Sprang på denna siten på nätet. http://www.illigo.se/
Nåt slags tätskitkt som dessutom fungerar som fix för kakel. Låter smidigt!!!

Har någon använt detta?
Svindyrt eller?

Låter ju onekligen riktigt bra. Undrar vad de kunniga plattsättarna här på forumet anser? De flesta är nog skeptiska till nyheter av det här slaget ;)

För tillfället är det osse bara typgodkänt för väggar.
Till golven räknar dom att det ska bli det nu inom kort. Enligt deras instruktioner ska man ändå lägga kakelfix på golvet ovanpå tätskicktsmattan.

De smidigaste e ju att man slipper pensla på tätskickt själv. Utan kladd eller torktider.

tror nog inte man kommer undan fix på golvet. golvet i ett badrum är ju inte helt plant och skall inte vara och skulle en platta ligga där och du trampar så spricker den ju iom att den hänger i luften.

Efter att ha pratat med några fackfolk har jag beslutat att använda mig av "traditionellt" tätskikt och fix. Verkar vara lite för oprövad lösning än så länge. Jag är kanske feg, men med tanke på att jag pratat med en byggprojektledare och en större kakelförsäljare som jag känner som inte har hört talas om metoden känns den lite väl ny för mig.

Jag valde systemet för mina badrum, har alltid varit skeptisk till rollade tätskikt. Så när det började dyka upp system med hel gummiduk, tex Mataki Rubbox, Trelleborg TPE100 etc, så fastnade jag för illigosystemet då det dessutom eliminerar fixet.

Idén med kakel som väggbeklädnad härstammar ju från medelhavsområdet där man bygger hus i sten. Då känns nu fix naturligt.
Men våra trähus och med reglade gipsklädda väggar som inte lär vara stumma ens med rekommenderade 26mm gips, så känns ett flexibelt fästskikt helt rätt.
Problemet med ev ojämnheter löste jag med ett nytt lager gips som ju ändå måste till för att nå branschreglernas 26mm.

Att kakelplattorna inte är helt släta på baksidan upplevde jag inte negativt, de sjunker in bättre i fästmassan och tar dessutom upp lite ojämnheter. Stora plattor lär inte heller vara något problem om man har gips som underlag.
Enda problemet var att plattorna häftar lite väl bra, det räcker att men nuddar väggen med ena kanten, sen får man knappt bort dom. I vanligt fix kan man ju alltid vrida plattan lite om man inte är nöjd. Nu måste plattan nudda väggen i rätt läge med en gång, men med hjälp av ett laserpass gick det galant. Man kan även lossa en platta med en skruvmejsel och ett mothåll innan man tryckt dit den för hårt, försiktigt så man inte skadar tätskitet bara..

Priset var 5000:- + moms för väggar och golv i ett badrum på 2x2m. Med traditionellt klabb hade jag säkert sparat ett par tusenlappar men nu sparade jag tid och en massa vedermödor istället. Nu var tätskiktet klart på 45min och man kan börja kakla direkt.

halva.jpg
near.jpg

Mycket nyfiken på detta Illigo. Flera som har använt sig av det?

jeppeknaster skrev:
De flesta är nog skeptiska till nyheter av det här slaget ;)
Ja det finns väl ingen bransch som är mer konservativ än byggbranschen?

Tycker det verkar lite krongligt att inte kunna dra å rucka lite på plattorna när dom väl sitter där som man kan i ett vanligt fix.

Det man spar in på är ju torktid å slipper kladda med fix.

Men jag tycker att det ser ut som ett jävla jobb med att sätta våder å skarvremsor överallt.

Kanske går utmärkt om det är jämt å inte så mycket vinklar å hönr å väggar som är raka!!

Man blir ju klar med just det badrummet snabbt, men har jag fattat rätt så håller ju kakelfirmorna på med flera badrum sammtidigt, när man rollat ett badrum sticker dom iväg å kaklar ett som dom rolla dagen före osv

Är väl ett bra sätt att hålla firman i rörelse att ha m¨nga kunder igång sammtidigt, (men inte för många) ;-))

Vill gärna höra om det finns nån etablerad kakelsättare har provat det här å vad den tyckte!!

MVH Linus

Jag har inte provat det, och det kanske är ett utslag av någon sorts konservatism, men jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna göra ett särskilt bra jobb om man inte kunde gå och efterjustera plattorna litegrann här och där. Det händer ju ofta att man vill finlira en halm millimeter hit eller dit för att få det perfekt.

Kom på en grej till, hur funkar det med fallet på golv? Hur fasen gör man för att inte plattorna ska ligga och rida, utan få kontakt över hela ytan? Normalt tar ju fixet upp ojämnheterna och fyller ut där det behövs.

Edit: Man lägger tydligen traditionellt i fix på golvet, just för att klara fallet.

Förresten, är den någon som vet vad de menar med "det enda typgodkända systemet för våtrum i Sverige"?

Står ju att man använder fix på golvet som vanligt.

Har kommit i kontakt med detta på jobbet.
Den stora fördelen med dessa nya tätskikt (gummidukar) är framförallt att de är betydligt tätare än rollade tätskikt.
I dagsläget har de flesta (kanske alla) försäkringsbolag ändrat sina villkor så att de inte försäkrar kakel, klinker, fog, fix och tätskikt Det som däremot skadas runtom ersätter de, en ganska allvarlig markering mot de som tillverkar tätskikt.
Visst kan det vara smidigt att inte använda fix (för oss amatörer :-) ) men man kan ju använda fix även på dessa gummimattor, vilket proffsen säkert kommer att fortsätta med för att kunna finjustera plattorna på ett smidigt sätt.
Illegosystemet är gokänt av Sitac genom SP, vilket är ett oberoende organ, tidigare en del av boverket. Många andra system är enbart godkända av olika branchorganisationer för plattsättare etc.
Det sägs även att Illegosystemet kommer att täckas av försäkringsbolagen i framtiden, men det återstår att se.

Önskar gärna fler synpunkter ifrån er som använt detta system.Både positiva och negativa. Skall precis göra iordning badrummet och hade planerat för traditionell gucka men detta verka ju trevligare.

/Peter

Nån som vet vilka underlag som är godkända för denna konstruktion?
Känns som böjstyhet mm inte har samma viktiga inverkan längre.
Skulle tro att de värsta som kan hända är att fogen spricker och ramlar ur??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.