W
Wester: Startade för ett tag sedan upp en firma som gör badrumsrenoveringar bara för att marknaden e så glödhet som den är nu. Det brukar kosta ca 50 att göra en 5 kvm badrum med kakel/klinkers för ca 350 kr kvm exkl resterande utrustning. För detta faktureras minst 90-100. Det e sjuka tider nu. Jag hade själv aldrig betalt någon nu för att göra ett badrum. Det e för dyrt, man kan bara
6 svar · 3,4k läst
bruschen
bruschen: ...för råden!
5 svar · 4,6k läst
Åsa76
Åsa76: Det är en fuktskada, men försäkringsbolaget har bedömt att skadan är liten så ingen fuktsnering behölvs, de skall bara riva bort fuktskadat material.
3 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Det är samma sak som 1 000 000 s/m, bara skrivet i en annan enhet.
1 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Okej, då stänger vi denna.
6 svar · 2,5k läst
·
Åsa76
Åsa76: Guud va dåligt - jag tycker blider bör representera verklighet. Falsk markanadsföring!
4 svar · 5,8k läst
·
L
lordi: Jag tror att det det finns någon mer omfattande skrift om detta, och att broschyren är lite förenklad, men det är den man får läsa när man går kursen "säker vatten"
20 svar · 7,9k läst
J
jon_h: Du kan låta väven sitta kvar och sätta på ett lag skiva till. Detta fungerar också i duschhörnan, under förutsättning att det inte finns en diffusionsspärr i ytterväggen. Finns det det bör du inte ha en fuktkänslig skiva som gips mellan diffusionsspärren och tätskiktet under keramiken.
1 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Att borra med slag är inte en särskilt bra idé. Man riskerar att spricka plattan. Ska man borra i vanligt kakel finns det ett alldeles utmärkt set för detta på till exempel Biltema. Kostar under hundringen. Borrarna ser ut lite som pilar till en pilbåge. Man gör först en anvisning genom att hålla spetsen på en morakniv eller liknande mot stället där man ska borra, och så knackar man
6 svar · 8,5k läst
M
MatsT: Hej, Beror helt på... Hur är det med våtrumstätskikt (är det trä eller betong under etc. etc) Det lättaste och säkraste är att du tar dit en elektriker som kan ge tips om hur du ska göra. Badkaret ska anslutas via jordfelsbrytare och eftersom det är el i badrum så är det inget man ska chansa med. Troligen kan du dra den utvändigt men det är ändå en fast installation. /Mats
1 svar · 3,6k läst
F
Farbror Erik: Tänka sig... Enkla lösningar som är godkända, det händer inte varje dag!
3 svar · 2,3k läst
T
trocomare: Hejsan Jag har en jazzuci som jag tycker beter sig lite konstigt. När man har igång den så går pumpen periodvis och strömmarna kommer i stötar. Men när jag tar ur pluggen och börjar tappa ur vatten går pumpen konstant och även strömmarna e konstanta. Vad kan detta bero på. Tack på förhand. (vet inte riktigt om detta e rätt forum)
0 svar · 2,0k läst
P
Pappa0908: Jag har köpt ett Duravit Starck inbyggnadsbadkar och köpte även till rör, ben och väggfästen från Duravit så karet skall stå säkert. Till rören medföljde monteringsbeskrivning, men inte till benen (ställningen) eller väggfästena. Kanske är det meningen att man ska kunna lista ut det själv, men jag vill ogärna chansa då jag tycker det finns flera möjliga sätt att montera
0 svar · 3,9k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Du kan göra inspektionsluckan större och dessutom osynlig genom att bygga in badkaret med luxskiva som på bilderna. Innan fogning av mosaik eller kakel så sågar du ut en 'lucka' i inbyggnaden som du sedan efter fogning silikonar fast med ett silikon i samma färg som fogen. Så är det gjort på vårt badkar. Rent och snyggt och så slipper man en ful inspektionslucka. Bilder finns i vårt
3 svar · 12,7k läst
·
F
fialottan: Tusen tack..! :)
8 svar · 3,5k läst
J
jimnor: [citat] Super! jag fann den inte vid mina sökningar...
2 svar · 2,7k läst
S
SaraLotta: Ska bygga villa VÄstervik, funderar på deras kommod och framförallt spegelskåpet, att byta mot nåt annat. Gärna trä. Tips? Nån som har deras standrad annars hemma i Smålandsvillan??
0 svar · 4,2k läst
phl
phl: Installationen av en ElPush12:a är minimalt klurigare än deras vanliga Push12. Det reder du lätt själv om du inte har tummen mitt i handen. Ps. Rinkabyrör kinkade som sjutton när de hade lämnat ut fel prylar (stod rätt på fakturan, handlade för 12kkr så jag kollade inte allt) till mig som jag hämtat i butiken. Behövdes mycket gnäll innan de kunde tänka sig att skicka mig rätt
8 svar · 4,4k läst
Totte_S
Totte_S: Vårt lilla bad är knappt 2*2 m. Vi har fönster längs med en hel vägg, badet är i en takkupa. Duschhörnan är 90*90 med draperi, men fullt möjligt att sätta fasta/svängbara väggar. Gott om plats mellan toa och handfat att ställa ett bord eller badrumsmöbel, (har inget exakt mått i huvet). Trots att det ser trångt ut med väggskåpet så är det inget problem, ser nog trängre ut på
1 svar · 2,5k läst
·
pappskallen
pappskallen: Kolla in Sanitärhandel - Armaturen - Badewannen - MEGABAD.com väntar just nu på min andra laddning prylar därifrån........
4 svar · 2,5k läst
P
Pius: Jag tycker porslinshandfatet i Svedbergs Romantica kommod är jättesnyggt, dock vill jag inte ha kommoden som inte känns värd pengarna. Vet någon om man kan köpa handfatet skilt, eller var man kan hitta liknande handfat ?
0 svar · 4,8k läst
J
jon_h: Om man sätter plattor som är 10x10 så blir det sex gånger så många plattor att sätta som om formatet är 20x30 exempelvis, så det spelar roll. Även riktigt stora plattor kan ta tid att sätta om väggen inte är helt plan.
5 svar · 10,9k läst
J
jon_h: Det spelar inte så stor roll. Ta ett medel med någon form av lite starkare syra bara.
1 svar · 6,4k läst
J
jon_h: Okej. Då behöver man kratsa ur fogen, ta bort de plattor som sticker ut, skrapa ner fixet och sätta nya plattor. Lyckas man med detta utan att skada tätskiktet är det inga problem. Om man skadar det är det svårt att laga på ett tillfredsställande sätt, men det går om man är pillig och har en dåres envishet.
3 svar · 3,9k läst
Fasting65
Fasting65: Jo, eller mja, jag fick titta på när tjejens morbror byggde två badrum med PCI-systemet.
1 svar · 5,2k läst
M
MatsT: Bra presentation... http://www.byv.kth.se/utb/1l1026/hoafukt060407.pdf Här hittar man att fuktflöde genom vägg g=sigma/d*deltav (sigma= ånggenomsläpplighet, d=vägg tjocklek, deltav= ånghaltsskillnad) enhet g/m^2/s vilket är begripliga enheter. ånghalt har enheten g/m^3 Ånggenomsläpplighet(sigma) har enheten m^2/s (tex Trä 0.2x10^-6 m^2/s) Ångmotstånd är d/sigma där d (i meter) är
5 svar · 11,2k läst
J
jon_h: Okej, sett ur den synvinkeln så förstår jag dig helt och hållet. Den helt strikta inställningen till ett välbevarat hus från en viss epok är i mitt tycke riktigt beundransvärd, och det är nog många i framtiden som kommer vara glada åt det fåtal 70-talshus som kommer finnas kvar. Bra där. :) Men till saken då, det är i alla fall ingen direkt vattenbegjutning på virket väl? Hur
4 svar · 10,2k läst
·
R
Reg1: Hej Om du har hög framledningstemperatur på vattnet i husets värmekrets under vintern är det nog bra med termostat på handdukstorken, men ligger du på 30 - 40 grader som jag har så behövs ingen termostat. Anledningen är att om handdukstorken avger mycket värme styr golvvärmen ned golvtempen.
3 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.