Hjälp en icke kunnig i ämnet. Vad är det för produkter vi behöver? Kollade lite på K-Rauta och det är en massa olika färger på systemet beroende på vart man ska ha det, men det blir mest djungel för mig. Röd och blå och QuickNet och så rangordning av lösningar och effekter och...
Vi ska ha det i ett badrum på 6.5m2, golvspån, under gips och så klinker ovanpå. Vad behöver vi? Vad behöver ni veta mer? :)

Tillägg: Badrummet har ingen yttervägg och är bra isolerat. Röd eller blå?

Jag ringde tillverkaren av golvvärme och fick ett korrekt svar.

//Togga

Ett korrekt svar på vadå?

Thomas, det är lite en smaksak om man vill ha självreglerande slingor eller inte. Jag kan inte se att det spelar så stor roll.

Ja jag vet inte. :) Lutar åt T2 QuickNet nu, men forskar vidare lite.

Ett badrum på 6,5 kvm, hur har du räknat då? Räkna bara med fria golvytor och minus golvbrunn och toastol. Jag föredrar quicknet men köp ALDRIG modellen större bara för att vara säker på att kabeln räcker, du kommer få ett helvete att knåpa ihop det då.

Sawsaw skrev:
Ett badrum på 6,5 kvm, hur har du räknat då? Räkna bara med fria golvytor och minus golvbrunn och toastol. Jag föredrar quicknet men köp ALDRIG modellen större bara för att vara säker på att kabeln räcker, du kommer få ett helvete att knåpa ihop det då.
6.5m2 är totalt, utan att toa, badkar, dusch och tvättställsmöbel är borträknade. Ska rita upp lite på spånskivorna imorgon för att mäta hur mycket det kan bli utan dem.

jon_h skrev:
Ett korrekt svar på vadå?

.
Svar på vad sorts slingor och vilken längd på dessa.
Det blev T2 Blå för min del.

//Togga

Sawsaw skrev:
Kan bara hålla med, köpte 100m T2-blå till totalt 11,5kvm badrum. Trodde detta var lagom när man räknar bort toa och go.lvbrunnar. Fick lägga om det 2 gånger för att inte överskrida minmåttet mellan vändorna. Jag fick ju till det till slut men så här i efterhand hade jag nog räknat lite noggrannare.

Jag lade först ut kabeln löst efter att ha ritat, sedan slog jag en liten spik vid varje vändning för att kunna sträcka kabeln.
När allt såg bra ut kom limpistolen fram.

//Togga

Köpte 60m T2-blå till knappa 6.5m2. Det blir nog bra, får väl lägga under badkar och tvättställsmöbel om det blir mycket.

ThomasLindgren skrev:
Köpte 60m T2-blå till knappa 6.5m2. Det blir nog bra, får väl lägga under badkar och tvättställsmöbel om det blir mycket.
Men det är ju just därför du inte ska köpa för stor/mycket! Kabeln är inte självreglerande och får inte läggas under möbler för att det är sämre kylning där!

/Elinstallatör

Då får vi väl lägga tätare då.

Sawsaw skrev:
Men det är ju just därför du inte ska köpa för stor/mycket! Kabeln är inte självreglerande och får inte läggas under möbler för att det är sämre kylning där!

/Elinstallatör
Det måste väl bara gälla möbler som står mot golv...inte vägghängda väl ?

Gäller samma sak med badkar, alltså att kabeln inte får gå in under ?

MickeÖ skrev:
Det måste väl bara gälla möbler som står mot golv...inte vägghängda väl ?

Gäller samma sak med badkar, alltså att kabeln inte får gå in under ?
Kabeln ska ligga under badkaret och allt annat som inte står helt mot golvet. Hos oss är det bara golvbrunnarna och toaletten som undantas så 60m (6m2) kabel bör passa utmärkt till 6.5m2 badrum.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.