1 320 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Underlag mot yttervägg
Vårt badrum ligger mot två ytterväggar, där det är reglat med isolering, sedan en plast och sedan kommer träskivan som är innerväggen. Som jag har förstått det så säger reglerna att man inte får slänga på ett lager med gips och sedan tätskikt o kakel?
Tillägga är att kakelfirman kommer och ska lägga en tätskiktsmatta på hela golvytan plus själva duschhörnan + 30cm utanför duschhörnan.
Är det någon större risk för fukt när det ligger en tätskiktsmatta också?
Om nu reglerna säger att man inte får ha det på detta viset, hur ska man då lösa det med ytterväggarna?
Tillägga är att kakelfirman kommer och ska lägga en tätskiktsmatta på hela golvytan plus själva duschhörnan + 30cm utanför duschhörnan.
Är det någon större risk för fukt när det ligger en tätskiktsmatta också?
Om nu reglerna säger att man inte får ha det på detta viset, hur ska man då lösa det med ytterväggarna?
Om vi nu bara leker med tanken på att om man skulle ta bort plasten, upp med ny spånskiva och gips på detta. Finns det någon större risk för fukt/mögel egentligen? Funderar bara på om det är så många fall som det rapporterats om man nu gör resten av arbetet nogrant med fuktspärr o.s.v.
Annars funderade jag på att satsa på Gyproc Våtrumsgips men det verkar som det är svårt att få tag på och jag skulle behövt upp med nya skivor på väggarna till helgen och de andra skivorna är minst dubbla priset.
Annars funderade jag på att satsa på Gyproc Våtrumsgips men det verkar som det är svårt att få tag på och jag skulle behövt upp med nya skivor på väggarna till helgen och de andra skivorna är minst dubbla priset.
Nej, inte någon större risk. Men dels är inte träbaserade skivor tillåtna bakom den yttersta skivan, och dels finns det riskerna med kartonggips som diskuterats en hel del här på forumet. Om du tvunget vill ha trä bakom den yttersta skivan så är det bättre att du smäller upp råspont, då bygger du ju helt enligt BBV, även om du kör med vanlig kartonggips.
Accepterar BBV kartonggips?
Klicka här för att svara