Har en liknande fråga som någon i tråden nedanför.
Jag har precis flytspacklat med Tomshit golvspackel. (för första gången!)
När det torkat ser jag att jag har fått en liten "svacka" på ca 1*0,5m mitt på golvet.

Eftersom jag kan tänka mig att det är ganska svårt att få en fin kant om jag skulle fylla upp den med blandningsförhållandena enligt anvisningarna undrar jag om man kan använda mer vatten än det som står på säcken,
I så fall hur mycket mer vatten kan jag ha, nu ska det vara 6l på 25 kg.
Eller vet nån om det finns det något annat bra sätt?

En kanske dum fråga till, Är konsistensen framtagen för att få rätt fall när det hälls utmed väggarna?
//Stefan

Ja, det tror jag gott du kan göra. En snickare som jobbade hemma hos oss gjorde just så på en betongkaka för att få en snygg ytfinish (i det rummet behövdes inget fall). Var vaksam på härdningstiden bara. Kan inte ge dig några blandningsförhållanden. Börja med den rekommenderade och späd tills det känns rätt. Tror inte det kan gå särskilt fel.

Ok tack, ska försöka lite försiktigt med det i morgon.

En fråga till:
Om man skulle handspackla ojämnheter i golvet, är det då samma våtrumsspackel som man har till väggarna man använder eller är det någon stor typ Maxitsäck som ska blandas?

Finja (=produktmärke) har ett snabbhärdande golvspackel som är bra att använda för mindre ojämnheter och bakfall. Kort bearbetningstid..ca 5 min..så man måste veta hur man ska spackla inan man blandar, och blanda små satser åt gången.

Viskositeten/trögflutenheten (vilken kan ändras med vattenmängd) har på flytspackel en indirekt inverkan på hur brant fall som går att flyta...men generellt ska man blanda enligt anvisningarna..oavsett fallet.

Stefan, du ska absolut inte använda våtrumsspackel på väggarna heller, om du ska ha keramik. Det ska vara minerliskt bundna spackel.

Och jag skulle avråda från att blanda i mer vatten än angivet, de snabba cementprodukterna man i regel använder brukar binda det mesta vattnet i sig med det brinner, medan de behöver torka ut längre tid innan man kan belägga dem om man kör i extra vatten. Använd en produkt som är avsett för ändamålet istället.

Samtidigt kan du säkert köra med det spackel du har med vanlig vattenmängd om du går in och skrapar kanten snygg när det brunnit så pass mycket att det går att gå på det.

Nu har det kanske ingen större betydelse för flytspackel på golv, men hur är det med hållfastheten om man överdoserar vattnet för cementbaserade spackel?

jon_h skrev:
Stefan, du ska absolut inte använda våtrumsspackel på väggarna heller, om du ska ha keramik. Det ska vara minerliskt bundna spackel.

Vad ska man då ha våtrumsspackel till?:confused:
Har redan lagt remsor mellan gipsskivorna på väggen och använt våtrumsspackel till detta.
Över spacklet ska det ju sitta primer och membran så det keramiska kommer ju inte i kontakt med spacklet..

Jag kommer ha ett badkar i rummet med kakel bara runt detta, resten kommer beklädas med våtrumsväv. Nåt annat att tänka på innan jag fortsätter?

Jo en kort fråga till: Jag diskuterade med en bekant som påstod att jag inte behöver ha på lika mycket membran på golvet om jag har matta som jag skulle haft med klinkers. Stämmer det?

//Stefan

så vitt jag vet behövs inget membran alls när du använder matta. Förutom vid golvbrunn förstås, det finns det speciella ark till. Mattan ska vara 100% tät, dock ska du använda primer under för vidhäftning. Men jag kan ha fel.

stefan64 skrev:
Vad ska man då ha våtrumsspackel till?:confused:
Har redan lagt remsor mellan gipsskivorna på väggen och använt våtrumsspackel till detta.
Över spacklet ska det ju sitta primer och membran så det keramiska kommer ju inte i kontakt med spacklet..

Jo en kort fråga till: Jag diskuterade med en bekant som påstod att jag inte behöver ha på lika mycket membran på golvet om jag har matta som jag skulle haft med klinkers. Stämmer det?

//Stefan
Våtrumsspackel har man under färg och våtrumstapet. Inte under keramik, det är alldeles för svagt. Även med tätskikt emellan.

Mattan är tätskikt, något annat behövs inte för att hålla tätt, precis som Torparna säger.

hecke skrev:
Nu har det kanske ingen större betydelse för flytspackel på golv, men hur är det med hållfastheten om man överdoserar vattnet för cementbaserade spackel?
I sig har det inte någon jättestor betydelse, men om man blandar i mer vatten och därigenom bearbetar spacklet när det börjat brinna, då försämrar man hållbarheten.

Jag tänkte som så att om man har mer vatten så kommer spacklet krympa mer när det brinner och blir torrt vilket ger mer restspänningar och mer benägenhet till torrsprickor.
Jag säger inte att det är så, för jag har inte testat utan ren spekulation baserat på min erfarenhet av gjutning av metaliska mtrl.

Jodå, det har du såklart rätt i. Men det ska nog något större mängder extra vatten till för att det fenomenet ska uppträda i någon större utsträckning, jämfört med det jag beskrev.

Ok!
Jag hade aningen mer vatten i än vad som skulle vara och det verkade i alla fall gå bra.:)
Tack för hjälpen och de snabba svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.