Hej alla,

Som nybliven husägare (inflyttning den 1 mars dock) så börjar vi smida planer på attslita bort de gamla 70-talsplastmattorna i badrum samt gästtoalett. Kakel + klinkers lir det...förmodligen.

Till saken hör det att själva duschtrymmet gjorde min far och min systers kille (snickare) om för ca 6 år sedan med just kakel och klinkers samt satte upp en duschvägg med dörr in till duschen. Resten av badrummet rörde han inte, så det blir ju att jag kommer att kakla / klinkra resteande del av badrummet där duschutrymmet inte är.
Jag förstår att man idag måste ha fuktspärr i hela badrummet, men måste vi det även i vårt fall då jag ej ska kakla/klinkra om själva duschutrymmet?
Och så en annan fråga - visst behöver man inte fuktspärra på gästtoaletten (bara handfat + toastol)? Samma med groventrén / tvättstugan?

Tacksam för svar!

Visst måste ni ha det även i resten av badrummet, jag förstår inte varför du tänker att det vore någon skillnad att ni inte gör om duschen också?

Och jo, toalett och tvättstuga ska ha tätskikt på golv och uppvik på vägg.

Toalett med endast handfat och toastol räknas väl inte som våtrum och kräver tätskikt? Behövde inte vi med vårt försäkringsbolag som jag ringde innan jag bara vävde lilla toaletten och målat med vanlig väggfärg.

Nu pratar jag bara om golvet. Och kraven enligt BBV är att det ska vara tätskikt där då. Kika även på 6:533 i BBR. Båda dessa regelverk (om man nu kallar BBV det) började gälla 1/7, så har man gjort utan tätskikt tidigare är detta inte nödvändigtvis fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.