Har fixat nytt badrum med hjälp av vita hantverkare. De råkade sätta en skruv i golvvärmeröret (vatten) som jag inte märkte förrän allt var färdigt.

Rörmokaren har lagat enl tillverkarens rekommendationer.

När nu allt ska återställa med fuktspärr etc - vad är brukligt.
Måste man bryta upp HELA GOLVET OCH ALLA VÄGGARNA eller går
det att fixa en någorlunda bra överlappning.

Är helt medveten om att egentligen ska ALLTING öppnas upp för att få
allt perfekt - men det är mycket arbete och dyrt.

Firmans självrisk ligger på 30.000 - så de gör hellre allt själva säger de, så slipper de blanda in försäkringsbolaget.

Själv är jag beredd att ta en minimal risk istället för att ha byggröra ytterligare 2 månader och göra om allt igen....

Hur gör normalt försäkringsbolagen - inte bryter de upp allt igen?

Ring ditt försäkringsbolag och fråga, det är ju de som kommer att ta ställning till huruvida de kommer att ersätta en eventuell framtida skada eller ej.

Vilken firma är det som vill fixa allt själv? Rörmokarfirman eller de som har kaklat o.s.v. Är rörmokaren underentreprenör åt de sistnämnda eller är det du som tagit in den firman också?

Det är naturligtvis en risk att försöka överlappa. Tycker definitivt inte att du ska ställa upp på det för att vara schysst mot firman. Men jag förstår så klart att du säkert är hjärtligt trött på renoveringsstök och vill slippa gå igenom det igen ...

Väljer ni att göra om allt på nytt så kanske ett alternativt boende betalt av (ditt)försäkringsbolag kan bli aktuellt.

Hur stor risk man tar om man skarvar tätskiktet beror helt på var skarven hamnar i förhållande till de delar av rummet som utsätts för vattenbegjutning.

Och i praktiken är det upp till ett visst företag att avgöra om de anser sig kunna skarva på ett tillfredsställande sätt. Om de tycker att de kan göra det är de ansvariga för sitt utförande i tio år, och branschreglerna protesterar inte mot detta.

Men i praktiken ställer jag mig mycket tveksam till om det skulle fungera om skarven hamnar där man duschar eller badar. Hamnar den någon meter eller mer från de ställen som blir blöta så kan det säkert fungera utan problem om man är riktigt noggrann, omsorgsfullt skrapar bort fix utan att göra hål på tätskiktet och sedan ser till att överlappa 20-30 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.