it-snubben
it-snubben: Kanske kratsa ur fogen och foga om? Vad jag förstår ett tidsödande jobb, men det är ju fogen som ger helhetsintrycket. Måla fogen har jag provat för många år sedan och blev inte riktigt nöjd över mitt eget resultat. Svårt att få det bra. (Eller också var det jag som gjorde fel) EDIT: Finns också flera trådar här på forumet som handlar om "klinker på klinker". Kan ju vara ett
2 svar · 13,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Om jag har förstått det rätt, innebär "remaljering" att badkaret målas. Mitt "nya" hus från 1950. vars badkars emalj var förstörd av porer, spacklades med Plastic padding och penselmålades först med grundfärg och sedan med täckfärg 2ggr. Båda var 2komponentsfärg. badkaret grovrengöres en gång om året enl. följande: först med grov kökssvamp och rengöringsmedel, sedan med
5 svar · 4,2k läst
J
jgranbo: Och i bastu vill man inte ha starkt ljus så då borde denna ge behagligt ljus. Nån som vet?
8 svar · 5,6k läst
P
Pesco: Wow...så fick jag svar!
2 svar · 11,6k läst
F
fialottabus: hej nu tror vi att vi äntligen bestämt oss för ett rubinbadkar från neptun. Vi har tänkt oss dubbel ryggmassage och luftsystem i botten:) Men inte exklpaketet. Finns det någon som har åsikter eller invändningar? Är ni som har neptunbad nöjda? mvh fialottabus
0 svar · 2,4k läst
L
LinaoMarkus: tackar! nr. 2 hade jag inte tänkt på. hörnan är 90 x 90 o min farhåga är mest att det upplevs trångt som det nu ser ut
2 svar · 3,1k läst
·
J
jon_h: [citat] Nej, det ska vara vinterlim, inte det vanliga trälimmet. Jag brukar använda Cascos 3303.
6 svar · 4,0k läst
K
ktm250: Om tillverkaren av tätskiktet, i sin monteringsanvisning, säger att du ska ha färdiga inner/ytterhörn så är det vad du ska ha annars gör du ett avsteg ifrån det testade systemet vilket betyder att du kan få problem med ersättning om det händer något.
5 svar · 3,1k läst
G
Gallimatias: [citat] Huvudet på spiken! Där är lite sand i putsbruket så det kan mycket väl vara kalkbruk. Vad tror du om att skruva och limma 10mm masterboard på utsatta ställen, gips på de andra och ha dom som kakelbärare!? Väggen känns inte massiv men ändå inte vek..
10 svar · 4,4k läst
M
mr_pettersson: Vad menas med att golvet ska vara utfört som våtrum? Krävs det golvbrun? Vilka mer krav finns?
2 svar · 6,4k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Okej. Lutar åt taket då vi inte behöver göra intrång i andra rum då. Men fläkten är lite snyggare när den är monterad på väggen då den inte är symmetrisk. Vilka bekymmer. :)
5 svar · 7,3k läst
J
jon_h: Låter bra. :)
6 svar · 2,9k läst
J
6 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Tyvärr, har ingen aning om hur det ligger till med Ardex. Har snackat med några killar på Ardex, både i Malmö och Stockholm, men minns inga namn.
8 svar · 3,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Härdat silikon är ett homogent material, så någon nämnvärd "yta" exiserar inte. Om det sitter ordentligt längst in i fogen går det säkert bra att lämna kvar lite rester och fylla på med nytt.
9 svar · 45,8k läst
·
J
jon_h: Om ett år kommer gipsen inte vara tillåten alls, och då är det ju inget snack om saken Tills dess kan man ju vara vettig och undvika gips där man duschar eller badar, och i yttervägg med diffusionsplast, på de andra ställena är risken noll med gips. Att förbjuda gips i resten av badrummet är dumheter, rent ut sagt. Dock är jag, och de tätskiktsleverantörer jag pratat med,
1 svar · 6,2k läst
A
austlich: [citat] Nej jag vet, menade att de nuvarande ägarna kanske kan kolla det med sitt försäkringsbolag. Inflyttningsdatum är satt till 1/9 så än så länge är det ju deras hus och de visste ju inte om detta.
5 svar · 3,3k läst
S
steelis: Kan tillägga att det är 20x25 plattor...
8 svar · 5,1k läst
·
F
fialottabus: Kommer luftmassagesystemet ut genom små nålsstora (alltså pyttsmå hål) genom plasten. Hålen var inte på något sätt fodrade. Det fanns inget liknande där vi tittade (de sålde neptun, svenska bad och ifö) men säljaren menade att det var ett tiotusenkronors tillval som bara fanns hos svenska bad. Hmm ... Men när jag kollar på bilden för detta tillval så verkar hålen mycket större
2 svar · 2,9k läst
K
ktm250: Går även utmärkt att spackla på brädgolv :)
13 svar · 13,0k läst
M
mästarsnickarn: man brukar räkna med att det kostar mellan 500/1000 kr/kvm beroende på vilken platta du väljer.ex matreal:)
3 svar · 5,6k läst
F
fredwel: Allt för badrum från Inredningsglas. /fredrik
1 svar · 3,9k läst
A
Aland: Har ni mekanisk ventilation i badrummet eller självdrag ?
4 svar · 4,2k läst
M
Mi: Jag letar efter klassisk snygg badrumsbelysning. Gärna rak och enkel i formerna, men inte modernistisk. Några tips?
0 svar · 5,0k läst
M
Mattias_Bjb: Nej det stämmer inte. Däremot får man inte starta golvvärmen förrän efter en månad. Förmodligen måste ni nog ändå vänta ett tag eftersom möbler, porslin, rör m.m. ska upp. Jag skulle ha läst på förpackningen till fix och fog där sluthärdningstid framgår, sen skulle jag börja duscha.
1 svar · 4,5k läst
Åsa76
Åsa76: Tack för beskrivning på hur det troligtvis fungerar. Jag tror inte vårt försäkringsbolag, som är extremt nog med allt pga att de självfallet inte vill betala ut pengar, skulle acceptera en fuktmätning som inte dög till att mäta fukt. Mitt lekmannamässiga intryck av apparaten var att man mycket tydligt kunde se att något var "fel" mycket fukt under vissa delar av kaklet (skadan) och
9 svar · 24,2k läst
haddirajan
haddirajan: Sök på siten, jag har skrivit utförligt om detta förut.
1 svar · 3,5k läst
J
jon_h: Det är bättre att renovera innan skada uppstår. Försäkringsbolaget kommer sannolikt bara ersätta för själva skadan på stomme och liknande, själva renoveringen kommer du få stå för själv på ett så gammalt badrum. Och ja, de kommer kräva att du ska göra det enligt gällande branschregler, om du ska renovera. Men de kommer naturligtvis inte begära att du ska riva upp och göra om
1 svar · 3,8k läst
B
Bror: Jag använde Schönox FS, mycket lätt att jobba med. Betalade 806 kr för 15 kg på Kakelcentralen för 8 månader sedan.
16 svar · 14,7k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: Jag tolkade ditt "Synpunkter tack?!" som en inbjudan till synpunkter på det arbete du beskrev att du ska genomföra. Har inget att säga om övergångens jämnhet pga olika tjocklekar eller om fogstorleken. Hoppas någon annan kan ge dig input på det.
9 svar · 4,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det är väl självklart att om man inte har arbetat med Unidrain tidigare, utan kan sätta vanliga avlopp "i sömnen" så är man ganska ovillig att ta till sig o lära sig nåt nytt....
52 svar · 25,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.