Hade killar hemma häromdagen som drog ner en rätt nitiskt fastsatt spalje på vår söderfasad. Uppenbarligen använde de tillräckligt mycket våld för att orsaka rörelser i badrumsgolvet bakom denna vägg, för en golvplatta och fogen intill denna har spruckit. Naturligtvis är det i duschutrymmet.

Underlaget är betong. Antar att det är kört att byta plattan (50x50 cm) utan att sabba fuktspärren. Kan den i så fall lagas?

Idéer?

Är det någon fara med dessa sprickor? Sprickan i plattan ser ut att vara i själva ytan.

Oj, öåter inte bra. Är badrummet byggt rätt, med bra uppreglingar borde det väl ändå inte spricka?

Om fuktspärr finns kan du kanske laga genom att försiktigt byta platta. Låter risky..........

Jag får ta dit försäkringsbolaget.... Det är inte jag som byggt.

Om en platta på betongunderlag har spruckit på grund av att de rev ner en spalje så låter det ganska illa. Jag kan faktiskt inte förstå hur det gick till. Är det ett betongbjälklag i ett stenhus?

Jag hade lyft plattan och undersökt tätskiktet, men jag hade nog inte sovit gott förrän det var upprivet, undersökt och åtgärdat i grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.