hej
Nu har en behörig mattläggare satt in en badrumsmatta (som är godkänd enligt GVK att ha under klinker).Det jag undrar över är om jag ska prima uppviket på vägg eller rugga det med fint sandpapper innan jag fuktspärrar och sätter dit remsan. Man kanske ska göra båda delarna.

mvh Peter

Rugga med sandpapper och tvätta av med T-röd. Inte primer.

Gäller det på golvet med, den info jag har hittat säger att man ska våttorka eller dammsuga. Vad tycker du/ni om matta under klinker istället för flytande fuktspärr.
GVK - Säkra Våtrum

Mattan i sig har åtminstone aldrig inneburit några problem för min del. Vad gäller rengöringen på golvet räcker det säkerligen att våttorka/dammsuga så länge du applicerar fixet på rätt sätt.

De problem jag upplevt med tätskiktsmattorna är de när mattläggaren slarvat och fått vinklarna lite väl rundade och tydligen är just tätskiktsmattorna en smula besvärliga att sätta dit då de är styva som in i bängen. =) Alltid skönt att kunna skylla mindre exakta jobb på kollegor ;)

Finns det någon info någonstans om det där med t röd,det borde väl egentligen räcka med och våttorka uppviket med

Det räcker nog, om inte mattan blivit förorenad med fett någonstans på vägen. Det står inte i alla monteringsanvisningar att man ska tvätta med T-röd, men i vissa. Generellt är det en god idé att tvätta av plaster med T-röd eller liknande innan limning. Brunnsflänsen och sätet i brunnen innan man sätter dit brunnsmanschetten, till exempel.

Om man tycker att en skvätt T-röd är för dyr att slösas på något så trivialt som ett badrumsbygge, så kan man nog ta en genväg där utan att det händer något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.