Ja, jo. Jag måste säga till hantverkarnas försvar att de jobbar väldigt fint - det ser (för en lekman) väldigt fint ut på ytan om man säger så....snygga snickerier och inget hafsjopbb direkt. referenserna had etroligtvis varit bra - alla kunder är inte så "jobbiga" som oss och kollar upp hur brunnen skall installeras mm mm.

De städar efter sig, skitar inte ned i onödan, och jobbar snyggt.........

Men visst du har rätt, fågan är bar avad det är värt? Våra vänner tycker att de flesta som lejar bort typ badrum orkar inte vara så nitiska som oss och då skulle allt vara frid o fröjd.

Det har du helt rätt i. En referens i ert fall hade bara hjälpt om det var från någon byggtekniskt kunnig. Det räcker ju inte att det bara ser fint ut.. Men jag är övertygad om att det kommer bli bra till slut, ni verkar hålla stenkoll på allt de gör. :)

Jag är i en liknande situation och har precis slängt ut en hantverkare som jag fick på referens av en bekant som ej var speciellt byggnadskunnig. Till bekantens försvar så hade inte de värsta tabbarna uppdagats i deras badrum när rekomendationen gavs.

Det tog mig dock bara 8 h arbete för hantverkaren att förstå att han inte vet vad han håller på med, så nu gör jag badrummet själv. Skall dock försöka få tag på en bra plattsättare då de gör det så mycket fortare än vad man gör själv med begränsad erfarenhet.

Ja, på tal om det. Någon av er som vet hur lång tid det rimligtvis bör ta att lägga tätskikt och kakla badrum på 10 kvm.

Entreprenad skall vara klar på fredag och det som saknas nu är fall (skall byggas med spakel), primer, tätskikt och kakling.....

Kaklingen är rättså straightforward, en bård inget jättekonstigt.

Enligt firman är det luuuungt, det kommer inte bli försenat. Jag o min sambo är lite mer tveksamma, 5 arbetsdagar?

Det tycker jag de borde hinna om de är duktiga plattsättare.

Om de är två stycken så hinner de det. Tveksamt om en ensam lirare hinner det, men med riktigt långa dagar så skulle det också kunna gå.

Fattar jag det rätt att plattan och brunnen blev monterad så som det såg ut i det bifogade word-dokumentet? Dvs plattan är förhöjd så mycket som spacklet bygger och det är spacklat fram till plattan så att plattan och spackel är i nivå med varandra. Jag ska också använda den plattan och enligt plattsättare och rörmek så skulle den monteras så. Jag hade dock lite funderingar/invändningar kring anslutningen mellan spånskiva och Purusplattan 300.

PS. Flytspacklet i min bifogade bild lutar inte, men det är ett rittekniskt problem....

• Golv.gif
Är det inte så att de där förhöjningsklossarna som medföljer plattan användes förut när man rekommenderade spån+golvgips på golvet? Förhöjningsklossarna gjorde då att gipset hamnade i våg med plattans överkant. Är jag ute och cyklar?

Jo, de användes då, men går bra att använda även nu. Jag föredrar dock att montera plattan i liv med spånet och sedan sätta i en förhöjningsring. På så sätt får man ett tjockt lager spackel ovan skarven mellan platta och spån, vilket känns vettigt. Att göra som ovan är dock helt okej.

Teori och det som fungerar i praktiken går inte alltid hand i hand. Jag hade gjort som jon_h rekommenderar, ibland måste man våga göra det man tror på, men det gäller då jag gör arbete åt mig själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.