Vet inte om de är godkända, men det finns hörn- och väggbrunnar som är det, till exempel Unidrain. De är naturligtvis undantagna reglerna om avstånd till vägg.

andi_j skrev:
jon, innebär då detta att bluchers golvbrunnar som kan monteras i hörn inte är godkända?

www.blucher.se
Vet inte heller om Bluchers brunnar är godkända, men personligen skulle jag aldrig välja att installera en brunn med plan klinkerfläns ända inne vid vägg, det verkar aldeles för svårt att få ett hållbart tätskickt i vinkeln mellan golv och vägg.
Unidrainrännan som Jon hänvisar till är doch mycket säkrare eftersom den rostfria klinkerflänsen då går upp på väggen vilket käns mycket stabilare.

/Patrik

Pasta skrev:
Vet inte heller om Bluchers brunnar är godkända, men personligen skulle jag aldrig välja att installera en brunn med plan klinkerfläns ända inne vid vägg, det verkar aldeles för svårt att få ett hållbart tätskickt i vinkeln mellan golv och vägg.
Unidrainrännan som Jon hänvisar till är doch mycket säkrare eftersom den rostfria klinkerflänsen då går upp på väggen vilket käns mycket stabilare.

/Patrik
Jag håller med, verkar konstigt att inget går upp på väggen när den sitter i hörnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.