3 344 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
membran under plastmatta
Jag ska ha en plastmatta på badrumsgolvet istället för klinkers.
I dag upptäckte jag en ca 1/2 meters microspricka (mindre än 1 mm bred) i flytspacklet som gjordes för flera veckor sen och jag misstänker att det kan bero på sättningar.
Jag ska som sagt ha plastmatta och undrar om jag i alla fall kan använda tätmembran under denna? Skulle på nåt konstigt sätt kännas säkrare så.
//stefan
I dag upptäckte jag en ca 1/2 meters microspricka (mindre än 1 mm bred) i flytspacklet som gjordes för flera veckor sen och jag misstänker att det kan bero på sättningar.
Jag ska som sagt ha plastmatta och undrar om jag i alla fall kan använda tätmembran under denna? Skulle på nåt konstigt sätt kännas säkrare så.
//stefan
Det kan du nog, men jag kan inte se något skäl alls att ha det. Mattan klarar betydligt mer rörelser än membranet, och en liten spricka i spacklet är ganska normalt, det är med största sannolikhet en krympspricka som inte kommer röra sig mer (om underarbetet är korrekt gjort förstås). Frågan är också om tätmembranet tål mattlimmet, det får du kolla med tillverkarna om du nu beslutar dig för att göra som du tänkt.
Det ligger golvspånskiva på 30cc bjälkar sedan limmat golvgips och ca 15mm flytspackel.
Sprickan är så tunn att jag kanske inte observerat den tidigare.
Ska man använda membranfläns vid brunnen när man använder plastmatta?
Har fått olika svar i butikerna men inte hittat något om att man ska ha det på Jafo:s monteringsanvisning såvida man inte har klinkers.
Sprickan är så tunn att jag kanske inte observerat den tidigare.
Ska man använda membranfläns vid brunnen när man använder plastmatta?
Har fått olika svar i butikerna men inte hittat något om att man ska ha det på Jafo:s monteringsanvisning såvida man inte har klinkers.
Med den konstruktionen ska man ha gjort något vansinnigt fel för att det ska blir sprickor på grund av rörelser. Jag tror att detta är en krympspricka.
Nej, man har ingen speciell manschett när man lägger matta. Mattan ansluts till brunnen med en klämring. Mattläggaren vet säkert detta..
Nej, man har ingen speciell manschett när man lägger matta. Mattan ansluts till brunnen med en klämring. Mattläggaren vet säkert detta..
Klicka här för att svara