3 954 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Några frågor innan tätskiktet...
Jag har några frågor innan tätskiktet:
1. Primer, skall den blandas på samma sätt både för gipsskivor och masterboard?
2. Kan det vara någon glipa på 5-10mm uppe mot taket eller måste det spacklas igen för fukten (innan tätskikt alltså)?
3. Hur avslutas tätskiktet upp taket? Skarvband? Måste jag gå upp på taket, eller kan jag avsluta lite under?
4. Hur avslutar man tätskiktet runt en dörrkarm/fönster? Skarvband, eller bara rolla fram till dörren/fönstret?
5. Hur sätter jag dit en rör-manschett vid rör som jag inte kan trä på dem? Kan jag bara klippa upp den och försöka få den att gå ut på röret? Hur långt bör den gå ut i så fall?
6. Hur skall man täta kring en strömbrytare (grön el-dosa)? Skall man använda någon manschett eller skarvband?
1. Primer, skall den blandas på samma sätt både för gipsskivor och masterboard?
2. Kan det vara någon glipa på 5-10mm uppe mot taket eller måste det spacklas igen för fukten (innan tätskikt alltså)?
3. Hur avslutas tätskiktet upp taket? Skarvband? Måste jag gå upp på taket, eller kan jag avsluta lite under?
4. Hur avslutar man tätskiktet runt en dörrkarm/fönster? Skarvband, eller bara rolla fram till dörren/fönstret?
5. Hur sätter jag dit en rör-manschett vid rör som jag inte kan trä på dem? Kan jag bara klippa upp den och försöka få den att gå ut på röret? Hur långt bör den gå ut i så fall?
6. Hur skall man täta kring en strömbrytare (grön el-dosa)? Skall man använda någon manschett eller skarvband?
Kan inte ge dig svar på alla frågor, men så här har jag gjort:
Min dörrkarm är i linje med badrumsväggen, fyllde den lilla glipan med, gissa vad? Lät sedan tätskiktet gå ut lite på dörrkarmen. Detta täcks sedan med fodret.
Hmm, jag låter ju som någon jäkla pensionärs-pulare med all latexfog =)
Det bästa är att låta bli. Om du målar taket med en färg som ingår i ett våtrumssystem så drar du lättast ner färgen lite på väggen. Tätskiktet går då omlott på färgen och det blir tätt. Jag hade någon glipa på några millimeter som jag fyllde igen med latexfog. Avskyr synlig latexfog, denna blir dock inte synlig då kaklet täcker den.prodigy skrev:
Det bästa är väl om du använder en tät takfärg enligt ovan.
Jag körde lite latexfog runt fönstret så att man kan låta tätskiktet gå upp lite på träbågen runt fönstret.
Min dörrkarm är i linje med badrumsväggen, fyllde den lilla glipan med, gissa vad? Lät sedan tätskiktet gå ut lite på dörrkarmen. Detta täcks sedan med fodret.
Hmm, är inte detta lite väl hal is? Tillverkaren av tätskiktet förutsätter väl alltid att manschetten dras på röret? Annars lär de inte garantera något...
Jag har låtit mina apparatdosor sticka ut så att de kommer hamna i höjd med kaklet när det är på plats. Dosorna är förvisso inputsade i gipsputs, men någon liten millimeterstor glipa fixade jag återigen med latexfogen.
Hmm, jag låter ju som någon jäkla pensionärs-pulare med all latexfog =)
Phl har full koll, gör som han skriver.
Tänkte bara flika in att det är okej att klippa upp manschetten och sedan klippa till en bit remsa, kanske 20 mm bred, som man lägger över snittet i manschetten. Så länge man får ordentligt med tätskikt kring rören och det är armerat med remsa överallt är det okej.
Tänkte bara flika in att det är okej att klippa upp manschetten och sedan klippa till en bit remsa, kanske 20 mm bred, som man lägger över snittet i manschetten. Så länge man får ordentligt med tätskikt kring rören och det är armerat med remsa överallt är det okej.
Jag antar att jag gör tätskiktet (på vägg) först om sedan målar över med färgen?phl skrev:Det bästa är att låta bli. Om du målar taket med en färg som ingår i ett våtrumssystem så drar du lättast ner färgen lite på väggen. Tätskiktet går då omlott på färgen och det blir tätt. Jag hade någon glipa på några millimeter som jag fyllde igen med latexfog. Avskyr synlig latexfog, denna blir dock inte synlig då kaklet täcker den.
Jag gjorde inte det iaf eftersom jag inte använde skarvband över skruvskallarna. Vid samtal med tätskiktstillverkarens tekniska support fick jag rekommendationen att endsat spackla skruvskallarna med lämpligt spackel. De menade att man egentligen inte behövde sätta tätband över skruvskallarna, bara vid skivskarvar och liknande.
Detta var dock det besked jag fick från tillverkaren av de prylarna jag använder, vet inte vad som gäller för dina prylar.
Spontant verkar band upp i taket rätt tradigt då de bygger i höjden, vilket ger en massa spacklingsarbete. Om du drar ner takfärgen på väggen och lägger tätskikt och färg omlott en decimiter så har du vad jag förstår en fullt tillräcklig övergång.
Detta var dock det besked jag fick från tillverkaren av de prylarna jag använder, vet inte vad som gäller för dina prylar.
Spontant verkar band upp i taket rätt tradigt då de bygger i höjden, vilket ger en massa spacklingsarbete. Om du drar ner takfärgen på väggen och lägger tätskikt och färg omlott en decimiter så har du vad jag förstår en fullt tillräcklig övergång.
Normalt behövs det inte, men det kan vara så att vissa tillverkare vill att man ska göra det. Det är helt upp till tillverkaren att bestämma, kolla deras monteringsanvisning.
Jag brukar i och för sig alltid sätta remsa över skruvskallarna just i duschhörnan, det tar ju inte många sekunder extra. Men uppe vid taket kan aldrig behövas.
Jag brukar i och för sig alltid sätta remsa över skruvskallarna just i duschhörnan, det tar ju inte många sekunder extra. Men uppe vid taket kan aldrig behövas.
Klicka här för att svara