4 981 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Sälja hus - köparen hittade detta felet i badrumet - vad göra ??
Hej ...
Håller på att sälja ett hus , och köparens bestiknings man hittade följande fel i badrumet , bakom badkaret ...
Nu vill dom pruta 25000:- , men är det rimligt när badrummets matta är över 20 år gammal ..
Någon som har några tips , vad vi ska göra , neka eller betala ??
Sk a man säga att man får räkna med sådant eller ge med sig och pruta lite på priset , vad är då rimligt ??
Det känns inte fuktigt när man känner med fingrarna ..
Huset är från 1979 med gips väggar
Mvh Linblekinge
Håller på att sälja ett hus , och köparens bestiknings man hittade följande fel i badrumet , bakom badkaret ...
Nu vill dom pruta 25000:- , men är det rimligt när badrummets matta är över 20 år gammal ..
Någon som har några tips , vad vi ska göra , neka eller betala ??
Sk a man säga att man får räkna med sådant eller ge med sig och pruta lite på priset , vad är då rimligt ??
Det känns inte fuktigt när man känner med fingrarna ..
Huset är från 1979 med gips väggar
Mvh Linblekinge
Grymt svårt att säga va detta är värt både för dig och köparen.
Är det inga skador bakom så tycker jag det inte är värt något för köparen hade säkert tänkt sig att göra om allt iaf. Detta är iaf vad jag spontant tycker. Svårt att veta om det är skador på stommen bakom.
Är det inga skador bakom så tycker jag det inte är värt något för köparen hade säkert tänkt sig att göra om allt iaf. Detta är iaf vad jag spontant tycker. Svårt att veta om det är skador på stommen bakom.
25000 låter rimligt, nästan lite lite med tanke på vad det kostar med självrisken vid renovering.......men å andra sidan kanske ni inte hävdsat i prospekt att badrummen var bra, i behov av renovering??
Bra att reda ut innan köp!
Bra att reda ut innan köp!
Finns det flera intresserade köpare? I så fall kan du ju sälja till "nummer två" som jag antar lagt ett lägre bud. Risken finns ju alltid att även denna köpare utför en besiktning och vill pruta på priset (även fast det är ett gammalt badrum). Å andra sidan så är det förmodligen fuktskador i väggen och om du kan få in en friskrivningsklausul om badrummet skulle åtminstone jag villigt sänka priset 25´ (ett nytt badrum lär kosta 5-10gånger mer). Dessutom blir huset sålt bums.
Hur många fler fel hittade besiktningsmannen? Har dom kommit så långt som till besiktning så är dom ju klart intresserade. Om det inte kom fram en massa annat så tvivlar jag på att dom hoppar av för 25000. Jag skulle erbjuda 5000 och hänvisa till att badrummet är gammalt, bara för att visa lite medgörlighet och undvika att dom får intrycket att jag är besvärlig att ha att göra med.
En variant är ju att gå med på prutningen mot att ni friskriver er för alla ev. fel i badrummet.
En variant är ju att gå med på prutningen mot att ni friskriver er för alla ev. fel i badrummet.
Troligen så kommer den nya ägaren att renovera badrummet efter köp i vilket fall som helst. Att själv göra iordning skadan är bara ogjort arbete isåfall. Jag skulle nekat och väntat på annan köpare, det finns hur många som helst därute!
Finns nog risk för att andra köpare vill göra avdrag också. OM de inte vill så kan du säkerligen hamna i tvis om besiktningsmannen missar detta...det är krångligt. Jag tycker 25000 låter lite i ett husköp. Vad kostar huset? Är det över 1.5 mille så är 25´ lite.Sawsaw skrev:
En friskrivningklausul lär ju knappast behövas eftersom "problemet" är protokollfört redan. Skulle det visa sig att hela väggen/golvet/etc. är uppruttet vid en renovering så är det ju inget dolt fel eftersom köparen redan kände till att det kunde vara så.
Håller f.ö. med Åsa76 om att 25k är lite i sammanhanget om priset ligger över 1.5M.
Håller f.ö. med Åsa76 om att 25k är lite i sammanhanget om priset ligger över 1.5M.
Vi löste problemet med mäklaren idag , han fick 5000:- rabatt på det priset han bjudit , och han tog det ...
Men lite konstigt är det när man skriver att badrumet är i renoverings tagen med över 20 år gamla våtrumstapeter , och sen vill dom pruta ändå efter besiktningen ...
Men vi vågade inte chansa , så vi tycket det var billigt för oss att slippa leta upp en ny köpare ..
Tack för er hjälp !!
Men lite konstigt är det när man skriver att badrumet är i renoverings tagen med över 20 år gamla våtrumstapeter , och sen vill dom pruta ändå efter besiktningen ...
Men vi vågade inte chansa , så vi tycket det var billigt för oss att slippa leta upp en ny köpare ..
Tack för er hjälp !!
Konstigt vet jag inte, försöker man inte så går det aldrig. Klart att om man försöker få ner priset om man anmärkningar vid besiktningen. Besiktningen kostar ju ~7kkr så alla sänkningar på priset över det är ju en ren bonus för köparen.
/PH som fick ner priset 25kkr för ett felutfört badrum
/PH som fick ner priset 25kkr för ett felutfört badrum
Självklart tog dom en rövare för att spara några kronor.linblekinge skrev:Vi löste problemet med mäklaren idag , han fick 5000:- rabatt på det priset han bjudit , och han tog det ...
Tack för er hjälp !!
Nu vet jag inte riktigt vilken prisklass det var på huset, det kanske ligger i Vilhelmina
Var också glad att det upptäcktes och klarades upp direkt, nu slipper ni iaf risken att de nya ägarna kommer farandes med oskäliga krav grundade på dolda fel.
Klicka här för att svara