7 967 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
golv - spån/minerit + spackel etc -
Sida 1 av 2
jag har förstått att man inte ska ha gips ksivor i väggen utan oorganiskt typ minerit.
Det jag inte förstår är varför man verkar ska kuna ha spånskiva på golvet och sedan flytspackkel - är det inte mer risk för fuktskador och läckage i golvet?
finns det oorganiskar skivor för golv?
är de svåra att hantera/ dyra etc?
Det jag inte förstår är varför man verkar ska kuna ha spånskiva på golvet och sedan flytspackkel - är det inte mer risk för fuktskador och läckage i golvet?
finns det oorganiskar skivor för golv?
är de svåra att hantera/ dyra etc?
Klart flytspacklet släpper igenom vatten. Men det är oorganiskt, precis som fibercementskivorna. Att det är trä längre ner i konstruktionen är okej, precis som att det är okej med träreglar under oorganiska väggskivor.
Det finns ingen anledning att lägga skivor ovanpå golvspånet i badrum.
Edit: Såg nu att ThomasLindgren hade raderat sitt inlägg ovanför mitt. Han skrev "flytspacklet släpper inte igenom något vatten", varför jag svarade som jag gjorde. Mitt inlägg blir lite märkligt när han tagit bort sitt.
Det finns ingen anledning att lägga skivor ovanpå golvspånet i badrum.
Edit: Såg nu att ThomasLindgren hade raderat sitt inlägg ovanför mitt. Han skrev "flytspacklet släpper inte igenom något vatten", varför jag svarade som jag gjorde. Mitt inlägg blir lite märkligt när han tagit bort sitt.
Ah, sorry. Nej, det är inte ett alternativ vad jag vet. Och även om det alternativet fanns så skulle det inte finnas någon poäng med det. Spacklet skyddar spånet genom att diffundera ut eventuell fuktighet vid eventuell liten otäthet i tätskiktet. På så vis blir fuktbelastningen på spånet minimal. Samma sak med väggarna, det är skivan direkt under tätskiktet som ska vara fuktokänslig, därunder kan det finnas träbaserat material utan problem (bakom eventuell diffusionsplast då förstås).
Måste verkligen diffplasten finnas kvar mellan ex Masterboard och träreglar på yttervägg?
Ljungbergs skriver att plasten ska bort och att det går bra med träreglar (dock metallreglar om det gäller offentliga utrymmen med hög belastning).
"Inner-/mellanväggar
VTv väggtyper delas upp i två kategorier:
1 Normal belastning.
Detta gäller till exempel i vanliga bostadsvåtrum. Denna klass uppfylls med
Masterboard som kan monteras på regelstomme av trä eller stål.
2 Hög belastning
Enligt PERs branschregler skall vägg ej byggas med skivmaterial. Dock kan
man göra detta under förutsättning att väggkonstruktionen byggs helt med
fuktokänsliga material. Reglar och skruv bör då utgöras av korrosionsbeständigt
(varmförzinkade eller motsvarande) stål och skivmaterial baksida (alt utan
beklädnad) skall också utgöras av Masterboard.
För både typ 1 och 2 skall tätskikt utföras enligt PERs branchregler.
Ytterväggar
Tätskikt som utförs på insida av yttervägg utgör även ångspärr i vägg. Eventuell
plastfolie skall därför avlägsnas på den del av ytterväggen som belagts med
tätskikt för att inte stänga inne eventuell fukt inne i konstruktionen."
Ljungbergs skriver att plasten ska bort och att det går bra med träreglar (dock metallreglar om det gäller offentliga utrymmen med hög belastning).
"Inner-/mellanväggar
1 Normal belastning.
2 Hög belastning
Ytterväggar
Tätskikt som utförs på insida av yttervägg utgör även ångspärr i vägg. Eventuell
Självklart skall du ha plastfolien kvar!aner80 skrev:Måste verkligen diffplasten finnas kvar mellan ex Masterboard och träreglar på yttervägg?
"Inner-/mellanväggar
1 Normal belastning.
2 Hög belastning
Ytterväggar
Plasten är inte bara diffspärr utan skyddar även mot konvektionsluftströmmar, vintertid kan övertryck i huset uppstå och då kommer fuktbelastningen att bli väldigt hög i väggen där plastfolien saknas, man kan tycka att tätskicktet kan ersätta folien men om inte tätskicktet är tätt anslutet till plastfolien så kommer konvektionsluftströmmarna att uppstå genom väggar och bjälklag fron intilliggande rum.
Bygg tätt och använd bra tätskickt med över 1000 000 s/m ångmotstånd eller ändå hellre tätskicktsduk med ca 3000 000 s/m
/Patrik
Ja det är Höganäs tätskikt med duk som är aktuell (över 3 milj s/m).
Det känns ju inte bra att gå emot skivtillverkarens rekommendationer och skippa plasten.
Men å andra sidan, om plasten får vara kvar, blir det enda som stängs inne mellan plast och tätskikt den oorganiska Masterboardskivan.
Men då kommer nästa problem, jag har idag reglat cc 600 och masterboardskivorna (redan inköpta) med sina 10 mm ska ha högst cc 400. Så jag måste i vilket fall som helst bort med plasten för att komma åt att regla upp, plus kortlingar att fästa exempelvis blandare i.
Min ursprungliga tanke var att riva bort plasten och regla upp cc 300 innan montering av Masterboarden.
Kan man utan problem skarva på ny diffusionsplast efter att man skurit bort delar av den gamla?
Det känns ju inte bra att gå emot skivtillverkarens rekommendationer och skippa plasten.
Men å andra sidan, om plasten får vara kvar, blir det enda som stängs inne mellan plast och tätskikt den oorganiska Masterboardskivan.
Men då kommer nästa problem, jag har idag reglat cc 600 och masterboardskivorna (redan inköpta) med sina 10 mm ska ha högst cc 400. Så jag måste i vilket fall som helst bort med plasten för att komma åt att regla upp, plus kortlingar att fästa exempelvis blandare i.
Min ursprungliga tanke var att riva bort plasten och regla upp cc 300 innan montering av Masterboarden.
Kan man utan problem skarva på ny diffusionsplast efter att man skurit bort delar av den gamla?
Jag låter skarvar i diffspärr överlappa med cirka 300 mm och tejpar skarven med åldersbeständig tejp.
Klart det går, det vore omöjligt att bygga ett hus med diffspärr annars.
/Kent
Klart det går, det vore omöjligt att bygga ett hus med diffspärr annars.
/Kent
fortsätter påmin tidigare fråga - nu angående snedtak/tak
jag har badum med snedtak sett är det plast,regel 45 mm stenull och skiva.
frågan är om man ska sätta mineritskiva även i snedtaket?
vad sätter ni i taket - vanliga gipsplattor för våtrum?
jag känner till minerit för väggarna - finns det andra märken som är bättre/billigare?
jag har badum med snedtak sett är det plast,regel 45 mm stenull och skiva.
frågan är om man ska sätta mineritskiva även i snedtaket?
vad sätter ni i taket - vanliga gipsplattor för våtrum?
jag känner till minerit för väggarna - finns det andra märken som är bättre/billigare?
jag sökte på masterboard - hittade denna
http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf
där det står
"Uppbyggnaden består av kalciumsilikat, glimmer och vermikulit. Armeringen
utgörs av en liten mängd cellulosafibrer."
cellulosa är ju trä - då kan man väl inte se det som en oorganisk skiva?
http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf
där det står
"Uppbyggnaden består av kalciumsilikat, glimmer och vermikulit. Armeringen
utgörs av en liten mängd cellulosafibrer."
cellulosa är ju trä - då kan man väl inte se det som en oorganisk skiva?
ang snedtak - om man har gips - får man då inte samma problem med mögel som är orsaken till att man inte ska använda gips i vägg?
läste just om minerit VT
http://www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/1038.pdf
"Minerit VT-skivan består av cement, kalksten, glimmer
och cellulosafiber. Båda sidor är behandlade med tätskikt
av plastdispersion."
så det är kanske ingen skillnad masterboard kontra minerit VT .
läste just om minerit VT
http://www.tepro.se/UPLOADED_FILES/documents/1038.pdf
"Minerit VT-skivan består av cement, kalksten, glimmer
och cellulosafiber. Båda sidor är behandlade med tätskikt
av plastdispersion."
så det är kanske ingen skillnad masterboard kontra minerit VT .