Hej!
Vi håller på att renovera vårt badrum som är byggt på ett regelsystem liknande Nivellsystemet.
Vad jag har hört är normen kring golvlutning 1cm per meter och 1cm per ½-meter i duschen.
Vårt badrum är väldigt avlångt och skall jag följa normen så måste jag höja golvet 5cm vid dörren. Vilket inte känns så roligt :confused:
Det är väldigt mkt jobb att sänka golvet i hela badrummet så det undviker jag helst.
Jag är mest nyfiken på hur många som verkligen följer den förhållandevis höga golvlutningen.
Hur hade ni gjort?

• badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var de gamla reglerna för golvlutningen. Idag är det 1:50-1:150 närmast brunnen och 1:100-1:200 i resten av rummet som gäller.

Detta står i den klistade tråden längst upp och i byggkeramikrådets branschregler.

jon_h skrev:
Idag är det 1:50-1:150 närmast brunnen och 1:100-1:200 i resten av rummet som gäller.
Om man har två brunnar, tex dusch och bubbelbadkar, har man dessa i varsin ända är det ok då att ha två olika lutningar mot båda brunnen. Då behöver man inte bygga på höjden så mycket. Kan dela badrummet i två halvor med varsin lutning ok?

Om ok så är det lite missvisande i huvudtråden när det står att det skall vara det i hela rummet...

Ja, man har såklart lutning mot båda brunnarna, och man lägger mötet mellan de båda lutningarna på lämpligt ställe.

Jag förstår i och för sig inte varför det skulle vara missvisande att säga att det ska vara lutning i hela rummet, det blir det ju även då? Det ska alltså inte vara plant någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.