tätskiktstilverkarens anvisningar, det är de som har prövat vad som passar till deras produkter.
Tompa
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har för mig att det finns brunnar som skall ha manschetten under klämringen. Det finns en variant där klämringen skruvas med ett stort antal skruvar rakt ner. Då skall manchetten gå ner under ringen för att hjälpa till att täta skruvhålen.
Den svåra frågan torde vara detta med klämringen för purusbrunnarna. Det verkar nästan vara omöjligt att göra rätt? Jag har fått beskedet från Purus att det är blå ring som häller vid manchett och klinker, utan några förbehåll. Här på forumet får jag andra signaler från Er som jobbar med detta dagligen. Svårt att veta hur man ska göra!
Här i tråden antyder ni att tätskiktstillverkarnas lösningar är typgodkända med olika ringar? Jag trodde typgodkännande för ett tätskikts handlad just om tätskiktet och att Purus (i detta fall) tog vid med sitt godkännande för ring och brunn (och detta leder till att det är blå som gäller). Detta är menat som en fråga, jag säger inte att någon har fel.
Angående var manchetten ska kapas så är som sagt besiktningsgubben på cykeltur och det är vi ju iaf överens om!
Här i tråden antyder ni att tätskiktstillverkarnas lösningar är typgodkända med olika ringar? Jag trodde typgodkännande för ett tätskikts handlad just om tätskiktet och att Purus (i detta fall) tog vid med sitt godkännande för ring och brunn (och detta leder till att det är blå som gäller). Detta är menat som en fråga, jag säger inte att någon har fel.
Angående var manchetten ska kapas så är som sagt besiktningsgubben på cykeltur och det är vi ju iaf överens om!
Ja, miss av mig att inte alla kräver gul.
Dock måste påpekas att köper man en ny komplett brunn så får man automatiskt med den blåa som inte alltid är godkänd. Taskigt mot hemmapularna, tycker jag. Då tror ju dem, oftast, att att den är godkänd för alla tätskikt.
Dock måste påpekas att köper man en ny komplett brunn så får man automatiskt med den blåa som inte alltid är godkänd. Taskigt mot hemmapularna, tycker jag. Då tror ju dem, oftast, att att den är godkänd för alla tätskikt.
Problemet som jag ser det, är att Purus envist hävdar att det är blå som gäller vid manchett.ktm250 skrev:
Jag har själv använt den blåa ringen i kombination med en sådan här kletig manchett som klistras på golvet (fabrikat kan jag inte svära på, fick allt komplett från Kakelbolaget). Den blå ringen var mycket svår att få dit och sitter som faan när den väl snäppt fast under klackarna. Jag tvivlar på att det går att få dit en ring med större diameter givet den manchett jag använde.
Var bland alla typgodkännanden kan man läsa att vissa fabrikat ska ha gul ring och andra ska ha den blåa?
Du, det verkar som att jag är full som en kastrull. Kollade bildarkivet och nog fasen är det ett par gula ringar som jag monterat. :
Ursäkta att jag bidragit till förvirringen i tråden....jag tar å stänger igen kakhålet nu. :-X
Ursäkta att jag bidragit till förvirringen i tråden....jag tar å stänger igen kakhålet nu. :-X

