J
jon_h: Det går bra att sätta den både före och efter kakling.
1 svar · 2,7k läst
S
skuggan_pm: Hej Jag har precis gjort samma sak, gick hur bra som helst. Kaklet ramlar inte ner, garanterat :-)
1 svar · 2,2k läst
phl
phl: Har aldrig tagit upp ett sådant hål men ett vanligt bra kakelborr eller betongborr lär väl fungera finfint så länge du kör utan slag på borrmaskinen samt ser till att du inte slinter?
1 svar · 4,6k läst
T
Titan123: Vi letar efter en snygg våtrumstapet att tapetsera en av våra garderobsdörrar med i badrummet.Är det någon som vet vart man kan köpa lite moderna, snygga våtrumstapet någonstans. Vi är inte intresserade av de pastelliga tapeterna som man ser över allt utan vill gärna ha lite starkare färger med bla medaljongmönster eller liknande?
0 svar · 3,4k läst
J
jon_h: Det går bra med Minerit VT och andra underlag också.
4 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Det är precis som att det är aldrig problem med gips bakom plastmatta, även om man har diffusionsplast i väggen, men det är det bakom kakel. Inga problem i tak heller om man har rätt färg. Dubbla tätskikt orsakar inte automatiskt problem, även om man ofta hör folk säga "aldrig dubbla tätskikt" som ett mantra.
12 svar · 3,5k läst
A
andersmc: Nja, inte behöver du vara idiot bara för att du är kreativ. Naturligtvis går det att ha målat trä som är utsatt för fukt - man bygger ju hela båtar av trä och förvarar dem nedsänkta i vatten i åratal. Så om du målar och behandlar din panel efter alla konstens regler - i princip som om det var en träbåt du målade - så borde det hålla ett tag. Det som är mer kritiskt är väl
3 svar · 2,6k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Jo skötbordet kommer vi nog sätta i kommande tvättstugan/groventrén.
9 svar · 3,5k läst
·
Jesca_j
Jesca_j: Fråga där du köpt klinkern om du inte får låna/hyra en diamantkona av dem.
7 svar · 43,5k läst
U
urbans: Välj då ett tätskikt av duk, de är så täta att det inte behövs fiberskivor bakom, gips duger gott.
4 svar · 5,9k läst
J
jarker: Vi har beställt Astrolux Miljö 8, d.v.s. 2 st. 60-kommoder med 1 tvättställ Line 120DVA Men har glömt att kolla en viktig sak som vi hoppas kunna få snabbt svar på från någon som har detsamma monterat och klart. Det är hur är rör och avlopp draget för denna möbel ? Om jag minns rätt så var det "hela" lådor i kommoderna, d.v.s. ingen plats för avloppsrör ner till golvet, men min
0 svar · 3,8k läst
K
ktm250: Det finns speciella vattenslipklossar för kakel och klinkers för perfekt resultat. Det går också att mjuka upp kanten lite genom att "slipa" den lite med baksidan av en annan kakelplatta.
10 svar · 28,7k läst
·
V
votum: Jag googlade och hittade denna tråd. Fastnade fogen i hålen/porerna på ovansidan av er sjösten?
8 svar · 10,3k läst
V
votum: Kanterna är precis som du skriver Abbedabbe runda och stenarna är ojämna i kanterna också... Det blir till att ta ett allvarligt snack med frugan om vi ska lämna igen stenarna och välja en annan.
6 svar · 6,6k läst
phl
phl: --skberg: Tack så mycket, tänkte göra en bildtråd när jag är klar. Kanske skulle gjort det lång tidigare så att felen hade kunnat rättas till redan innan =) Hittills rätt nöjd, har dock gjort en idiotmiss med plattklippningen, har halvplatta på kaklet nertill och sedan en typ tredjedelsplatta uppe. Tänkte som en idiot i alla hörnen och missade totalt att det hae gått att byta halv
6 svar · 3,4k läst
J
jessica: Vi gjorde så på vår toa uppe och fortfarande efter 10 år så är den lika fin än. Kakel runt handfatet och tapet på väggarna.Detta för att jag är såå trött på kakel och ville inte heller ha som alla andra. Lycka till!
4 svar · 8,0k läst
J
jonasob: Håller på och renoverar ett badrum och tanken är att det nu ska bli en ny gästtoalett (jag tar bort badkaret, och sätter en dusch på övervåningen istället). Men jag funderar lite över placeringen på toalett och handfat. I och med att jag tagit bort badkaret finns ju lite ledig yta (även om det inte är mycket på 2 kvm!). Avloppet är nylagt och placeringen på handfat och toalettsits
0 svar · 4,9k läst
·
K
kloka_elin: Aha, I see. Ingen brådska för min del... /Elin
7 svar · 3,7k läst
Faidros
Faidros: [citat] Hittade inget om det i Vattenskadeutredningen 2002, men en av författarna har uttalat sig i en tidningsintervju: Prisar Timelleffekten Något direkt samband mellan ökade vattenskador och "Timell*effekten" med fler "gör-det-självare" är det dock ingen som ser. Snarare tvärtom. På försäkringsbolaget Folksam ser man positivt på privatpersoners ökade intresse att inreda och
5 svar · 2,4k läst
J
jon_h: Det intressanta är fuktupptagningsförmågan, och detta är i huvudsak när man ska lägga plattor utomhus. Även när man har golvvärme vill man inte lägga plattor som tar upp för mycket vatten. En grov klassning görs ju redan i begreppen "kakel" och "klinkers", där skillnaden är hur mycket vatten de kan ta upp.
12 svar · 6,4k läst
J
jon_h: Jag har rivit en hel del gamla badrum där man har gjutit betong under, även på träbjälklag, sedan tätskikt av asfalt och sedan plattsättning i ett tjockt lager bruk. Dessa badrum brukar vara förvånansvärt friska, och jag tror att det beror på två saker. Dels är asfalttätskikten väldigt täta, och dels hinner den fukt som trots allt smiter igenom spridas ut i betongen innan den når
16 svar · 3,9k läst
J
jon_h: [citat] Testningen av de nya systemen har försenats på grund av sjabbel från SP's sida. De som finns listade idag är de gamla konstruktionerna.
11 svar · 8,8k läst
J
jon_h: Då hänger jag med. Märklig konstruktion, har inte sett sådan förut. Jag hade gjort om så att lasten av golvet tas upp ovanpå bjälkarna istället för som idag, när den tas upp av den påspikade läkten på sidan av bjälken. Tycker fortfarande att du ska lägga golvspån ovanpå bjälkarna och skippa betongen helt. Men om du väljer att gjuta i betong av någon anledning, använd ett
4 svar · 3,8k läst
·
J
jon_h: Om man gör det försiktigt går det ofta att klara fuktspärren. Och annars får man försöka att klara åtminstone en bit i kanterna, så man kan överlappa med ny fuktspärr. Detta är naturligtvis känsligt som fasen i våtzonen, på andra ställen är det egentligen strunt samma.
1 svar · 4,8k läst
J
jon_h: [citat] Jag har funderat på detta också. Men det är ju faktiskt ingen skillnad på dyblött och dyblött. Enda skulle väl kunna vara om pölen var så djup att det faktiskt blev ett högre tryck på vattnet som stod där, och detta då genomförde en större fuktvandring genom tätskiktet. Men då ska pölen nog vara ganska djup.. Jag kan inte se att det är några problem med detta. Och
3 svar · 5,6k läst
T
Tomas64: Tack! Ska kolla upp!
2 svar · 6,7k läst
M
MBZV: Har köpt Casco Multifix som ska enligt dem funka bra till glasmosaik. http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Multifix%204141.pdf
4 svar · 4,1k läst
Swetrot
Swetrot: Den stora anledningen till att försäkringsbolagen slår bakut är inte att det är fler skador som anmäls nu, utan att var och en av skadorna de kostar hundratusentals kronor. I glesbygdskommuner där villapriserna är låga kan du köpa både hus, garage, stor tomt och en liten eka att lägga vid bryggan för de pengar som det kostar att sanera en vattenskada i Stockholm. I takt med att vi
1 svar · 2,9k läst
hahel
hahel: Det går att riva ned plasttapeterna, pappytan på skivan blir inte så vacker men jag tror inte det spelar någon större roll om man ändå skall på med ett nytt lager gips. /Håkan
3 svar · 2,1k läst
S
scotzh: Jag har ett elementhus från 58 (mockfjärdshus) som jag ska renovera badrummet i. Elementen är 10 cm tjocka och 30 cm breda. De har 12mm tjockt trä på väggytorna samt masonit som mellanväggar i elementen plus ett par lister för stabilisera elementen. Elementen är fyllda med sågspån som isolering. Elementen är ihopnitade med träplugg, metallbläck och reglar i tak och golv. *Pust*. En
0 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.