Har ett plankhus från 20-talet.
har reglat vägg 450cc +12mm plyfa,golv 600cc kommer sätta masterboard eller aquapanel på vägg.
frågan är om man vågar ha ett rollat tätskikt, med tanke på rörligheten på övervåningen i ett plankhus. kanske lika bra och köra med mataki eller illigo, dom bör va lite mer elastiska.vad tror ni håller rollat om det rör sig ? (rollat verkar lite lättare att handskas med).

Det är normalt inga som helst problem att ha ett rollat tätskikt i ett hus av den åldern, rörelserna är mycket mindre än till exempel de som sker i ett nybyggt trähus under den första tiden. Och det är ju bara i skivskarvarna som det kan bli rörelser, där har man ju en remsa som armerar. Dessutom, om det är så stora rörelser i ett hus att ett rollat tätskikt inte klarar det, då klarar nog inte den keramiska beklädnaden det heller, oavsett om du har matta eller rollat under.

Har för mig att jag läst här att man inte skall spackla för kaklets skull,
hur gör man då med remsorna?

Det står i monteringsanvisningen för systemet precis hur du ska göra. Normalt bakas remsorna in i tätskiktet, inga konstigheter.

På tex. Mira ´s hemsida (godkänt tätskickt) finns en anvisning för godkända konstruktioner i våtutrymme och en speiellt i trähus....

Kolla in det. Via Byggkeramikrådet ----- godkända konstruktioner ---- Mira ------

Det badrum som vi nyss rev var placerat i övre yttre hörnet av ett tvåvånings plankhus byggt 1938. Det fanns ingen spricka någonstans i den putsen, så min gissning är att det rör sig väldigt lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.