Nu kommer säkert flertalet att hänvisa dels till klistrade tråden, dels till sökfunktionen. Men nu är det så att jag inte hittar EXAKT det jag frågar efter. Dessutom är jag novis på området så jag behöver hjälp med just min situation.

PROJEKTET: Nybyggnation av badrum inkl duschhörna på övervåning. Vad som tidigare var ett allrum, håller nu på att bli ett badrum. Se skiss: http://junsele.com/viewpic.asp?id=73692

Hur långt har vi kommit? Jag började med att såga upp golvet, träbjälklag, sedan reglade vi upp väggarna. Vi har klätt alla väggar med dubbelgips (jag vet det där med gips, men det struntar vi i...) så väggarna känns ok. Bjälkarna förstärktes, och höjdes, så att ett fall mot duschhörnan skapades. På dessa bjälkar lades spårade spånskivor. I dessa spår lades de där "metallplattorna" med vattenburen golvvärme. Denna är klar och inkopplad. Allt vatten och avlopp är fixat och alla rördragningar gjorda.

NU TILL PROBLEMET: Jag har inhandlat golvgipsskivor. Ska jag lägga dessa direkt på de spårade spånskivorna? Om svaret är ja, så förstår jag att jag ska limma och skruva de gipsskivorna. Jag har hela tiden fattat det som att man antingen kan flytspackla direkt på, eller lägga skivor. Om man nu som jag har ett träbjälklag så måste det vara bättre att lägga skivor?

FRÅGA 2: Ponera att jag limmar/skruvar fast golvgipsen så det blir klart, kan man då sedan flytspackla endast en del av badrummet, alltså den delen där duschen ska vara? Borde ju funka iom att vi redan har ett fall på lagda skivor?

FRÅGA 3: Spelar det någon roll hur jag lägger gipsen, på längsen eller på tvärsen? (Spårade skivorna med värmeslingorna ligger på längsen).

Asch, lite rörigt, och flera frågor - men jag har kört fast.

Du kan lägga dem direkt på spånet, ja. Hur tätt ligger golvbjälkarna idag?

Du måste flytspackla hela rummet, tätskikt får ej utföras direkt på skivmaterial enligt BBV.

Och det spelar ingen roll på vilken ledd du lägger skivorna.

Måste underlaget ha fall, kan man inte spakla upp fallet med fibercement pakel?

Jo, man kan spackla upp underlaget ovanpå ett undergolv som är i våg. Det är absolut vanligast.

jon_h: golvbjälkarna ligger med 45 mellanrum (antar att det är bra).

åsa76 > iochmed att vårt hus är ca 70 år gammalt så var inte golvbjälkarna helt raka, om man säger så... därför stadgade vi upp varje bjälke med ytterligare en regel/bjälke på var sida om ursprungsbjälken. Då passade vi även på att spika fast dem på olika höjd och därigenom skapa ett fall. I tron att man skulle slippa flytspackla hela rummet...

ett par följdfrågor då:

1. Vad är BBV?
2. Det ska inte vara ytterligare nåt material mellan spån och golvgips?
3. Är flytspackel tätskikt? Trodde att man använde ytterligare material till det, efter spacklingen. Trodde bara att spacklet fungerade som nivåjustering?
4. Nån jag pratade med dunkade på en våtrumsmatta, under kaklet och klinkers, som hängsle och livrem. Vad tycker ni om den varianten?
5. Såg instruktioner om hur golvgipsen ska fästas i den klistrade tråden. Stämmer det att man både ska skruva och limma, sedan ta bort skruven, samt att det är viktigt vilket lim man använder?

My god, badrum är ju en hel vetenskap...

1. Står i klistrade tråden, Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum.

2. Nej.

3. Flytspackel är inte tätskikt, jag menade att man måste spackla som underlag för tätskiktet, det får inte utföras direkt på skivorna.

4. Det är inte som hängsle och livrem, det är en variant av tätskikt. Fungerar bra, men det ska vara en speciell typ av matta, vanliga våtrumsmattor är inte godkända under keramik.

5. Du kan skippa skruvningen och tynga ner golvet under tiden limmet brinner istället, men det ska vara ett lim godkänt för gipslimning, ett mineraliskt bundet lim i pulverform som blandas med vatten och kammas ut med tandad spackel.
Jag är dock osäker på hur det fungerar med plåtarna, de behöver ju också vara fästa i spånet ordentligt för att det hela ska fungera. Jag brukar inte bygga med spårad spån, utan lägger slingorna mellan glespanel med golvspån ovanpå istället. Jag är inte helt säker på att de spårade skivorna är lika böjstyva som vanliga golvspån, så kolla med skivleverantören om de behöver förstärkas extra och i så fall hur för att fungera under keramik.

Jepp, det är vetenskap, ganska komplicerade konstruktioner ibland. :)

OK, jag sökte efter hantverkare på bello.se och faktiskt, det hörde av sig en våtrumsbehörig firma i närheten där jag bor. Jag kollade på bkr.se och jodå, där fanns de med. Nu ska de komma och kolla på eländet i övermorgon. Får se om jag ska ta hjälp från dem.

Men, en sak gjorde mig förbryllad. När vi pratade på tel och jag förklarade att vi lagt spårade spånskivor på bjälklaget, sedan vattenburen golvvärme i plåtar för att sedan lägga på golvgips ovanpå - då påstod han att "det var ju helt galet"... Märkligt, eftersom firman som dragit allt vatten (och som jag litar extremt mycket på) har rekommenderat denna varianten.

Han idag sa att enda som gällde var att flytspackla direkt på spårade skivorna, annars försvinner en del av värmen. Min tanke är att , måsåhända, men bärigheten måste ju bli extremt bra.

Bärigheten blir inte bättre av golvgips än av spackel, eller bara marginellt bättre. Och han kan nog ha rätt i att det stoppar lite värme, men det blir ju inga egentliga förluster, krävs bara lite varmare vatten för att få en viss värmeavgivning från golvet.

Nu byter jag ämne något, men jag fortsätter ändå på denna tråden... Jag har fått ett fast pris på att göra färdigt badrummet. 31,200:- och detta inkluderar
- flytspackling (tidigare diskuterade golvgipsskivor struntar vi i, och flytspacklar direkt)
- fuktspärr
- plattsättning (helkakel/klinker)
- ej porslin och vvs (blandare etc).

Det som redan är gjort beskrivs ovan. Väggar uppe, golvvärme lagd etc. Badrummet är 3m x 1,6m.

Är detta rimligt? Sökte på 'pris + badrum' och det visade sig att fler än jag funderar kring detta. Dock varierade priserna helt galet mycket. Men företaget beräknar en veckas jobb, det är papper på allt, 10 års garanti, behörig enl BRK. Så det verkar lovande. Men, jag är alltid skeptisk. Dock är inte dessa moment något jag ger mig på själv.

Någon som har nån uppfattning? Eller kan guida mig till rätt tråd/forum? Jag förmodar att han tar i extra iom det fasta priset.

Ja det är väl rimligt. Är den totala m2-ytan inkl dörr och fönsterhål ca 20 m2? Plattorna som ingår ligger mellan 2 och 400?

Plattorna ingår ej utan de får jag handla själv.

Den totala ytan att plattsätta borde vara ca 5m2 (golv) + 16m2 (väggar) alltså drygt 20 kvm. Då har jag räknat bort dörr och fönster.

Det låter dyrt. Arbetet borde landa på 15-18 000 kanske, och materialet på 5 000 eller så. Varför inte köra på löpande räkning?

Ja ingår det inga plattor låter det dyrt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.