Jag håller på att renovera badrummet till en nyköpt lägenhet.

Kaklet på väggarna satt som berget och en hel del puts följde med så detta skall putsas upp igen men på golvet lossnade klinkret väldigt smidigt. detta satt uppe på en viss cement som är cirka 2cm tjock och under denna ligger en plastmatta som sitter tätt med en klämring i golvbrunnen av gjutjärn.

Min bostadsrättsförening vill att man byter ut golvbrunnen nu när man ändå håller på och jag undrar hur det oftast brukar se ut i ett hus från 50-talet?

Avloppet till toalett och handfat är plaströr rakt ner i golvet och jag ser ingen krök på dessa men jag har ju som sagt inte tagit bort golvbrunnen ännu.

jag skall fuktspärra med cascos tätckicktssystem och frågan är då om jag måste ha bort golvet ovanpå plastmattan inklusive plastmattan för att göra ett fullt tätskickt och sedan spackla ett nytt fall uppepå detta?

Tacksam för svar!

//Calle

johanssoncalle skrev:
frågan är då om jag måste ha bort golvet ovanpå plastmattan inklusive plastmattan för att göra ett fullt tätskickt och sedan spackla ett nytt fall uppepå detta?
Ja, det måste du göra. Antagligen har betongkakan så dålig vidhäftning att den kommer lossna när man bilar upp brunnen ändå.

Hur mycket du behöver riva och vad som behöver göras beror på vad som finns under. Betongbjälklag eller trä?

Det måste förmodligen vara betong eftersom alla väggar är antingen av betong eller tegelsten. Bygger man höghus med träbjälklag?

Då får jag sdätta igång med att bila då!

man kan ju hoppas på att det lossnar lätt eftersom det sitytyer en plastmatta imellan!

Såg nu att huset var från 50-talet, då är det sannolikt betongbjälklag. Så ja, det är bara att bila. Upp med brunnen och frilägg röret så att man får dit en ny koppling. Se upp så du inte bilar genom till grannen bara.

johanssoncalle skrev:
Min bostadsrättsförening vill att man byter ut golvbrunnen nu när man ändå håller på och jag undrar hur det oftast brukar se ut i ett hus från 50-talet?

//Calle
Får du någon ekonomisk kompensation? Stamnätet har föreningen det ekonomiska ansvaret för och är det på deras begäran borde du bli kompenserad för extrakostnaden.

Ja enligt vad jag har fått se får man kompensation för detta dock vet jag inte hur det fungerar när man gör det själv men vad jag undrar över är att när jag fått bort sjävla lagret som ligger på plastmattan vilket inte borde vara något jättebroblem skall själva brunne gå att lyfta bort då eller hur fungerar det?
Hur mycket måste man frilägga av röret?
Vad kostar en ny brunn?

jag hade ju hoppats att detta inte behövdes göras så ur en tidsaspekt för en hemmafixare hur lång tid kan det ta för att fixa allt. jag jobbar ju också liksom.

Tack så oerhört mycket för alla svar jag fått.

Mvh

Du kommer behöva bila ner runt merparten av brunnen, alltså en bra bit under mattan, och frilägga en bit av röret. Sedan får du slå sönder eller kapa röret nära brunnen och så bör du kunna lyfta upp den, kanske med assistans av en kofot.

Själva röret behöver normalt inte friläggas så långt, bara så att man får dit gummit för anslutningen. Kanske fem cm eller så.

En ny brunn kostar väl några hundra, kanske en femhundring.

Jag skulle verkligen tänka både en och två ggr att göra detta själv.

Eftersom föreningen vill att ni skall byta och då även verkar bekosta det så finns det risk att det bara finns nackdelar ifall du gör det själv. Du kommer förmodligen bara jobba gratis och få stå för riskerna ifall något går snett. Ifall du bilar ner till grannen, gör sönder röret eller får läcka så kommer du få stå för fiolerna....

Hör med föreningen innan du börjar bila. Kan vara så att det är "inget att vinna men allt att förlora" ;)

bilder på brunnen kan ses här

pic_show_id9291080.html

Nej, de kan de inte.. :)

Okej, inget nytt där. Den måste bytas, oavsett krav från föreningen eller ej.

Men då måste alltså bruket bort ner till plastmattan och plastmattan bort. Brunnen bytas men kan jag fuktspärra med tätskickt 1 &2 sedan och flytspacka med fall och lägga klinker på det eller måste jag lägga på cement igen?

//Calle

Ta bort bruket och plastmattan, flytspackla eller lägg en snabbslipsats, beroende på hur mycket du måste bygga upp golvet, sen, ovanpå det lägger du tätskiktet.

Som ni kunde se uppe på plastmattan låg det en tjock kaka med cement eller liknande. Vid dörren är det just nu ett glapp på cirka 4 cm och det skall ju gjutas upp igen med fall. Vad skall man använda för material til det? Jag vill ha så snabb torktid som möjligt och givetvis så bra resultat som möjligt. Badrumsgolvet är 2,7 kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.